Beste mensen,
Sinds enig jaar ben ik eigenaar van een Citroen Xsara uit 2000. Het is een 1.6i benzine moter die tevens ook op lpg rijd.
De laatste tijd start de auto soms zowel warm als koud pas na een lange tijd.. +-10/15 seconden.. maar soms slaat hij ook gewoon direct aan. Het is ongeveer 50% van de tijd het geval.
Daarnaast bestaat het probleem dat hij in de eerste minuten van je rit vaak stationair of wachtend voor een stoplicht erg schommelt in de toeren. Soms slaat hij dan ook af en is hij erg lastig weer aan de praat te krijgen maar dit lukt altijd wel na 10/15 seconden. Wel stinkt het dan soms erg in de auto. De geur is lastig om te omschrijven
Daarnaast heeft hij er heel soms last van hoge toeren maken onder het rijden of wanneer de motor stationair loopt bij een stoplicht. Hij verhoogt dan in eens van +-900 toeren naar 2000 of 2500.
Het gekke is dat hij dit doet zowel op LPG alsmede op benzine rijden.
Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
Mocht ik nog gegevens vergeten zijn dan hoor ik het graag…
181.000 km op de teller
SGI LPG installatie (sinds zomer 2010)
Voor de zomer was het een Autogas DGI systeem maar die bleek lastig te repareren.
Achteras is in 2010 vervangen
December 2010 remmen volledig aan de achterkant vervangen, zowel rechts als links
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vermoed de stappenmotor. Veroorzaakt veel problemen met stationair toerental en afslaan van de motor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb zelf helaas maar weinig kaas gegeten van de techniek maar wil hier wel mee aan de slag
Is het iets dat je zelf kan vervangen? En is zoiets eventueel prijzig om te vervangen?
Wat ik trouwens vergeten ben om erbij te vertellen is dat eer ook een lampje brand op de het dasboard links van de snelheidsmeter… ik heb geen onderhoudsboekje meer maar het lijkt op zon ‘pomp’ en is oranje kleurig..
Volgens mij is dat het motorstoringslampje. Het beste kan je de auto naar de garage brengen en hem daar laten uitlezen. Als je zelf niet technisch bent zoals je zelf zegt, dan is het beter om het aan de specialist over te laten.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Wat Ivo zegt…
Overigens hoeft het de stappenmotor niet te zijn. Bij eenzelfde configuratie (1.6i + LPG) en symptomen is bij mij 3 jaar geleden uiteindelijk een sensor van EUR 12 vervangen.
JKER weet je zo welke sensor dit is?
Inmiddels is hij bij de garage geweest en zijn de kleppen opnieuw gesteld en de bougies vervangen. Dit was hard nodig.. Het starten gaat nu als een malle en heb daar geen problemen meer mee.
Wel loopt hij stationair nog steeds erg onrustig en slaat hij af. Als je hem dan opnieuw start wil er nog wel eens klein beetje zwarte rook uit de uitlaat komen.
Het gekke is dat ik meestal iets van 10/15 liter benzine tank en als het bijna op is (zodra het lampje gaat branden) weer nieuwe benzine tank. Gisteravond heb ik hem meer dan half vol gegooid en nu is het probleem (tijdelijk denk ik) weg… Wel rijd ik eens in de 1 a 2 maand de benzine helemaal op om weer verse te tanken.
Is het dan misschien iets van een brandstof pomp e.d.?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik kan hooguit het nummer nog op een rekening terugvinden.
maar als ik het zo lees, kan het bij jou ook rommel in de benzine zijn.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Marcel, heb je het opgelost of moet ik dat nummer nog een keer voor je zoeken?