volgens de vraagbaak zijn er 2 types in omloop van dit model: een 62 pk en een 72 pk, beiden met carburatorgevoede (solex)1360cc motor.
Waaraan kan ik zien over welke versie ik beschik, zonder acceleratietijden en topsnelheden te gaan vergelijken?
betreft een bj92, pure basic zonder servo
Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Een ‘92 lijkt me een 1.4i (1360cc), en die is 75pk.
Is wel een fijne wagen, heb er zelf ook een gehad.
staat die ‘I’ dan niet voor ‘injection’ want de mijne is met carburator?
Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86
hm in belgie was dat allemaal anders geloof ik, milieu vonden ze daar maar onzin dus werden er in 1992 nog carburateurmotoren geleverd?
V8 schreef:staat die ‘I’ dan niet voor ‘injection’ want de mijne is met carburator?
De jouwe is waarschijnlijk met een carburatiehuis, dat lijkt op een carburateur maar is echter monopoint injectie.
De “I” staat dus inderdaad voor injection.
kan een choke bij inspuiting?
Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86
Zoals ik al zei, ergens staat ‘t me bij dat in belgie nog tot veel later bxen met carburateur zijn geleverd. Is er niet iets van een Belgische carbase waar je dat even kunt opzoeken?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Harm schreef:hm in belgie was dat allemaal anders geloof ik, milieu vonden ze daar maar onzin dus werden er in 1992 nog carburateurmotoren geleverd?
Inderdaad CX’n zijn tot op het allerlaatste (eind’91 sommige begin ‘92)met carburator geleverd hetzelfde geld voor de Xm basis uitvoering.
BX ben ik niet echt van op de hoogte maar ik vermoed dat dit ook zo is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De XM is hier volgens mij nooit met carburateur geleverd toch?
Harm schreef:hm in belgie was dat allemaal anders geloof ik, milieu vonden ze daar maar onzin dus werden er in 1992 nog carburateurmotoren geleverd?
wat niet wegneemt dat je geen milieu normen kan halen met een carburator : mijn 95” 1.0 AX heeft een carburator maar toch in combinatie van het motormanagment en een katalisator
en die milieu normen in België zijn eigenlijk nog steeds een lachertje ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Harm schreef:hm in belgie was dat allemaal anders geloof ik, milieu vonden ze daar maar onzin dus werden er in 1992 nog carburateurmotoren geleverd?
wat niet wegneemt dat je geen milieu normen kan halen met een carburator : mijn 95” 1.0 AX heeft een carburator maar toch in combinatie van het motormanagment en een katalisator
en die milieu normen in België zijn eigenlijk nog steeds een lachertje ops:
En Harm heeft het goed. Tot 1993 (verplichte Europese invoering) was in België de gouwe ouwe carburateur heer en meester in het leveringsprogramma van de BX. Modellen met injectie+ kat waren wel beschikbaar maar werden nauwelijks verkocht.
De 14 RE van de topicstarter is een 75pk sterke 1.4 TU motor met carbs + handchoke.
Een 95’er AX heeft geen carburateur, tenzij het een model voor buiten Europa betreft en dan is een kat ook niet aanwezig. De brandstofvoorziening wordt geregeld door een monopoint-injectie systeem.
rb schreef:paso schreef:dikke zever ops:
Een 95’er AX heeft geen carburateur, tenzij het een model voor buiten Europa betreft en dan is een kat ook niet aanwezig. De brandstofvoorziening wordt geregeld door een monopoint-injectie systeem.
euh inderdaad, net even de zaklamp genomen en naar de motor gaan kijken, monopoint van Bosch ops:
mea culpa en de rest
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
In ‘92 heette de BX 14 RE in Nederland al BX 14 TE.
Voornaamste verschil tussen die 2 modellen is dus dat de TE een injectie heeft en de RE niet. Mijn eerste BX was zo’n 90’er 14TE met injectie, terwijl in België en Frankrijk nog de 14RE leverbaar waren totaan 1993.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
paso schreef:Harm schreef:hm in belgie was dat allemaal anders geloof ik, milieu vonden ze daar maar onzin dus werden er in 1992 nog carburateurmotoren geleverd?
wat niet wegneemt dat je geen milieu normen kan halen met een carburator : mijn 95” 1.0 AX heeft een carburator maar toch in combinatie van het motormanagment en een katalisator
en die milieu normen in België zijn eigenlijk nog steeds een lachertje ops:
Dat vind ik een beetje generaliserend.
Bij de laatste APK van mijn Renaultje 9 (1.7 Solex Z28/32) kon ‘ie zich qua uitstoot meten met een hoop oude auto’s.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
XBXG schreef:In ‘92 heette de BX 14 RE in Nederland al BX 14 TE.
Voornaamste verschil tussen die 2 modellen is dus dat de TE een injectie heeft en de RE niet. Mijn eerste BX was zo’n 90’er 14TE met injectie, terwijl in België en Frankrijk nog de 14RE leverbaar waren totaan 1993.
oei oei. ops:
De 14RE /16RS / 19RD / RD turbo zijn vervangen door de TG-(E / S of I / D) modellen, niet door de T-modellen.
In België was vanaf 1992 al een 14RE injectie leverbaar, maar die werd nooit verkocht. De overheidsubsidie op katalysatormodellen moest je namelijk na aankoop proberen terug te vorderen (i.p.v. een directe korting op de BVB bij aanschaf zoals in NL) en dat was geen succes.
De 14TE was de opvolger van de 14E (net als 19D -> 19TD). TE’s hadden trouwens eind 89 en in 90 nog de 14TU-K6 motor met carb en ongeregelde kat.
Ik meende dat Frankrijk de TG/TZ nomenclatuur had, en daar de RE dus niet leverbaar meer was.
thx voor de reacties
nu weet ik tenminste waarmee ik rij
toch even dit:
in de vraagbaak (Kluwer, Deventer) wordt met geen woord gerept over een 1360 met injectie.
enkel vanaf de 1580cc type 180 Z (16TRI anno ‘91) is er sprake van een LEtronic inspuiting
Nochtans een boekje gedrukt buiten mijn landgrens, gekocht via Ebay van een nederlander…
...en met milieu zijn we even begaan als jullie, maar als de nederlandse fiscus sneller sponsort dan ons vadertje staat is voor veel mensen de keuze snel gemaakt
Mehari ‘78
2cv6 Charleston ‘86