Ik wil binnenkort de koppakking van de Ax gaan vervangen en dan ook meteen de klepseals meenemen. Nu zie ik bv deze twee tangen/sets:
http://www.gereedschapbestellen.nl/b-nieuwe-artikelen-/b/klep-veer-demontage-set-9-delig
http://www.gereedschapbestellen.nl/auto-accessoires-gereedschap/gereedschap/klep-veer-tang-10
Iemand ervaring met 1 van de twee? Ik heb zelf namelijk nog nooit klepseals vervangen. Ik zie niet zo goed wat bij de tweede met dat rode handvat moet. Stel je die in en moet je de klepveer dan het de hand indrukken en klikt hij dan vast ofzo?
De eerste lijkt me als voordeel te hebben dat er verschillende maten “pushers” bij zitten.
Ik wil hem ook voor mn motorfiets kunnen gebruiken dus dat komt dan misschien wel van pas.
Groet,
Nico
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die tweede is veel goedkoper en voldoet goed. Hij klikt idd vast en drukt dan de veer vergenoeg in om de kraagjes eruit te pakken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De eerste is 5 euro duurder dus dat valt nog wel mee. Het is meer welke makkelijker in gebruik is en universeel bruikbaar.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die eerste ken ik niet. De tweede is redelijk universeel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb die tweede, deze voldoet prima voor een TU kop, heb al heel veel TU koppen mee gedaan.
Heb deze een jaartje of 5 a 6 geleden op de Citromobile gekocht voor 50 euro.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Facom U43LA, de enige klepveertang welke werkt!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Daar hangt ook een “Facom prijskaartje” aan, ik zie ze op E-bay voor bijna 80 euro.
Dan is die 2e tang prima, hoor links en rechts dat deze ook voor c.a. 20 euro te koop is.
Niet dat ik teveel betaald heb, die van mij is gesponsord
Voor zover ik zie heeft de Facom tang als voordeel dat hij een slagmechanisme heeft om de klep makkelijker los te krijgen. Voor die paar klepjes die ik er mee doe het geld niet waard lijkt me. De eerste tang kost 25 euro, de tweede 20 euro (ex verzendkosten). Ik denk dat ik de eerste ga proberen. Ik vind het wel een mooi setje.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Nee hoor, dat slaggewicht is redelijk nuttelijk.
Gebruik ze alle2 is, weet je het zo
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Een tik met een hamer op de klepschotel werkt net zo goed
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:Daar hangt ook een “Facom prijskaartje” aan, ik zie ze op E-bay voor bijna 80 euro.
Gewoon een goede kopen of geen kopen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Danku!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cotr schreef:Voor die paar klepjes die ik er mee doe het geld niet waard lijkt me. De eerste tang kost 25 euro, de tweede 20 euro (ex verzendkosten). Ik denk dat ik de eerste ga proberen. Ik vind het wel een mooi setje.
Tot je een klepveer voor je harses krijgt. Dat is me één keer gebeurd door zo’n chinese rotzooi tang. Klaar. Meteen genezen. Desnoods leen je een knappe tang
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb dus toch de bovenste gekocht, en hij is inderdaad made in de verste uithoek van China. De grootste adapter paste net niet goed om de klepschotel heen (sterk staaltje chinese precisie), maar het zat toch goed genoeg om goed te blijven zitten.
Een kleinere adapter op de schotel zetten werkte niet omdat hij dan gaat meedraaien en van de schotel afloopt.
Buiten deze kleine onvolkomenheden werkt hij perfect. Doordat je niet met een klem werkt maar de veer indrukt door te draaien gaat het heel gecontroleerd. Eerst de beugel eropzetten en een beetje aandraaien zodat hij onder spanning staat, dan een tikje met de hamer erop zodat de schotel los komt, en dan rustig verder draaien tot de spietjes eruit kunnen en dan weer rustig losdraaien. Doordat de adapter om de schotel heen valt kan er eigenlijk niks gebeuren. Met beide spruitstukken erop past hij bij alle kleppen net om het blok heen (1.1 TU).
Toen ik halverwege was kwam de buurman aanzetten met de tweede type klem, dus die heb ik ook geprobeerd. Voordeel van die tang is dat het sneller werkt, maar het gaat wat minder gecontroleerd. Doordat hij klemt heb je toch een beetje het idee dat hij elk moment weer los kan schieten. Verder werkte ook die prima.
Al met al dus een prima ding als je geen haast heb, alleen jammer dat de adapter net een millimetertje te klein is, maar dat is niet onoverkomelijk.
Nico
Ik heb hetzelfde setje erbij gekocht, denk dat deze voor een XU motor perfect is.
Nu nog een slachtoffer met een XU motor waar iets aan de kop gedaan moet worden