Sinds afgelopen vrijdag weet mijn kachel geen maat meer te houden. Stookt door tot het oneindige lijkt het wel. Als ik hem met de pijltjestoets omhoog warmer zet dan stelt-ie dat ie vanaf 26 graden extra moet verwarmen> het pijltje op het display dat een verhoging aangeeft. Op z’n koudst, dus 15 graden staat er wel min van minimum in het display maar stookt-ie lustig door. Airco schakelt wel in maar weigert te koelen omdat de kachel “denkt” dat het al erg frisjes is in de auto. Ventilatortje in het dak bij de binnenverlichting draait vrolijk rond. Verdenk toch deze thermostaat. Zou dit kunnen of iemand een beter idee? Hoe te testen of dit de kwaal is?
Als het 15 graden vriest is dit wel aangenaam maar met +15 met een open raam te moeten rijden is knudde!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Misschien dat de servo die de koud/warm-klep aanstuurt de geest heeft gegeven, en staat de klep nu in de warm-stand. Servo zit boven je rechtervoet.
Ik denk niet dat het de sensor in het plafond is, volgens mij is dat een heel simpel dingetje dat eigenlijk niet stuk gaat.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Heb ik ook aan gedacht, maar in dit geautomatiseerde systeem met temperatuurregeling zou ondanks een haperende klep de airco toch willen gaan koelen omdat het in het interieur warmer wordt dan ingesteld, of niet?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je zegt zelf dat de airco wel inschakelt, dat betekent dus dat die gaat koelen. Maar als vervolgens te veel warme lucht bijgemengd wordt door de haperende klep, is het resultaat nog steeds dat je warme lucht in je interieur krijgt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Normaal zal de airco de aanjager op vol vermogen laten draaien om zo’n groot temeratuurverschil naar beneden te krijgen, dat gebeurt echter ook niet…..
Is die klep makkelijk te bereiken bij mijn rechtervoet? Moet wel kunstof beplating weggehaald worden zeker?
Nee, als je een beetje lenig bent en het stuk stof wat er hangt weg haalt kan je er zo bij.
(het zwarte kastje met valeo er op, en de streepjescode sticker)
Nou, servo er uit gehad en werkt goed (lijkt mij) Spanning op 2 draden laat motortje draaien en bij omwisselen polariteit draait-ie netjes ander kant op. Bij het verdraaien veranderd de weerstand gemeten op de drie overige draden, lijkt mij een bewijs dat e.e.a. werkt zoals het hoort, maar ik ben geen elektronicus. Verdenk nu het paneel van de klimaatregeling midden in het dashboard. Is dit een redelijke veronderstelling of zie ik iets over het hoofd. Zou graag eens een vervangend paneel uitproberen om probleem uit te sluiten. Iemand zo’n ding in goede staat liggen?
Mitch
Demonteer de servo, laat de draden aangesloten zitten. Start motor en wijzig temperatuur. Kijk of de as van de servo ook daadwerkelijk draait. Misschien doet ie het toevallig, maar niet meer als de zaak weer is gemonteerd. Advies: vervang de servo.Deze XM heeft 3 gelijke servo’s. Kijk eens op de sloop!
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Zo heb ik het ook getest! als ik het asje van de servo in de “middenpositie” zet en de motor start, dan draait het asje naar “warm” omdat het interieur koud is en de temperatuur staat ingesteld op 20 graden. Zodra de gewenste temperatuur bereikt is zou het asje moeten terugdraaien om de temp. te handhaven. Dit gebeurt dus niet waardoor het bloedheet wordt. Op de sloop bij mij in de buurt staan 2 type 1 xm’s zonder automatische regeling en mijn 98-er sloop xm heeft ook handbediening met kabeltjes dus uitwisselen wordt dan lastig….
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ze hebben allemaal een servo voor de warm-koud regeling. Bij de niet automatische is alleen de luchtverdeling en binnen-buitenlucht keus mechanisch. De warm-koud is altijd elektronisch, dus met een servo.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nee hoor, kachelkraan wordt bediend middels een bowdenkabel in mijn 98-er 2.0 16v. (sloper)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Oh, wist ik niet. Ik dacht dat alle XM’s automatische of semi-automatische regeling hadden. Blijkbaar niet dus.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dat is niet de kachelkraan hoor, maar er lopen idd wel 2 mechanische kabels achter het dash. Ik geloof 1 van binnen/buiten circlulatie en 1 voor de richting (voorruit of de rest geloof ik)..
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dan is de derde toch weer gewoon een servo?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ja dat klopt, de lucht temp zit aan die servo vast die je op de foto ziet.
Ouwe mopperkont
Die servo op de foto is naar mijn idee de servo die de kachelkraan bedient, dus degene die zo ongeveer ter hoogte van je rechter scheenbeen zit. In de handbediende versie, dus met 3 draaiknoppen op het dashboard, zitten echt wel 3 kabels. Nog een gemeen werkje om die los te wippen overigens. Kabel waar ik op doel regelt dus van koud (blauw) naar rood (warm) Deze kabel bedient de kachelkraan op de eerder genoemde plaats. Als er behoefte bestaat wil ik van het weekend wel even een fotootje proberen te schieten om mijn verhaal te verduidelijken…..