1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
losmaken aandrijfas
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 27 januari 2011 12:43 PM

Goeiemiddag,

vandaag zou ik de ashoezen eindelijk willen plaatsen, zowel wiel als bakzijde.  Ik heb een ligarex tang gekocht, wat een fantastisch stuk gereedschap !!

Nog eenmaal voor de zekerheid : is het beter om de hele as eraf te halen, los van de bak ?  Dus de zes bouten/schroeven los .  Ik heb me laten vertellen dat dit het makkelijkst werken is om de nieuwe hoezen vast te zetten.

Is dit een gevaarlijke/lastige operatie ?

  bedankt,

        Jozef

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 januari 2011 01:02 PM
  [ # 1 ]

nee. Gewoon losmaken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 27 januari 2011 02:49 PM
  [ # 2 ]

Zoals Bogaard al aangaf, gewoon loshalen!
Volgens mij heb je de rest al los liggen van de aandrijfas. (gezien dit topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209044/P90/)
Dus dan is het enkel een leeg tripoïdehuis. Dan is loshalen echt een makkie, en maakt het monteren van de ligarex een stuk makkelijker!

Hier heeft midfriesland ook nog een paar tips (hij heeft het tripoïdehuis dus wel laten zitten) maar voor het idee kan je nog wel even naar de foto’s kijken: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196541/P330/

Succes! en je hebt dus het T-stuk van de pomp ook al vastgezet met Ligarex?

Misschien wil je ook nog even laten weten hoe je de ashoesen over de as hebt gekregen (trillingsdemper verwijderd of over de 3 poot?)

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 27 januari 2011 06:04 PM
  [ # 3 ]

Vloeken en tieren !!
Ik krijg die moer niet van de as af .  Nr 32 beweegt niet.
Ik ben daar al een week mee bezig;  het is de enige moer uit de hele auto die niet meewerkt.
De hele auto beweegt mee, maar die 32 blijft zitten waar hij zit.

Voor de rest nader ik de ontknoping.  Maar wat te doen met die verrekte vaste moer ??

By the way:  Ligarex rules !

Afbeelding Bijlagen
k75.jpgk76.jpgk77.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 januari 2011 06:21 PM
  [ # 4 ]

wiel op de grond, dop door velg wringijzer op dop. Krik pijp op wringijzer. De arm is zo 1,5 meter. dan er aan gaan hangen. BTW de splitpen is eruit toch?

anders moer splijten en een nieuwe nemen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 27 januari 2011 06:27 PM
  [ # 5 ]

U zou me moeten bezig zien ! Ik ga daar aan hangen en krak, die sleutel schiet eraf.
Eén vinger helemaal blauw ...

Het belangrijkste is dan de rust bewaren, en héél snel naar het vriesvak voor ijs op de vinger.

Morgen bekijk ik het nog eens.  Is die misschien los te kloppen door een botte beitel tussen die stukjes te hameren ?

Trouwens, het is toch gewone draad, en niet dat ik omgekeerd moet werken ?

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 27 januari 2011 06:40 PM
  [ # 6 ]

lol,

wat je nog kan doen is in plaats van er aan te gaan hangen er even op de springen nadat je de moer heet hebt gestookt met een gasbrandertje. Dan schrikt hij misschien wel los! Is inderdaad gewone draad, en met de botte beitel gaat die moer sowieso stuk, dan zou ik eerder voor de split actie gaan, minder kans op schade aan je draad!

Volgende keer eerst die moeren maar even lostrekken voordat je je blok en aandrijfassen losgooit, maar dat is nu spreekwoordelijke mosterd ....

Sterkte met je vinger en succes met de volgende poging

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 januari 2011 10:25 PM
  [ # 7 ]

Hier helpt waarschijnlijk alleen nog maar een luchtsleutel.

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 27 januari 2011 10:40 PM
  [ # 8 ]

Ik heb er de grote middelen bijgehaald.  Dit betekent dat mijn oom (Jef, je moet meer spek eten !) zich maandag over de zaak komt ontfermen.
Op één of andere manier maakt die gedachte mij helemaal rustig.

Weet er trouwens iemand hoe deze stukken horen te zijn: mat zwart, of blinkend verzinkt ?

Afbeelding Bijlagen
k78.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 januari 2011 10:41 PM
  [ # 9 ]

Zeker niet blinkend Jefke Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 27 januari 2011 10:43 PM
  [ # 10 ]

Wat moet er dan mee gebeuren ?  Het zijn zo’n onhandige dingen .
Op deze manier komen ze uit de zinkfabriek ...

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 januari 2011 10:47 PM
  [ # 11 ]

Roestbruin is de juiste kleur!!

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 27 januari 2011 10:54 PM
  [ # 12 ]

Ik ga er vanuit dat die teint wel vanzelf zal wederkeren dan !
Zoals het nu is, is het geen zicht. 

Dit zag ik ergens en vind ik zeer mooi . Bij Dokter Pallas.

Afbeelding Bijlagen
k79.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 27 januari 2011 11:39 PM
  [ # 13 ]

Origineel zijn de spruitstukken blank gietijzer. Het plaatje voor de voorverwarmingsbuis is hittebestendig matzwart gespoten.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 januari 2011 10:49 AM
  [ # 14 ]
pmd schreef:

lol,

wat je nog kan doen is in plaats van er aan te gaan hangen er even op de springen nadat je de moer heet hebt gestookt met een gasbrandertje. Dan schrikt hij misschien wel los! Is inderdaad gewone draad, en met de botte beitel gaat die moer sowieso stuk, dan zou ik eerder voor de split actie gaan, minder kans op schade aan je draad!

Volgende keer eerst die moeren maar even lostrekken voordat je je blok en aandrijfassen losgooit, maar dat is nu spreekwoordelijke mosterd ....

Sterkte met je vinger en succes met de volgende poging

Je kan de dop ondersteunen met een pootje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 januari 2011 11:06 AM
  [ # 15 ]

Sterker nog: Doe je dat niet, dan loop je grote kans dat die dop eraf schiet….

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook