1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Welke klepveertang
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 24 januari 2011 09:57 PM

Ik wil binnenkort de koppakking van de Ax gaan vervangen en dan ook meteen de klepseals meenemen. Nu zie ik bv deze twee tangen/sets:

http://www.gereedschapbestellen.nl/b-nieuwe-artikelen-/b/klep-veer-demontage-set-9-delig

http://www.gereedschapbestellen.nl/auto-accessoires-gereedschap/gereedschap/klep-veer-tang-10

Iemand ervaring met 1 van de twee? Ik heb zelf namelijk nog nooit klepseals vervangen. Ik zie niet zo goed wat bij de tweede met dat rode handvat moet. Stel je die in en moet je de klepveer dan het de hand indrukken en klikt hij dan vast ofzo?
De eerste lijkt me als voordeel te hebben dat er verschillende maten “pushers” bij zitten.
Ik wil hem ook voor mn motorfiets kunnen gebruiken dus dat komt dan misschien wel van pas.

Groet,
Nico

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 januari 2011 10:21 PM
  [ # 1 ]

Die tweede is veel goedkoper en voldoet goed. Hij klikt idd vast en drukt dan de veer vergenoeg in om de kraagjes eruit te pakken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 24 januari 2011 10:44 PM
  [ # 2 ]

De eerste is 5 euro duurder dus dat valt nog wel mee. Het is meer welke makkelijker in gebruik is en universeel bruikbaar.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 januari 2011 10:50 PM
  [ # 3 ]

die eerste ken ik niet. De tweede is redelijk universeel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 januari 2011 12:06 AM
  [ # 4 ]

Ik heb die tweede, deze voldoet prima voor een TU kop, heb al heel veel TU koppen mee gedaan.
Heb deze een jaartje of 5 a 6 geleden op de Citromobile gekocht voor 50 euro.

Profiel  
 
Gepost: 25 januari 2011 08:40 PM
  [ # 5 ]

Facom U43LA, de enige klepveertang welke werkt!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 januari 2011 09:36 PM
  [ # 6 ]

Daar hangt ook een “Facom prijskaartje” aan, ik zie ze op E-bay voor bijna 80 euro.
Dan is die 2e tang prima, hoor links en rechts dat deze ook voor c.a. 20 euro te koop is.

Niet dat ik teveel betaald heb, die van mij is gesponsord Wink

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 27 januari 2011 12:54 AM
  [ # 7 ]

Voor zover ik zie heeft de Facom tang als voordeel dat hij een slagmechanisme heeft om de klep makkelijker los te krijgen. Voor die paar klepjes die ik er mee doe het geld niet waard lijkt me. De eerste tang kost 25 euro, de tweede 20 euro (ex verzendkosten). Ik denk dat ik de eerste ga proberen. Ik vind het wel een mooi setje.

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2011 12:55 AM
  [ # 8 ]

Nee hoor, dat slaggewicht is redelijk nuttelijk.

Gebruik ze alle2 is, weet je het zo Smile

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 januari 2011 05:56 PM
  [ # 9 ]

Een tik met een hamer op de klepschotel werkt net zo goed Wink

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 28 januari 2011 11:38 PM
  [ # 10 ]

En hoe zet je ze terug dan ?

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 januari 2011 11:41 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

Daar hangt ook een “Facom prijskaartje” aan, ik zie ze op E-bay voor bijna 80 euro. Wink

Gewoon een goede kopen of geen kopen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 28 januari 2011 11:49 PM
  [ # 12 ]

Danku!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 januari 2011 11:53 PM
  [ # 13 ]
cotr schreef:

Voor die paar klepjes die ik er mee doe het geld niet waard lijkt me. De eerste tang kost 25 euro, de tweede 20 euro (ex verzendkosten). Ik denk dat ik de eerste ga proberen. Ik vind het wel een mooi setje.

Tot je een klepveer voor je harses krijgt. Dat is me één keer gebeurd door zo’n chinese rotzooi tang. Klaar. Meteen genezen. Desnoods leen je een knappe tang Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 19 februari 2011 05:11 PM
  [ # 14 ]

Ik heb dus toch de bovenste gekocht, en hij is inderdaad made in de verste uithoek van China. De grootste adapter paste net niet goed om de klepschotel heen (sterk staaltje chinese precisie), maar het zat toch goed genoeg om goed te blijven zitten.
Een kleinere adapter op de schotel zetten werkte niet omdat hij dan gaat meedraaien en van de schotel afloopt.
Buiten deze kleine onvolkomenheden werkt hij perfect. Doordat je niet met een klem werkt maar de veer indrukt door te draaien gaat het heel gecontroleerd. Eerst de beugel eropzetten en een beetje aandraaien zodat hij onder spanning staat, dan een tikje met de hamer erop zodat de schotel los komt, en dan rustig verder draaien tot de spietjes eruit kunnen en dan weer rustig losdraaien. Doordat de adapter om de schotel heen valt kan er eigenlijk niks gebeuren. Met beide spruitstukken erop past hij bij alle kleppen net om het blok heen (1.1 TU).
Toen ik halverwege was kwam de buurman aanzetten met de tweede type klem, dus die heb ik ook geprobeerd. Voordeel van die tang is dat het sneller werkt, maar het gaat wat minder gecontroleerd. Doordat hij klemt heb je toch een beetje het idee dat hij elk moment weer los kan schieten. Verder werkte ook die prima.
Al met al dus een prima ding als je geen haast heb, alleen jammer dat de adapter net een millimetertje te klein is, maar dat is niet onoverkomelijk.

Nico

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 februari 2011 10:00 PM
  [ # 15 ]

Ik heb hetzelfde setje erbij gekocht, denk dat deze voor een XU motor perfect is.
Nu nog een slachtoffer met een XU motor waar iets aan de kop gedaan moet worden Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook