Het handschoenkastje van mijn xsara coupe zit geblokkeerd. Waarschijnlijk teveel ingestoken (3 kleine boekjes… waarom maken ze die kastjes ook zo klein?). Nu kan ik natuurlijk beginnen te sleuren om het open te krijgen, maar weet iemand een elegantere manier om dat kastje open te krijgen? Kan iemand mij bijv. zeggen waar het slot zich juist bevindt, dan kan ik mij op dat gebied al concentreren? Er zit hoogstwaarschijnlijk een boekje klem…
Tnx
Ik zou gewoon blijven trekken tot het open valt.
Je bent toch zeker dat het niet op slot zit he
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
proberen tussen de kier door met iets duns erin te rommelen?
misschien verplaats je iets waardoor hij wel open kan?
succes
Totaal aantal Berichten: 7778
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het kastje is zo klein omdat er een jetser van een airco-warmtewisselaar achter moet passen
Er zitten twee grendels aan weerskanten van de balk die dwars over het deksel loopt (waar ook het slot en de greep in zit). Misschien kun je die aan de kant krijgen door er iets duns tussen te steken en ze dan een voor een open te krijgen. En wat Arjan ook al suggereerde, misschien kun je proberen van buitenaf een en ander recht te leggen. Succes!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als je hem nou gewoon stevig aandrukt en dán open doet
Totaal aantal Berichten: 823
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik heb zojuist mijn dashbordkastje ook open gemaakt, zat ook geblokkeerd, doordat er een onderdeel van het slotmechanisme niet goed zit/zat. Je kunt de strip, waarin het handgreep en het slotje zitten, er af wippen, even voorzichtig iets plats aan boven- en onderzijde er tussen steken. De strip zit op 5 punten vast, verdeeld over de lengte. Daarna kun je met je vingers in het gat, om het kastje open te doen.
Maar wie, o, wie, kan mij nu een mooi plaatje mailen, waarop te zien is, hoe het bedieningsmechanisme aan de binnenzijde in elkaar hoort te zitten??? Ik heb al allerlei standen geprobeerd, maar krijg nog niet iets werkend in elkaar geknoopt.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 823
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Eén van de geleiders was dus afgeknapt, op het punt, waar de 3 delen met een dunne kunststof verbinding bij een draaipunt komen.
Ik heb de deksel gesplitst, voorzichtig het buitenste deel van het binnendeel los getrokken, dit zijn lijmverbindingen. Dan kun je het hele mechanisme zien zitten en zien hoe het werkt. Het afgeknapte deel heb ik met een stripje aluminium aan één van de andere delen vast gemaakt, zodat deze 2 delen één geheel vormen. Het enige nadeel is, het kastje kan nu niet meer op slot. Daarna met secondenlijm het buitendeel weer terug plaatsen en klaar is Clara.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Beste Koh,
Mijn dochter heeft het zelfde probleem, en ik heb er wat foto’s ter verduidelijking van gemaakt. Click op de foto’s voor een vergroting.
Foto-1 Losmaken van de strip met een platte schroevendraaier gaat zonder problemen en schade. Zegt alleen iets over de daadwerkelijke beveiliging van de spulletjes die in het handschoenenvak liggen
Foto-2 Kastje openmaken door met een schroevendraaier de pal naar rechts te bewegen
Foto-3 Slotplaatje t.o.v. de schuifpal in het klepje (letop de “haak” staat niet op deze foto
Foto-4 Haak bevestigen op de pal van het slotje
Foto-5 Even een foto ter verduidelijking, de haak was anders niet zichtbaar, hij klemt niet bij loslaten valt hij van het slotplaatje af…
Foto-6 En zo zie je dat de haak in het klepje ergens achter moet haken. Los in het klepje plaatsen is geen optie, tegen de slotplaat aan is ook geen optie. ik ga zodirect kijken of ik het klepje zonder schade kan openen, mocht dat lukken plaats ik daar een foto van.
Wordt vervolgd.
Groeten Ron
Totaal aantal Berichten: 709
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Ai… Ron/Xapon is niet meer teruggeweest om te vertellen of, en zo ja hoe, het op te lossen is.
Want in mijn dashboardkastje is exact hetzelfde aan de hand. Ding ging niet meer open. Paneel eraf, en met de hand (nou ja, vinger) de boel open.
Maar hoe ga je dat interne onderdeel weer op z’n plek krijgen ???
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Heb het ooit door de zwaartekracht opgelost: klepje opende niet door de klem zittende bende in het kastje. In mijn woonplaats hebben ze de drempelitis: minispringschansjes. Een iets snellere rit dan gebruikelijk over de drempels en het kastje ging weer open…....
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Technoloog schreef:Ai… Ron/Xapon is niet meer teruggeweest om te vertellen of, en zo ja hoe, het op te lossen is.
Inderdaad niet zo netjes van mij, mijn welgemeende excuses. Mogelijk dat het de frustratie is geweest, omdat het mij niet gelukt is het op te lossen
Ik ben zover gegaan dat ik de binnenkant van de klep voorzichtig aan de bovenzijde heb los gesneden
als je die voorzichtig uit elkaar houd, en gaat proberen de “haak” te plaatsen wordt je telkens blij gemaakt omdat je denkt hem op de juiste plek te hebben zitten, monteren van de voorplaat met slot, zorgt er dan weer voor dat de haak terug valt.
Ik denk dat er ergens een klem hoort te ziiten die de haak op de plaats houd, ik kan hem alleen niet terug vinden, mogelijk is er iemand met toegang tot werkplaats handleidingen of een soort van “Olieslager” naslagwerk waar een exploded view van het kastje in staat.
Ondertussen zoek ik naar een zelfde kastje op de sloop…. door mijn werk lukt dat niet erg en mag mijn dochter nog steeds op een oncharmante manier met haar vinger het kastje openmaken….
Als iemand een kastje/klep heeft liggen houd ik mij aanbevolen.
Groeten Ron
Net nog even wezen hannesen, zonder succes, en het lijkt erop dat het losse onderdeel de boel open trok in plaats van duwde.
Nou ja, heeft nog wat meer aandacht nodig…
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
.. En die aandacht heeft het gekregen.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1384751/