Beste mensen,
het gaat hier niet over mijn eigen bx maar een bx die ik misschien wil gaan kopen. Deze heeft een roestplek waar ik me wel een beetje aan stoor.
De roest zit als het ware aan het begin van de strook die aan beide zeiden over het dak gaat. Het zit dus boven bij de voorruit (aan 1 kant maar hoor).
Ik meen dat dit vaker bij bx’en voor komt dus ik hoop dat jullie weten welke plaats ik bedoel.
Maar is dit roest waar van men zegt van dit kan totaal geen kwaad misschien alleen voor het uiterlijk storend. Of is het ook roest die je echt in de gaten moet houden omdat het schade aan kan richten o.i.d.
Graag hoor ik van julie, b.v.d. Douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
heeft mijn bx ook, ik weet niet wat je van plan bent met de BX, bling bling maken of gewoon rijden… Ik heb zelf voor een soort gulden(euro) midden weg gekozen.
Ik zou als ik jou was wel de roest stoppen of als het al een gat is dicht maken. Je hemel gaat naar de klote en er loopt water in naar de zekeringenkast/bedrading onder dashboard, maar constructief is het niet een bezwaar tenzij het al een soort cabrio geworden is.
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Er zijn zoveel prima BXen te koop voor een prikkie, waarom zou je er dan 1 kopen waarover je nog voor de aanschaf al aan dingen stoort?
Animal triste post coitum
Ik zou nooit maar dan ook nooit meer een bx kopen met een open dak (en zeker geen exemplaar die al roest) je krijgt het nooit meer zo netjes als het was, je lak wordt steeds slechter op die plek en uiteindelijk gaat het lekken.
En geloof me, het laatste wat je wil is instappen en in je stoel plonzen. (ipv ploffen)
niet doen, gewoon lekker verder kijken voor een bx zonder opendak of een opendak die geen roestsporen vertoont.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Open dak?? Dat wordt hier volgens mij niet genoemd (heb ook snel gelezen, kan me vergissen..) De roest zit volgens mij aan de A stijl, in de hoek schuin boven de voorruit. Daar zit nog een flapje dak over de A stijl heen, daar onder gaat ‘t wel eens roesten. Verder zoeken kan, als je jezelf er aan stoort. Ik geloof niet dat ‘t een plaats is waar de gaten er snel in zullen vallen.
precies ik bedoel inderdaad niet het dakraampje.. maar de plek die voge noemt…
Hoe voorkom je het verder roesten?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
voge schreef:Open dak?? Dat wordt hier volgens mij niet genoemd (heb ook snel gelezen, kan me vergissen..) De roest zit volgens mij aan de A stijl, in de hoek schuin boven de voorruit. Daar zit nog een flapje dak over de A stijl heen, daar onder gaat ‘t wel eens roesten. Verder zoeken kan, als je jezelf er aan stoort. Ik geloof niet dat ‘t een plaats is waar de gaten er snel in zullen vallen.
Oooo verkeerd gelezen ops:
Volgens mij ontstaat dat alleen doordat de voorruit een keer is vervangen en de boel niet goed behandeld is tegen roest.
En ik heb met eigen ogen gezien dat de gaten er wel degelijk zo in kunnen vallen! (bij een 93’ er BX!)
Ik zou niet aan zo;n bx beginnen, als het toch verder gaat roesten kan je hem bij de sloop zetten want daar kun je weinig aan doen als het gaat roesten volgens mij, is echt een rotplek.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ff snel (offtopic) over dat open dak:
ik heb een kanteldakkie, en echt geen problemen! lekt niet, lak is netjes rond de randjes…...
dus het hoeft echt niet slecht te zijn lijkt me….. (ok, het is altijd een extra risico natuurlijk)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb die plekjes ook, in beide bovenhoeken van mijn voorruit. Goed kaal maken, met een beetje mazzel is het nog niet doorgerot. Daarna behandelen tegen roest, evt. in combinatie met een primer (heb zelf goede ervaring met Coroless roestwerende primer).
Owatrol schijnt ook heel goed te zijn. Gebruik geen Hammerrite op je carrosserie, dat wordt te hard, alhoewel het op zich best goed spul is. Noverox werkt op zich ook wel, maar vind ik wat lastig te verwerken, beetje plakkerige zooi.
Enne, sommige BX-en zijn nu eenmaal wat gevoelig in die raamhoeken, sommige ook niet. Zo had mijn GTI uit “87 daar totaal geen last van!!! Je kunt dus gewoon pech hebben…
Dat verhaal van roest na het vervangen van de voorruit gaat hier overigens niet helemaal op, want dan hebben we het over roestvorming op de raamstijlen zelf.
Heb ook zo’n plek linksboven (bij de Turbo D12). Heb het wel van binnenuit doordrenkt met tectyl ml. Is in 4 jaar niet erger geworden. Bladerde wel iets, maar niet doorgerot ofzo.. Kijk goed of het vanachter het raamrubber vandaan komt. Bij mij komt het niet van achter het raamrubber vandaan, dus heeft het volgens mij niet te maken met een ondeskundige ruitvervanging. Het is wellicht jammer dat het er bij mij zit, maar ik lig er geen minuut wakker van. Het is namelijk behoorlijk stabiel.