























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Kan de dynamo elke accu opladen, ongeacht of het een 55 Ah of een 75 Ah accu is?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een dynamo kan lang, zwaar belast worden omdat ie een grote accu volledig moet opladen, maar ook omdat er een brakke accu achter zit. Daar slijt ie sneller van. Maar je dynamo merkt het verschil niet of ie 10Ah in een grote, of in een kleine accu moet stoppen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het voordeel van een grote accu is wel dat die langer mee gaat. Als een 55 Ah accu de helft van zijn vermogen kwijt is dan is het anders dan dat een 75 of 85 Ah accu op de helft is















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik weet niet helemaal hoe de curve loopt maar zodra het koud is (onder 0) dan heeft je accu nog maar 10%/20% van de oorspronkelijke capaciteit, dat zijn juist de momenten dat het extra vermogen nodig hebt om te starten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Veel belangrijker dan het “gewone” amperage van een accu, is daarom de CCA-waarde, of zoals de Amerikanen zeggen Cold Cranking Amps (koudstartstroom).
Bijvoorbeeld: een Bosch Silver accu van 77 Amp geeft 780 CCA en dát is wat pas echt telt als je in de vrieskou een auto wilt starten. En niet alleen in de vrieskoud natuurlijk, want je hebt er altijd profijt van.
Wikipedia.org schreef:Cold cranking amperes (CCA) is the amount of current a battery can provide at 0 °F (−18 °C). The rating is defined as the current a lead-acid battery at that temperature can deliver for 30 seconds and maintain at least 1.2 volts per cell (7.2 volts for a 12-volt battery). It is a more demanding test than those at higher temperatures.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Deze Varta moet het met 680 doen, maar ik kom wel van mijn plek hiermee. Indien hij past, natuurlijk, maar daarvoor moet ik even bij daglicht bij de auto zijn…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Kom op, mensen. Een forum vol kenners, en niemand die even zegt “Ree, laat die accu even lekker vervangen; doe het niet zelf. Airco, twintig stekkertjes, je komt er voor geen meter bij”. Nee hoor, niemand…
Anyway, in het schemer dus de oude accu eruit gehaald, in het donker de nieuwe terug geplaatst. De nieuwe is even hoog en breed, maar en stuk langer, maar het past net. Maar het aansluiten stel ik even uit tot het weer licht is. Nu doet de automatische vergrendeling het weer niet om de deuren op slot te doen. pfff. Tijd voor veel bier.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree schreef:Kom op, mensen. Een forum vol kenners, en niemand die even zegt “Ree, laat die accu even lekker vervangen; doe het niet zelf. Airco, twintig stekkertjes, je komt er voor geen meter bij”. Nee hoor, niemand…
Tuurlijk, maar dan heb ik niets te lachen vanavond. Ik ben de afgelopen dagen 20 uur aan het lassen geweest aan een rotte Saab, mag ik nu even lachen om jouw ellende
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Kom op zeg, je laat je toch niet kisten door zo’n accuutje.
Ik wilde nog roepen: “ga niet zelf lopen klooien, maar laat het doen”. Maar voor je het weet, wordt jouw topic dan een klaagtopic over de prijzen van de dealer; “€165,- voor het vervangen van een accu?”
En je kwam ook zo zelfverzekerd over, dus liet ik je maar gaan.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zie het positief, wel weer een nieuwe rede gevonden om bier te gaan drinken
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat spul werkt zo goed, dat ik inmiddels al weer zin hem om een looplamp te pakken en de boel aan te sluiten
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Nou, alles zit weer netjes op zijn plek en werkt weer. Het werd te donker om alle bedrading heel netjes weg te werken maar dat komt nog wel van het weekend. Voor het nageslacht moet ik dus even melden dat dit zo’n beetje de grootst mogelijke accu is die in mijn auto past.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dus…
Ik ga vlak voor Kortijk plassen (jawel, daar waar ik van het najaar met de trax gestrand ben) kom terug, en de nieuwe accu draait als een dolle, maar starten ho maar. Ik moest meteen denken aan een paar maanden geleden toen ik mlle salope bij Hydraulique ophaalde.
Al verwachtte ik er niet veel van, toch maar de BDP sensoren en injectierelais vervangen op de parkeerplaats. Hielp natuurlijk niet, dus maar de depannage geregeld. Wederom een super toffe vlaming die er echt zin in had. Binnen tien minuten waren we op hetzelfde punt als de vorige keer. BDP en injectie werkt, spanning op bobine, maar geen signaal uit injectiecomputer naar bobines toe. Ook al draaide de startmotor al heel lang als een dolle op de nieuwe accu, hij wou toch oven kijken of het met een jumpstart ook niet werke. Nee dus. Daarna een startkabel van de min naar het blok en ook naar het chassis, en direct lopen
De beste man heeft een zoen van me gekregen en inmiddels staat mlle salope geparkeerd op Gare du Nord waar ze blijft staan tot ik klaar ben voor mijn werk. Als het meezit is dat woensdagavond. Inmiddels al heerlijk gegeten, gedronken, en vooral blij dat ik weet wat ik moet doen als deze ellende zich de volgende keer weer voordoet. En een nieuwe massa van de accu naar het blok trekken, maar dat komt later wel…
Ciao!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi