Totaal aantal Berichten: 9431
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die ken ik wel.
Heb een aantal jaar bij Forbo in Assendelft gewerkt en gebruikte de Communicatieweg wel eens als alternatieve route vanaf de A9.
Is inderdaad een goede “testbaan”, maar zo ken ik in de Noordkop er nog wel een aantal.
Van die polderwegen met bomen erlangs en dikke dwarsrichels vanwege de wortels, vol met kuilen en gaten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Vandaag dus die “testrit” gedaan.
Liep als een speer (100 over de drempels heen), zonder een spier te vertrekken….
Je zou bijna wensen dat ie weer een fout maakte….
Tijdens de hele rit de Lexia eraan gehad met de volgende resultaten :
- De hele rit (varierend van 0-140) bleven de magneetkleppen bekrachtigd, behalve wanneer ik een scherpe bocht maakte.
- Ze blijven ook bekrachtigd, als ik in stilstand een deur opengooi, behalve als ik dan op het gas trap, dan schakelen ze uit. Alles met een lopende motor natuurlijk.
- rem stond continue op “rem los” behalve als ik ‘m echt héél hard intrapte (niveau van een noodstop).
- Alle andere sensoren reageerden op beweging en leken OK.
Is er iemand die me kan zeggen of dit allemaal klopt…???
Bij voorbaat grote dank.!!
LodyJ
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lijkt me wel te kloppen. Nu nog eens hetzelfde ritje in de sportstand. Dan zie je dat er eerder naar hard geschakeld wordt. Voor de precieze drempelwaardes kijk hier maar eens.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Bedankt Brian voor de link naar de Citroen technische informatie; hier zie eigenlijk hoe geavanceerd de techniek was voor de tijd waarin de XM ontstond!
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In ‘55 was de DS geavanceerd, in ‘70 de SM, in ‘89 de XM, oftewel: What’s new
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Lijkt me wel te kloppen. Nu nog eens hetzelfde ritje in de sportstand. Dan zie je dat er eerder naar hard geschakeld wordt. Voor de precieze drempelwaardes kijk hier maar eens.
Ha die Brian,
Ik had in het verleden wel ‘ns wat gevonden op dit gebied, maar dit is echt fantastisch compleet.
Ik ga ‘t eerst ‘ns rustig doorlezen.
Hardstikke bedankt..!!
Groet
LodyJ
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Zo, das idd mooi leesvoer, die gaat op het nachtkastje
Goeienavond,
Vandaag voor het eerst met Lexia waargenomen wat er gebeurt. Hoera….
Ik wist dat de vering weer in “rare-kuren-toestand” was en heb toen met Lexia ontdekt dat tijdens het oprijden van een snelheidsdrempel, de magneetkleppen héél even op nul gaan.
(Wel bijna een andere auto geramd, ging nog nèt goed…)
Het lijkt erop dat dat gebeurt als de voorkant omhoog gaat en “uit zijn veren” komt.
Ik heb het document van Brian nog niet geheel doorgelezen, dus…... misschien heeft iemand al een suggestie…???
groet
LodyJ
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als de kleppen op nul gaan, betekent dat dat de vering naar de harde stand gaat.
Bij een te grote beweging om de lengte-as (rollen/hellen) of om de dwars-as (duiken) registreert de body movement sensor dat en geeft dat door aan de VC, de VC gaat vervolgens naar de harde stand. Het drempel oprijden zorgt daar waarschijnlijk voor.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ja…. maar waarom doet ie dat dan als ie dat niet zou moeten doen….??
Bij alle XM’s die ik heb gehad in het verleden (allemaal XM 2.0i) had ik dat niet en met mijn huidige XM doet dit pas sinds een maand of twee of drie…
Je zou zeggen dat het dan aan de body movement sensor ligt….
groet
LodyJ
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Tsja, op zich doet het systeem wat het moet doen, maar waarom dat nu beter merkbaar is dan eerst heb ik nog even het antwoord niet op.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Realiseer je wel dat een Lexia behoorlijk traag is.
Tegen de tijd dat jij op je scherm die kleppen ziet schakelen is dat al weer zomaar een seconde of wat verleden tijd. Het zou best ook kunnen zijn dat die kleppen drie keer kort achter elkaar geschakeld hebben en dat je dat als één actie te zien krijgt.
Ik zit wel eens te piekeren over een ledje op het dashboard dat aan de elektroklep-aansluiting op de VC is gekoppeld. Daar zou je echt aan kunnen zien wat er gebeurt.
Misschien iets voor onze elektronische specialisten, welke componenten heb je daar voor nodig?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ah Jan, jij wilt een CAFOS (zie pagina 150 en verder)?
Deze uitermate geavanceerde Control Automatique de Function de Ordinateur Suspension bestaat uit een LEDje en een 680 Ohms weerstand en is specifiek voor een T1 ontwikkeld. Voor een T2 weet ik nog niet op welke pin hij aangesloten moet worden.
De R&D-afdeling is hier nog niet uit.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ha Wim,
precies wat ik zoek, maar dan voor een Type II. Daarvan zijn de elektrokleppen radicaal anders dan bij Type I.
Is er al iemand in geslaagd een CAFOS type II te verzinnen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Realiseer je wel dat een Lexia behoorlijk traag is.
Tegen de tijd dat jij op je scherm die kleppen ziet schakelen is dat al weer zomaar een seconde of wat verleden tijd. Het zou best ook kunnen zijn dat die kleppen drie keer kort achter elkaar geschakeld hebben en dat je dat als één actie te zien krijgt.Ik zit wel eens te piekeren over een ledje op het dashboard dat aan de elektroklep-aansluiting op de VC is gekoppeld. Daar zou je echt aan kunnen zien wat er gebeurt.
Misschien iets voor onze elektronische specialisten, welke componenten heb je daar voor nodig?
Ha die JanSr,
Je hebt inmiddels wel al gezien dat er aan die LED’jes gewerkt wordt.
Ik heb indertijd twee blusdiodes voor de kleppen, vlak bij de VC ingesoldeerd, daar zou ik die LED’s wel aan kunnen koppelen, maar dát doe ik pas als de temperaturen wat beter zijn… geen garage dus…
Ik denk dat je voor wat betreft de reactietijd van Lexia wel gelijk kan hebben, hoewel, als ik het stuur draai, ik vrijwel direct het resultaat zie…
Het rempedaal is wat langzamer, maar die doet ‘t alleen als je echt hard trapt.
De deursignalering is ook vrijwel direct.
Het lijkt voor de diverse componenten verschillend te zijn….
Mijn volgende actie is om te kijken of de “body movement sensor” zijn signaal wel naar behoren doorgeeft…. Dat had ik vanochtend willen doen, maar toen bleek dat de computeraccu leeg was.
Ook moet ik nog een foef verzinnen om dat ding zodanig te plaatsen, dat ik er op kan kijken zonder de macht over het stuur kwijt te raken…..<grijns>.....
Allen bedankt voor de input tot op heden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.