Hallo luitjes,
hoe gemakkelijk is het om de voorveerpoten te vervangen, thuis op t stoeppie? en heeft iemand nog 2 goede exemplaren liggen? de mijne zijn rot…....
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
alles is zelf te doen, maar hoe handig ben je zelf ? heb je al het gereedschap ervoor ?
opzich is het makkelijk te doen voor de deur. ik heb ze ook al eens vervangen voor een goeie vriend van me.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Re: voorpootjes vervangen
DaanDus schreef:Hallo luitjes,
hoe gemakkelijk is het om de voorveerpoten te vervangen, thuis op t stoeppie? en heeft iemand nog 2 goede exemplaren liggen? de mijne zijn rot…....
Zoek eens op het forum. Volgens mij staat er ergens een uitgebreide handleiding om de voorpoten te vervangen. Als je een beetje handig bent, dan lukt dat wel.
easy klusje.
Auto op bokjes, bol eraf, leiding los, wiel eraf, retourtjes los, drie moeren boven los, bout onder aan poot los, wig tussen klemstuk van fusee, Poot aan onderzijde los trekken, en naar onder uit de wielkast halen. Nieuwe in omgekeerde volgorde monteren.
20min.?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:easy klusje.
Auto op bokjes, bol eraf, leiding los, wiel eraf, retourtjes los, drie moeren boven los, bout onder aan poot los, wig tussen klemstuk van fusee, Poot aan onderzijde los trekken, en naar onder uit de wielkast halen. Nieuwe in omgekeerde volgorde monteren.
20min.?
Als alles goed los gaat, dan is het zo gepiept. Denk er wel om om het hydraulisch systeem drukloos te maken!
stoterstangen90 schreef:easy klusje.
Auto op bokjes, bol eraf, leiding los, wiel eraf, retourtjes los, drie moeren boven los, bout onder aan poot los, wig tussen klemstuk van fusee, Poot aan onderzijde los trekken, en naar onder uit de wielkast halen. Nieuwe in omgekeerde volgorde monteren.
20min.?
Volgens mij draai jij een bx met je ogen dicht in- of uit elkaar
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
tja, ok…. en hoegroot is de plas LHM die ik achterlaat?
k ben best een beetje handig denk k, gereedschap is het probleem ook niet. Echter, mijn angst is altijd: boutjes e.d. afdraaien die bijzonder zijn, en met een groot probleem zitten “op t stoeppie”. ZIjn er dingen die vaak rot gaan bij deze vervanging….
En heeft iemand nog een setje poten liggen?
Passen de pootjes van een 1400tje benzine ook onder mijn diesel?
Als ik iets op de sloop moet halen moet ie niet te veel kilometers hebben natuurlijk!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
De poten zijn allemaal hetzelfde bij mijn weten, alleen de bollen verschillen.
De hoeveelheid LHM op je stoep hangt er van af hoe goed jij het weet op te vangen in een teiltje ofzo
Ipv een wig tussen de fusee en veerpoot, kan ik je een poelietrekker aanraden
De moeren van je veerpoten kunnen nog wel eens vastgeroest zijn. Spuit deze goed in met smeervloeistof bijv. vloeistof die je gebruikt bij nieuw draadeinde te tappen.
Ik hbe deze “operatie” vorig jaar ook uitgevoerd bij mijn BX 19 GT uit 1985, in de 30ºC hitte
Ik was er 4 uur mee bezig, maar door de hitte ging het ook allemaal wat langzaam. De volgende keer als ik het doe gaat het een stuk sneller.
TIP:
Vergeet vooral niet het ringetje dat om de veerbol zit Dat wil nog wel eens in de oude veerpoot blijven vastplakken.
Ik maakte de fout om de oude veerpoten direct in de oudijzerbak te smijten, inclusief ringetjes… Toen ik de nieuwe veerpoten had gemonteerd, spoot er bij beide veerbollen een krachtige straal LHM uit. ops:
Na enig zoekwerk kwam ik er dus achter dat ik die rubberen ringetjes van de veerbollen was vergeten. Gelukkig weer teruggevonden in de oudijzerbak.
