Meen je dat nou? (Kan ik weer opnieuw beginnen te begrijpen.) Je bedoelt van de schakelaar op de verdamper, naar het bedieningspaneel? Heb je ook nog kunnen zien waar hij dan verder heengaat? Maar dan zou jij ook een andere thermoschakelaar moeten hebben. Niet een die bij 2 graden uitschakelt.
Gutta cavat lapidem…
Of heeft iemand hem erachter gebeund terwijl hij eigenlijk in de verdamper hoort? Ik heb namelijk een grondige uiteenzetting van de werking van de airco gevonden in een clubtijdschrift van de Franse club. En die zijn ook heel stellig over het feit dat er geen verbinding is tussen het bedieningspaneel en de airco schakelaar op de verdamper. Raadselachtig. Mijn injectie (`72)heeft in elk geval slechts 2 stroomdraadjes voor die schakelaar.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 10304
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, de thermostaat zit bij mij tegen de linkeronderkant van de verdamper. Vandaar loopt het capillair naar de bedieningsunit. Ik heb de onderdelenboeken hier digitaal (pdf). Dan kun je ook de verschillende onderdeelnrs. voor en na dec. ‘71 zien. Stuur even een pb’tje als je ze wil hebben. Ik heb trouwens nog zo’n thermostaat met capillair gloednieuw liggen (ik dacht dat hij kapot was) Interesse?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die capillair hoort zeker op de verdamper te zitten .
zijn enige bedoeling is de boel stil te leggen als alles dichtvriest !!
@Joris , een airco-schakelaar op het dashbard in niet origineel , wel op veel wagens bijgeplaatst .
Als je de schuif op de uiterste blauwe stand zet kom je in “recycle ” modus , neem je de interieurlucht om verder te koelen , vandaar die klep in de luchtinlaat .
De Amerikaanse SM ‘s hebben wel allemaal een drukcontact op de pomp gekregen
( geplaatst door de amerikaanse invoerder )
En die vreselijke “fasten your seatbelts ” lamp
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik zie het ook in mijn onderdelenboek. Maar het is niet gemakkelijk te duiden. En mijn SM is van sept. 72, maar heeft dat beslist niet. En hij is zeker origineel. Heb je wel eens gekeken waar dat capillair terecht komt? De eerste CX-en hadden een regelbare airco met een capillair. Maar dat was een relaisachtig ding waar die draad uitkwam, met een draaiknop erop. Dan zou je moeten kunnen voelen dat je thermostaat anders schakelt als je de hendel meer in het blauw zet. Intrigerend.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 10304
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik moet binnenkort toch de rechterstoel eruit halen. Dan zal ik eens kijken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik heb deze draad doorgelezen en ik kom terug bij de eerste zin, “ik begrijp de airco niet”
ik heb een sm carb 27 uit 72 (op sommeige onderdelen staat een stempeltje met 1971) Ik wil het simpel houden, gewoon een knopje maken om de airco aan en uit te kunnen zetten, kan dat? Waar zou ik een draad kunnen onderbreken om de schakelaar aan te kunnen sluiten?
Nu gaat de airco aan wanneer de schuif in het blauw staat krijg ik de indruk (er zit geen v snaar op het systeem en ik denk dat de airco de laatste 20 jaar niet heeft gefunctioneerd)
Nee, de airco gaat aan als je de binnenventilator aanzet. Althans: origineel. De airco gaat dus ook aan als je verwarmt. De hendel naar blauw sluit alleen de kachelkraan. En uiterst rechts wordt het recirculatie. Ik denk dat de eenvoudigste manier om een schakelaar te maken is: rechter consolepaneel eraf. Er komen 2 draden van de verdamper in de passagier voetenruimte; een daarvan onderbreken via een schakelaartje die je meestal nog wel kwijt kan naast de 3 meters. Als schakelaar=uit; dan komt de compressor niet in.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo zit het bij mij ook. Met die schakelaars kan je vervolgens je fans testen, mits je geen 60 km per uur of harder rijdt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
voor eens en voor altijd, daarna zal ik er nooit meer over beginnen. Kun je die oude pomp nu laten zitten of moet er echt een ander op? Zo ja welk type?, zo ja hoe kom je aan zo’n ding?, zo ja wat betaal je ongeveer voor zo’n andere pomp? Moet je ook andere slangen laten maken of schroef je ze zo over, zelfde vraag voor de pouly?
CX-pomp erop. Die valt geleidelijk in is mij van alle kanten verteld. De originele pomp schakelt in één klap in en dat vindt de distributieketting niet zo leuk bij hoge snelheid. Een CX-pomp is wel aan te komen lijkt me zo. Technische details over aansuitingen, daar heb ik geen verstand van.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Ook de CX pomp schakelt gewoon in één keer in net als alle andere aircopompen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
conclusie?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin geeft verkeerde info.
De CX pomp slaat, net als de orginele pomp, in één keer in. Dat gebeurt gewoon door een elektromagnetische koppeling. Maar: omdat die cx pomp een pomp is met 5 of 7 zuigers in circel-opstelling ( deze pomp is dus een rotatiepomp) in plaats van de ouderwetse lijnpomp met maar 2 zuigers vraagt hij minder vermogen en trilt hij geheel niet meer. De belasting op de ketting is dus minder en de irritante trillingen van de oude pomp behoren tot het verleden.
Je moet op zoek gaan naar een sanden 508 pomp. Daar maak je zelf even een beugeltje op en klaar ben je.
Zie hier de pomp los hangen met de beugels er aan:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dankje, ga ik doen. Slangkoppelingen gaan gewoon passen? Zo te zien een normale moderne, wat is het:60graden V snaar?