vraag: aansluiten speakers achterin
Sokko
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 08 februari 2010 01:14 PM

Allereest mijn complimenten voor het forum en zijn gebruikers. Eerste post hier, maar ik heb al dankbaar gebruik gemaakt van de informatie die hier te vinden is.

Het geval? Ik heb een saxo 1.1 SX 3D uit ‘97 en liep al langer met het idee rond om een setje speakers achterin te plaatsen, achter de roostertjes die er al zitten. Met behulp van de info uit oudere draadjes heb ik 1) 10cm boxjes gekocht, 2) uitgevogeld hoe de schermen links en rechts achterin te verwijderen. Was wat geklier maar ging alles bij elkaar prima en snel. Mijn saxo heeft kabels en connector klaarliggen achter het scherm. Gaat om een bruine connector (6 polig) met daarin op 1 groen, op 2 rood, (4 & 5 leeg) op 5 wit en op 6 geel. Nu zijn mijn vragen de volgende:

1) Welke draden horen bij de speakers? Er werd ergens al gehint dat het groen en rood moeten zijn, maar zekerheid is altijd beter.
2) Welke is de plus en welke de min? Of anders, welke gevolgen heeft het als ik de + en de - verkeerd om aansluit?

Bij voorbaat dank,
Sokko

Mijn Citroën is citroen-kleurig

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 08 februari 2010 01:42 PM
  [ # 1 ]

Welkom op het forum!

Via de zoekfunctie kom je op de volgende pagina’s
Er is al wat over te vinden.

Profiel  

Sokko
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 februari 2010 02:02 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je snelle reactie. Ik had die draadjes inderdaad doorgenomen, maar ze beantwoorden mijn vragen maar half. Vandaar deze nieuwe vraag, of bedoel je dat ik ook in die topics door moet vragen/posten?

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 08 februari 2010 02:06 PM
  [ # 3 ]

Nee hoor, prima zo!

Profiel  

Sokko
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 februari 2010 12:49 PM
  [ # 4 ]

Na wat testen bleken de grijze en witte kabels aan de connector de juiste te zijn: speakers zijn gemonteerd. Plus/min verbindingen lijken niet heel veel uit te maken, in ieder geval niet voor mijn gehoor. Belangrijkste is dat het fatsoenlijk werkt!

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 09 februari 2010 01:05 PM
  [ # 5 ]

Plus en min maakt wel degelijk heel veel uit bij audio. Als je een linker en de rechter speaker omgekeerd aansluit dan bewegen de speakers nml tegen elkaar in waardoor er een sterk vervormd stereobeeld ontstaat. Dat kan heel vermoeiend zijn om naar te luisteren voor iemand die daar een tijdje in zit.

Voor-achter omkeren in polariteit resulteert in een een soort geluidsgat halverwege de voorste en achterste speakers. Met een beetje pech is dat precies daar waar jouw hoofd zit.

Dus als je het gevoel hebt dat het geluid niet klopt- b.v. dat het ‘trekt’ aan je oren of dat het futloos, iel of hol klinkt- check dan toch de polariteit van de speakers eerst even…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

Sokko
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 februari 2010 12:48 PM
  [ # 6 ]

Ik zal eens opletten of ik iets aparts hoor. Heb in ieder geval de speakers aan beide zijden hetzelfde aangesloten. Als ik er van uit mag gaan dat de fabriek alle kleurkabels dezelfde functie hebben zitten de boxen wat dat betreft beide goed of beide niet goed Smile Bedacht me vanochtend dat ik natuurlijk ook gewoon op basis van de connector achter de radio (welke functie/kleur komt waar uit) alles goed kan installeren, zal ik van het weekend even naar kijken.

Profiel  

ik2010
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 19 mei 2010 12:10 PM
  [ # 7 ]

Hi, ik ben hier nieuw.
Heb de thread gelezen maar heb nog wat vragen.
Hoe en waar aan je de speakers achterin vast?
En zijn ze altijd 10cm of kunnen ze ook 13cm zijn?
En zo te zien moet er een verloop kabel maken tussen de speakers en de conectors of niet?
Moet de kabbels grijs en wit gebruiken om aan te sluiten zie ik op de form, maar welke is plus en welke is min?
Waar voor zijn de andere twee kleuren draad, rood en groen?
Alvast bedankt.

Profiel  

Sokko
< 100 berichten
Rank

Gepost: 19 mei 2010 02:10 PM
  [ # 8 ]

De uitsparing is voor 10 centimeter box. Zitten twee schroefbevestigingspunten van (tamelijk zwak) plastic achter het scherm om de boxen mee vast te zetten.
Grijs en wit (uit mijn hoofd) inderdaad de twee voor geluid, volgens mij kun bij de connector/radio aansluiting (in het dashbord dus) zien welke plus en welke min is.
Andere draden weet ik niet wat ze doen.
Succes

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 19 mei 2010 09:45 PM
  [ # 9 ]

de min is de draad waar je een fijn lijntje op zit kleuren van draad weet ik niet meer

Profiel  

Petros81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 22 januari 2011 10:35 PM
  [ # 10 ]

Weet iemand inmiddels welke draad plus of min is bij een Saxo achter speakers??
Wit of Grijs welke is +/- ?
Graag jullie spoedige reactie, kan ik morgen de handel afmaken Smile

Mvg Petros

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 23 januari 2011 02:31 PM
  [ # 11 ]

Nee maar ik kan wel een “dome truk hiervoor nl een batterij koppelen op de iso connector en even meten met een voltmeter.

of je kan zien vanaf de autoradio zelf welke kleur er de min is wel even zoeken.

Profiel  

Petros81
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15

Gepost: 24 januari 2011 01:16 PM
  [ # 12 ]

Zie onderstaande link voor foto’s en meer info over de saxo 3 deurs betreft speakers en paneel achter.

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209520/

Bij mij waren het de grijze en de witte kabels. wit wat bij mij de plus.

zie de link voor de foto’s (klik link en scroll naar beneden naar 9e bericht)

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook