Hoi allemaal,
Ik ben sinds 3 weken in het bezit van een ZX Furore 1.4 van jan. 1994.
Alleen na controle bleken een paar probleempjes die ik niet zag bij aankoop.
A. Mijn linkerachterlicht doet het niet richtingaanwijzer en remlicht aan die kant wel.
B. Als ik de sleutel omdraai maar niet start gaat het licht aan bij de km. teller.
C. Stadslichten doen het niet…
Mijn vraag hierover is het volgende :
A. Hoe loopt de kabelboom van mijn achterlichten, langs de deuren of waar?
Wil kijken of er een kabelbreuk is of iets anders????
Of kan ik ook links en rechts achterlicht samen voegen???
B. Het lijkt mij niet normaal dat deze lichten aan zijn, terwijl ik de andere verlichting
uit heb. Hoe kan ik dit verhelpen???
C. Hoe kan ik de lampjes eruit halen.. Aan de stekkerkant op de koplamp zit een vierkantige
unit. Kan ik hier aan trekken of moet ik draaien zoals een bajonet sluiting?
Dan kan ik kijken of er eigenlijk wel een lampje in zit.
En waar zit deze eind-aansluiten… Zekeringskastje of zit er nog een tussenstop???
Het is veel, maar toch drie puntjes die ik eerst zelf wil proberen op te lossen.
Hopelijk heeft iemand een idee, tip hoe ik dit het beste oplos…
Alvast bedankt
Paul
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat bij een ZX is, maar veel Citroënmodellen (o.a. BX en XM) hebben dashboardverlichting die inschakeld bij het op contact zetten, dus niet zoals bij veel auto’s dat de dashboardverlichting gaat branden als de lampen aangezet worden.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Dank je Timo,
Dan zal ik dit probleem maar verwijderen.
Alleen die andere twee blijven dan nog over helaas…
Maar ik heb hoop en goede moed om me hier op te storten…
Wel bedankt voor jouw reactie…
Paul
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Heb je je achterlichtlamp al gecontroleerd?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ja precies, even een paar lampjes vervangen…
Die zijn allemaal doorgemeten en in orde.
De achterlamp unit is ook in orde. Deze verwijderd en met lampjes en al gecontroleerd.
Dit doot de stekker los te halen en doormeten…
Dus daar ligt het probleem niet….
Bekabeling loopt via de linkerkant naar achteren. Langs de dorpels en over de wielkast achter.
Hier een aantal foto,s. De dikke zwarte kabel is het.
Verder zit hij achter met een stekker in een ander kabelboompje die naar de achterlicht units gaat. Hij gaat aan de linkerkant naar buiten en loopt dan buiten om tussen de bumper naar de rechterkant.
Hier een foto van het punt van de stekkers
Aan de voorkant komt de kabel uit onder het dashboard ter hoogte van de kabels die naar de deur gaan. Die kabels naar de deur gaan door een slang. Waar de slang uit komt aan de binnenkant zit dus het stekkerpunt
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je stroom hebt en de lamp is goed, waarom doet die het dan niet?
Massa probleempje?
edit.. massa punt zit ook ter hoogte van het stekkerpunt achter.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar heb je het lampje zien.branden buiten de auto? Ik weet dat bij de xantia de stadslichten.en achterlichten op dezelde zekering zitten, en dan gekruist. Dus rechter achterlicht bij linker stadslicht. Misschien is bij jou één van die zekeringen stuk en één stadslichtlampje. Bedrading in de auto stuk is onwaarschijnlijk, dat slijt bijna niet.
Eveneens ben ik tevens ook.
Hoi allemaal,
Bedankt voor de reactie en zal alle punten doorlopen.
Alleen qua stadslichten ben ik niet verder, of ik begrijp het niet.
Beide (links en rechts) doen het niet.
Vraagje is : Hoe kan ik die vervangen???
Is een vierkantig blokje, moet ik die los trekken of zoals een bajonet sluiting verwijder, c.q. vervangen.
De rest kan ik morgen (woensdag) nakijken, dan heb ik de hele dag om de achterkant te demonteren.
Maar zekeringen en spanning op de stadslichten controleer ik nu nog.
Groetjes Paul
Heb de zekeringen nagekeken en er bleek toch een stuk. (10 Amp.)
Deze vervangen en het achterlicht deed het, alleen sprong weer stuk.
Dus een kortsluiting in de bedrading naar het achterlicht toe neem ik aan?
Stadslicht nagemeten en geen stroom, ook niet op de lampjes.
Vermoed dat er GEEN in zitten, dus de vraag blijft staan omtrent het wisselen hiervan.
Dus ook het achterlicht is opgelost, op de kortsluiting na.
En alleen punt C. blijft dan nog over, want als de kortsluiting eruit is doet het achterlicht het ook.
Het vervangen en sluiting opzoeken.. Kan leuk worden…
Groetjes
Paul
(P.S. Dit is de Honda CRX van mijn vrouw)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ga eerst eens na wat die zekering allemaal zekert. Misschien zit er geen sluiting in de bedrading naar het achterlicht, maar in de bedrading naar iets anders wat ook op die zekering zit. Wellicht zitten de stadslichten ook op die zekering en zit daar ergens kortsluiting. Dat zou meteen verklaren dat de stadslihctne het niet doen.
Stadslichtfittinkjes zitten zeer waarschijnlijk met een bajonetsluiting in de koplamp.
Eveneens ben ik tevens ook.
Oké Knäckor, zal ik eerst dat checken, (Wat er nog meer op zit)
-F1 = 30 A
- Electrische bedienbare rit voor
- schuifdak
- electrisch bedienbare stoel
-F2 = 25 A
- Ruitenwisser sproeier V en A
- Controle lamp acculading en remv slijtage
- Remlicht
- Radio
-Display autom V-bak
-Geluidsignaal lichten vergeten
F3 = 10A
- Relais ventilator(en)
- Relais achterruit verwarming
- Relais portierruiten voor en schuifdak
- Richtingaanwijzer (knipperen)
F4 = 25A
- Deurvergrendeling
F5 = 25A
- Achterruitverwarming
- Verwarmde buitenspiegel(s)
F6 = 10A
- Alarmverlichting
- Modulator koelwatertemp (met nakoeling)
- Anti inbraakalarm
F7 = 10A
- Weerstand en dashboardverlichting
- Dashboardsignalering (m.u.v. F2), toerenteller
- Achteruitrijlampen; appellichten
- ABS
- Anti-inbraakalarm (sirene)
- Nagloeien (turbo diesel)
F8 = 20A
- Ontvanger afstandbediening deurvergrendeling
- kofferverlichting , plafondlamp(en)
- Klokje , radio , aansteker
F9 = 30A
- Hervoeding portierruit voor , schuifdak
- Kaartlees lamp (spot)
F10 = 20A
- Claxon
F11 = 5A
- Mistachterlicht
F12 = 5A
- Parkeerlichten R.voor R.achter
- Verl. in schakelaars, asbak, radio
- Relais mistlichten voor en mistachterlichten
- Geluidsignaal lichten vergeten
F13 = 5A
- Parkeerlichten R.voor en R.achter
- Kentekenplaatverlichting
- Contr. lamp parkeerlichten
- Koplampversteling
- Verlichting schakelaars anti-inbraakalarm
Kan dit niet als sticky. Dit is al de 3e keer dat ik het post!?
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Het is zekering F12 ... Alleen volgens boekje en wat er in zit is het 10 A.
Alleen de autoradio doet het wel dus denk dat hier een fout zit…
En de verlichting in schakelaars doen het ook… vreemde zaak…
Alles doet het alleen de zekering springt steeds.
Ben bang als ik dit morgen ga nakijken een spaghettie van draden zonder begin en einde…
Maar houd me op de oprit (straat)...