Misschien dat het vele stilsaan ermee te maken heeft. Misschien ook dat wat anders de oorzaak is. Wegens wat persoonlijke omstandigheden ben ik de laatste niet altijd even bij de pinken. Na het peilen en bijvullen van de olie heb ik de dop niet teruggeplaatst. Geen idee of dat van invloed kan zijn geweest. Feit is ook, dat er wat slijtage op de slang zat en het leek wel of er een knik zat bij het gat. Geen idee wat er eerst was, de knik of de slijtage.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het grootste probleem met de persing van de oliekoelerslangen is dat de oude koppelingen terug moeten gebruikt worden omdat deze een zeer exotiche schroefdraad hebben .
Dan kom je in de problemen met toleranties en de exacte persdruk van de hulzen ...
Startdruk koud heb ik al 13 bar gemeten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Daar zijn ook wel weer verloopnippels voor !!! Tussen liggend element is een oliethermostaat. (pas als de olie op temp. is gaat de olie ook door de koeler lopen). P.s. slangen zijn er ook wel in het zwart.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat mooi! En dat laat je ons nu pas weten?
Tot welke druk zijn die slangen gegarandeerd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Robin Visser schreef:. We hebben wel gelijk gezien, dat er een gat zit in de slang bij de oliekoeler. Morgen op transport. De eerste keer panne. Jammer. ...
Wat is er nu aan de hand ? Zit er een gat in de slang of is de nippel uit de slang gekomen ?
Als er een gat in de slang zit, is ze doorgeschuurd vanwege de trillingen (lees : verkeerd gemonteerd)
Is de nippel uit de slang gekomen, dan is er verkeerd geperst….
succes en hopen dat er verder geen schade is aan de motor
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:Daar zijn ook wel weer verloopnippels voor !!! Tussen liggend element is een oliethermostaat. (pas als de olie op temp. is gaat de olie ook door de koeler lopen). P.s. slangen zijn er ook wel in het zwart.
Hier heb ik ook naar gekeken. Ik vond de thermostaat enorm duur.
Punt twee is dat bij een I.E. de koellucht door de oliekoeler NERGENS heen kan!! Hij komt uit achter het hydraulique schild! Dat bedenk je niet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En toch blijft een warmtewisselaar nog steeds te preferen boven de getoonde oliekoeler met thermostaat. Immers, een warmtewisselaar werkt 2 kanten op. Zoals jullie weten komt koelvloeistof sneller op temperatuur dan motorolie. In koude, opwarmende toestand, zal de koelvloeistof dus warmte afgeven aan de motorolie. De motorolie komt dus niet alleen sneller op temperatuur omdat er geen koeler in de rijwind zit zoals bij de originele opstelling, maar hij wordt als het ware opgewarmd door de koelvloeistof.
In warme toestand werkt het hele zaakje andersom: Motorolie wordt veel heter dan koelwater en dus gaat de motorolie zijn warmte afgeven aan het koudere koelwater. Nu zou je kunnen zeggen dat een warmtewisselaar minder capaciteit heeft om te koelen in vergelijking tot die oliekoelerradiateur. Dat is niet helemaal waar, ik heb zelf uitvoerig getest met warmtewisselaars en oliekoelers en zowel met warmtewisselaar als met oliekoeler blijft de temperatuur van de motorolie binnen de marge. Ook bij het langdurig rijden met 200 km/h komt de olietemperatuur niet tot het rode gebied op de meter.
Als je het nu écht helemaal mooi wil maken monteer je een dubbel systeem: een wamtewisselaar onder het oliefilter én een oliekoeler met thermostaat.
Wat echter als een paal boven water blijft staan is de zeer ongelukkige plaats van de originele oliekoeler die, zoals Boog al schreef, niet eens zijn warmte kwijt kan vanwege het ontbreken van een uitsroomopening aan de achterzijde van de koeler! (De rijwind komt wel op de koeler maar kan vervolgens nergens heen dus). Daarbij blijven er slangen door de motorruimte lopen waar je hoe dan ook last van hebt bij onderhoud aan met name de linkerkant van het motorblok en je hebt nog steeds kans op lekkage. Hoe vaak ik al niet lekkende oliekoelers heb gezien…..