Hier nog 2 “actie”-foto’s:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ook niet geheel onbelangrijk om te vertellen; Bij het monteren van je veerbollen moet je de ringetjes niet om het schroefdraad van de veerbol doen, maar in de houder van de veerpoot klemmen. Doe je de ringetjes om de veerbol, dan gaat de ring er niet goed op en gaat hij alsnog lekken!!!
Veerpootjes heb ik zelf al eens vervangen, en ik ben behoorlijk a-technisch, dus moet lukken. er staat ergens een topic over, maareh 20 minuutjes? 4 uur voor 2 kanten inclusief 2 regenbuien.
Vandaag eindelijk mijn veerpoten vervangen. Voor 20 euro de stuk twee veerpoten gekocht.
De linkerveerpoot ging als een speer. Helaas zat de rechterveerbol muurvast. Dit heeft toch even geduurd om hem los te krijgen. Al met al stelt het vervangen van de veerpoten niet veel voor.
Waar ik wel blij om ben is dat de BX weer veel beter veert. Het is echt een heel groot verschil. Dit geeft toch wel aan dat de orginele veerpoten echt tot op het bot versleten waren.
Op naar het volgende klus !!
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:Vandaag eindelijk mijn veerpoten vervangen. Voor 20 euro de stuk twee veerpoten gekocht.
De linkerveerpoot ging als een speer. Helaas zat de rechterveerbol muurvast. Dit heeft toch even geduurd om hem los te krijgen. Al met al stelt het vervangen van de veerpoten niet veel voor.
Waar ik wel blij om ben is dat de BX weer veel beter veert. Het is echt een heel groot verschil. Dit geeft toch wel aan dat de orginele veerpoten echt tot op het bot versleten waren.
Op naar het volgende klus !!
Tja, ok…. maar hoe erg was het dan voor de vervanging?
Ik snap mijn bx niet echt; op vakantie kraakte de voorpoten echt heel erg, soms kon ik hem amper induwen als hij geparkeerd stond…. en nu lijkt dat weer beter te gaan..
Ik heb wel een rare “kloenk” ergens in mijn wielophanging. Klinkt als een vingerknokkel zeg maar, maar dan staal op staal. Vooral bij hobbels en naar links sturend…. wat kan dat zijn?
Lijkt geen speling te zijn op mijn stuur-boeltje ofzow…...
K hoop dat dit van mijn veerpoten komt;-) anders blijf ik bezig…..
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:Quo schreef:Vandaag eindelijk mijn veerpoten vervangen. Voor 20 euro de stuk twee veerpoten gekocht.
De linkerveerpoot ging als een speer. Helaas zat de rechterveerbol muurvast. Dit heeft toch even geduurd om hem los te krijgen. Al met al stelt het vervangen van de veerpoten niet veel voor.
Waar ik wel blij om ben is dat de BX weer veel beter veert. Het is echt een heel groot verschil. Dit geeft toch wel aan dat de orginele veerpoten echt tot op het bot versleten waren.
Op naar het volgende klus !!
Tja, ok…. maar hoe erg was het dan voor de vervanging?
Ik snap mijn bx niet echt; op vakantie kraakte de voorpoten echt heel erg, soms kon ik hem amper induwen als hij geparkeerd stond…. en nu lijkt dat weer beter te gaan..
Ik heb wel een rare “kloenk” ergens in mijn wielophanging. Klinkt als een vingerknokkel zeg maar, maar dan staal op staal. Vooral bij hobbels en naar links sturend…. wat kan dat zijn?
Lijkt geen speling te zijn op mijn stuur-boeltje ofzow…...
K hoop dat dit van mijn veerpoten komt;-) anders blijf ik bezig…..
Het veergedrag aan de voorzijde, voor de vervanging van de poten, kun je het best vergelijken met rijden met kapotte/platte veerbollen.
De voorkant van de auto voelde heel erg stug aan. En het was heel erg moeilijk om de voorkant van de BX in te duwen.
Ik hoor vaak dat je versleten veerpoten kunt herkennen aan o.a het gekraak bij het in en uitveren van de auto. Het was duidelijk dat mijn veepoten echt versleten waren, maar kraakgeluiden hebben mijn versleten poten nooit gemaakt. Ze hebben nooit enig geluid gemaakt.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
ow ow ow…...
wat zijn het toch heerlijk karaktervolle autootjes…....
voorlopig rijdt de mijne aardig, dus hij moet t er maar even mee doen.
gr….
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?