Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Comfortbollen onder een BX, rijdt dat een beetje? Heb gehoord dat het absoluut geen combi is. In elk geval gefeliciteerd met de APK!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Och het rijdt net even een stukje beter. Niet dat je BX ineens als DS of CX veert hoor, gewoon soepeler. Het schijnt wel dat je wegligging achteruit gaat. Nou is dat bij een BX toch al niet legendarisch, ik kan zowiezo niet hard door de bocht…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Wegligging niet legendarisch? In alle tests werd de BX juist geprezen om zijn rijeigenschappen en sublieme wegligging.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Hmm dan ben ik gewoon verwend…
Rij eigenschappen zijn inderdaad geweldig. Ik vind weinig auto’s fijner dan een BX. Maar sublieme wegligging nee… Misschien dat een 16V beter is door de grotere stabilisator stangen, maar een ‘gewone’ BX vind ik niet bijzonder aan de weg kleven…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat ligt vooral aan de banden, met 195/50-15’s van een goed merk gaat de wegligging grote sprongen vooruit.
Eveneens ben ik tevens ook.
Fatsoenlijke banden maken zeer zeker veel goed. Neemt niet weg dat de koets van de BX niet heel erg stijf is. Dikkere stabi-stang, veerpootbrug en misschien een versteviging van het subframe zullen dan zeker helpen… Maar of je daar aan wil? Lijkt me dan ook weer een andere discussie?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wegligging kan je natuurlijk op verschillende manieren beoordelen. Een echte bochtenridder is de BX niet, en dat geldt voor meer Citroëns. Maar op een lange doordraaier op een klaverblad is een BX heerlijk, zo lang er niet een slaaprijder mij de weg verspert op de linker rijstrook.
Vandaag een productief dagje (dacht ik); nieuwe achterremmen gemonteerd, remklauwen gangbaar gemaakt en eindelijk een nieuw wiellager LA gemonteerd. Ook weer michelin energy’s gemonteerd, toch een stukje beter dan die arrowspeeds.
Nou is tijdens de remklauw actie nogal veel LHM weggelekt, dus vat leeg, pomp droog en vul de rest zelf maar aan. De pomp is wederom met geen mogelijkheid te ontluchten. Hij staat nou stationair te draaien met de drukschroef los, hopende dat hij zelf weer gaat pompen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
En dat hielp, alles werkt weer! Zelfs de stuurbekrachtiging is nog nooit zo soepel geweest. Remmen achter gangbaar maken en vervangen had ik veel eerder moeten doen… Hij remt nou helemaal zonder trillingen, en de ABS werkt nou fenomenaal.
Ik heb de ABS ring RA helemaal schoongemaakt en LA zit er nou een nieuwe op door dat lager. Goede investering.
Nou die voorwielophanging nog uitlijnen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik schrijf: goed bezig
En we zijn weer een paar duizend km verder. De ABS is er een week geleden helemaal mee opgehouden, als je de motor start hoor je meteen ‘klik’ onder het dash en gaat het lampje aan, en blijft aan. Nog geen zin/tijd gehad om te kijken wat het is.
Vandaag zijn zowel startmotor als dynamo gesneuveld De dynamo heeft een lager stuk en giert aan een stuk door, de startmotor wil ineens niet meer. Onderweg naar huis wou ik mijn banden oppompen langs de snelweg, kreeg ik daarna de motor niet meer aan. Dus heb ik zelf de BX maar aangeduwd Hij staat nou achter het huis en wil nog steeds niet starten.
Aangezien ik binnenkort ook de koppeling, onderste motorsteun, een aantal keerringen en een groot gedeelte van de hydrauliek retourslangen moet vervangen zit ik te twijfelen of het niet makkelijker is om de motor er even uit te halen, en de komende weken alles in een keer te vervangen…
Mijn ouders zijn de komende maand op vakantie, dus kan ik de XM gebruiken.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ondertussen zijn de dynamo en startmotor weer vervangen natuurlijk, ik kon niet wennen aan de XM, dan maar weer BX. Motor er uit vissen was me toch ook te veel werk, en de koppeling doet nog steeds zijn werk prima…
Vandaag zijn er bij de garage 2 nieuwe motorsteunen gemonteerd (baksteun en onderste motorsteun), wat een geweldig verschil De auto rammelt niet meer, start zonder kabaal, schakelt heerlijk strak, bromt niet meer als je in de 3 door de bocht gaat.. Alsof ik een nieuwe BX heb!
Reparatie koste in totaal zo’n 150 euro, ik had geen zin om zelf buiten op de grond die rommel te vervangen ops:
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
En hij is vanaf vanavond uitgerust met een 16V interieur!
Ziet er een stuk netter uit, het moderne GTI interieur paste toch niet helemaal in deze bx.
Morgen nog even de puntjes op de i zetten. (ik ben de gordelhouders vergeten…)
Vanavond is er trouwens ineens een probleempje opgedoken: de drukregelaar tikt ineens achter elkaar door.. Dat deed hij vanochtend nog niet. Morgen even kijken of er ergens een grote retourstroom vandaan komt, of misschien gewoon de hoofdbol geklapt is…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Waarschijnlijk zit dat gti interieur beter dan duivel hangmatjes. Hint. Ga je zaterdag nog naar het hardenbergse?
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
God wat heb ik me vergist in het comfort van een 16V set zeg Ik pas nauwelijks op de zitting (die smalle kuipjes geven wel een stille hint dat ik moet afvallen…) en je voelt elk hobeltje. Maar je hebt wel het idee dat je BX ineens de snelste auto op de weg is.
Ik vroeg me nog af of de comfortbollen er af moesten, niet dus. Ik vind de BX met 16V stoelen ineens erg hard veren.
@citroofreak
Tuurlijk ben ik zaterdag in het Hardenbergse. vanmiddag ook wel denk ik. Ik weet nog niet zeker of het gti interieur de deur uit gaat (eerst een lange rit op de 16v zetels rijden) en dan nog gaat het alleen weg als er een mooi bedrag voor geboden wordt )
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993