Hoe dan ook: ik vind dat originele systeem geen succes in een SM die betrouwbaar moet zijn. Zoals voor vele onderdelen in een SM geldt: origineel is k*t.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies! Bij mij ging er eerst een slang lekken en daarna de koeler!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Daar zijn ook wel weer verloopnippels voor
Ik zie 8 geperste koppelingen en 4 verloopnippels. dat is dus 12x kans op lekkage. Laat maarrrrr….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
mark sm schreef:Zit er een gat in de slang of is de nippel uit de slang gekomen ?
....
succes en hopen dat er verder geen schade is aan de motor
In het midden van de slang zit een gat. Ver weg van de nippel. Ik denk dat het de wijze van monteren is die op de lange duur de problemen heeft kunnen veroorzaken. Ik vond de slang niet mooi geleidelijk de bocht nemen. Gezien het korte tijdsbestek waarin alles heeft plaatsgevonden en het feit, dat er geen rare geluiden waren, maak ik me geen zorgen over motorschade. Of dat terecht is, moet blijken.
Ik lees ook geen verontrustende berichten over de dop die niet op de olietoevoerpijp zat. Morgen ga ik het euvel bespreken. Wellicht maar direct aan de warmtewisselaar. Dan hebben we dat maar gehad. Dan ook nog ‘ns ooit een hydrauische spanner en dan is de auto helemaal bij de tijd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Voorlopige diagnose is brakke slang. Komt me best wel waarschijnlijk voor. De auto heeft best wel wat stilgestaan na de revisie.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
jantje1948 schreef:Wat mooi! En dat laat je ons nu pas weten?
Tot welke druk zijn die slangen gegarandeerd?
Ik herinderde mij deze oplossing bij één van onze duitse Sm rijders !! (foto’s zijn dan ook niet van mijn Sm). Ik vond het wel een aardige oplossing maar ga tzt voor de warmte wisselaar onder het oliefilter. Deze slangen hebben die rare kleur daar die gegarandeerd zijn tot 150 graden en de zwarte tot “slechts” 100 graden. Ik meende dat die slangen zijn gegarandeerd tot 80 bar maar dat kijk ik morgen wel fff na op de zaak.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dan moet je die zwarte dus NIET hebben.
Robin,
Je had de wegenwacht de lekke slang kunnen laten weghalen en de goede als bypass achter op het blok laten zetten. Kon je naar huis rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat heb ik in Harwich ook gedaan.
@Robin: die vd Broek heeft dan die slang wel knullig gemonteerd. Dat kan nl prima met mooie vloeiende bochten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:Robin, Je had de wegenwacht de lekke slang kunnen laten weghalen en de goede als bypass achter op het blok laten zetten. Kon je naar huis rijden.
Dank je voor de tip voor de hopelijk niet komende volgende keer. Na telefonisch overleg met de hulptroepen waarbij nog niet duidelijk was wat het probleem was, heb ik aangedrongen op afvoeren. Ik wilde geen risico lopen. Ik wilde er graag bij een vertrouwd adres naar laten kijken en ik had het liefst dat de ANWB eraf zou blijven. In dat opzicht is de ANWB me tegemoet gekomen. Normaal is het volgens mij afvoeren naar de dichtst bij zijnde garage.Aangezien ik zo’n fijn uitgebreid pakket heb bij de ANWB, was ik blij met het aanbod “waar moet ie heen ?”.
jantje1948 schreef:@Robin: die vd Broek heeft dan die slang wel knullig gemonteerd. Dat kan nl prima met mooie vloeiende bochten.
Ik denk, dat we niet te hard moeten zijn voor Jaap van den Broek. De slang was gaar. De revisie is al wel een tijdje geleden. De slang loopt ongetwijfeld door ranmmelen etc. niet meer exact zoals die is aangelegd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl