











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor de Rally Le Citron Pressé overweeg ik een tripmaster in de CX te bouwen.
Nu heb ik al een tijdje zitten zoeken en kijken en ik kom voor mij op een digitale tripmaster uit. Deze zijn vaak goedkoper en moeten voor mijn doeleinden naar mijn idee prima hun werk kunnen doen.
Zover ik tot nu toe gezien heb zijn er 3 manieren om een sensor te plaatsen.
- Een sensor die op je tellerkabel wordt geplaatst.
- Een wielsensor
- ABS sensor
Met name in die laatste heb ik wel interesse. Dit zou voor mij vrij simpel in de CX te bouwen zijn.
De fabrikant geeft (uiteraard) op dat heb ABS systeem niet meer mag werken als de tripmaster gebruik maakt van 1 van de ABS sensoren op de auto.
Ik zie eigenlijk de complicaties ervan niet zo erg. Naar mijn idee geeft een ABS sensor een pulssignaal dat wordt gestuurd naar een poort van de computer die hier naar luistert en zijn berekeningen mee uitvoert.
Een tripmaster doet eigenlijk niet veel anders, behalve een andere berekening natuurlijk
De computers sturen immers beide geen signaal naar de ABS sensor lijkt me.
Zou het dan een probleem zijn beide computers gewoon naar hetzelfde pulssignaal te laten luisteren?
Goed als echt rede is om niet aan het ABS systeem te rommelen doe ik het uiteraard niet, maar ik wil altijd wel graag begrijpen waarom
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Volgens mij heb je gelijk. Ik zou het gewoon zo proberen. Als je de sensor op de tripmaster hebt aangesloten en de ABS computer “ziet” vervolgens de sensor niet meer, dan kan je altijd nog een sensor op de tellerkabel zetten.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom geen sensor in de kabel… kost je 20 euro bij een sloper of specialist en past er zo tussen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat lijkt mij meer werk. Die tellerkabels zijn al zo gevoelig voor een dansende teller.
En er is ook vrij weinig ruimte achter de tellerunit. Als de sensor onder de motorkap geplaatst wordt dan moeten er ook draden weer naar binnen toe.
Ik moet ook zeggen dat ik mij er nog niet helemaal in verdiept heb hoe je zo’n sensor precies op je teller kabel plaatst. Je zal in elk geval de mantal moeten verwijderen. Meer kans op vocht in de kabel of valt dat mee?
Gezien er onder de achterbank ABS stekkers liggen naar de sensoren hoef ik alleen maar een net koppelstukje te maken. Er hoeven geen kabels van buiten de auto in, en ik kan het systeem er zo weer uit halen en de ABS stekker op de normale manier terug plaatsen.
Mocht er een ABS sensor stuk gaan kan ik het systeem zo op de andere sensor aansluiten.
Als er geen risico’s zijn voor het remsysteem leek mij dat de handigste en netste oplossing.
Of de CX moet ergens anders een pulssignaal hebben wat ik kan gebruiken?














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
huh? kabel slopen? mantel verwijderen??
Die past er zo tussen. Klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat gaf 1 van de fabrikanten op….
Ik kan even zo snel niet meer vinden welke
Hoe plaats je deze dan? Anders kan dat wel een leuk alternatief worden.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon tussen de tellerkabel. Die bestaat toch al uit 2 delen ( verbinding bij het lhm vat). 5 tellen werk. Maar ja, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt goed idd
Alleen dan moet de bekabeling nog naar binnen, is dat een beetje te doen bij een CX?
Als ik het goed begrijp geeft dit gewoon een puls waar een digitale tripmaster mee kan werken.
Waar haal je zo’n mooi sensortje?














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sensor komt volgens mij bij VDO vandaan. Zou je Pbuijsman moeten pb’en. draden naar binnen is geen enkel probleem bij een cx.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
de originele van Citroen zit er zo in/tussen:
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En waarschijnlijk kan je die ook gebruiken. Wij zijn dat aan het uitzoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
In tijden voordat motorrijders met GPS’n rondreden, monteerden de echte toerrijders een snelheidsmeter voor de fiets Sigma, maar tegenwoordig meerdere merken. Deze tellers zijn héél nauwkeurig p/100m, en hebben ook vele functies.
Het aansluitsnoer is aardig lang en je kan met solderen de draad gewoon verlengen. Magneetje op de velg, sensor er langs laten lopen, wielomvang instellen, en super nauwkeurige km registratie en makkelijk op nul te zetten inden nodig.
Is maar een idee hoor





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, jaren mee rond gereden op mijn BMW R100RT…
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Is een goedkoop alternatief van €25,=, want daarvoor heb je er al 1.
Maar of het realiseerbaar is weet ik niet.
Goedkoper kan altijd, zie reactie hierna maar ligt er ook aan wat je erop wil hebben zitten.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik had er één van de HEMA. Tientje of zo…
Citroen!
Het inbouwen van de pulsgever voor een tripmaster in een CX gaat het simpelst met de pulsgever tussen de deelbare kabel bij het LHM-vat met de pulsgever zoals op de foto van waterman. Het draadje naar binnen langs de kachelslang door het schutbord en dan komt de draad in het dashboardkastje naar binnen.Ik gebruik dan voor de voeding van de tripmaster de plus en min draad van het lampje van het dashboardkastje, hoef je ook geen extra draden te trekken en het dashboardlampje is gezekerd, dus je tripmaster ook.
Ik zal hem ook eens gaan monteren in onze presse-cx. Het kan alvast maar klaar zijn….