vreemde lichten…
r.zijlstra
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11

- CX 2.0 TRE
Gepost: 01 mei 2010 08:04 PM

nadat ik een trekhaak heb aangesloten, vanzelfsprekend volgens de regels der kunst, branden mijn achteruitrijlichten als ik de sleutel in het contactslot naar rechts draai en de versnelling in de vrij heb staan, inmiddels ook nu ik voor de zekerheid de bedrading van de trehaak weer los gemonteerd heb Wink. De 5 Ampere zekering van de LPG insalatie brandt door en de LPG instalatie doet het niet meer. Ik heb 1 voor 1 inmiddels alle 10 en 16 Ampere zekeringen (van glas, waar zijn die nog te krijgen?) eruit gehaald met niet het gewenste gevolg dwz de achteruitrijdlampen blijven branden.Mijn idee en van anderen is dat er ergens kortsluiting zit. Wie weet waar? Hetlijdend voorwerp betreft een schone 2.0 TRE uit 1983.

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 01 mei 2010 09:56 PM
  [ # 1 ]

Nou,

een kortsluting heb je niet want dan gaat er een zekering kapot. Heb je niet stomtoevallig een defecte achteruitrijschakelaar? hier de kabel al eens losgetrokken en gekeken of ze uit zijn ?

en anders moet je het toch zoeken in het punt waar je de kabels hebt aangesloten.

edit: had ff niet gelzen van die zekering van de LPG, maar gewoon eens rustig nadenken waar je allemaal aangezten hebt en is er niet ergens een kabel beschadigt waardoor deze sluiting maakt

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 01 mei 2010 10:03 PM
  [ # 2 ]

Volgens de regelen der kunst, zeg je…? Pfff… smirk
Je hebt ergens een 12V van achter het contactslot gepakt en direct op de achteruitrijlichten aangesloten. Waarschijnlijk de draad die gebruikt wordt om de LPG installatie te voeden. Waarom dan die zekering van 5A er uit vliegt weet ik ook niet. De achteruitrijlichten trekken samen nog geen 4A.
Weet je zeker dat je alles wat je gemonteerd hebt, er weer uit gehaald hebt? Dat zou ik eerst doen en dan opnieuw beginnen. Volgens de regelen der kunst… Smile Good luck!

Profiel  

TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2355

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 02 mei 2010 11:55 AM
  [ # 3 ]

Misschien Rolling Eyes een ander naar laten kijken?

Zelfs al je bekend bent met de materie, komt het voor dat je zelf iets over het hoofd ziet terwijl een ander tegen jouw zal zeggen waarom zit dat zo? En dan denk jij stupid dat ik dat niet zelf heb gezien.

Profiel  

r.zijlstra
< 100 berichten
Rank

- CX 2.0 TRE
Gepost: 04 mei 2010 01:40 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de achteruitrijdschakelaar reeds ontkoppeld gehad, dan zijn de lichten, ook met de sleutel in het startslot naar rechtsgedraaid, uit. Ook reeds de schakelaar uit de versnellingsbak gedraaid. Het wonderlijke is dan dat de aangesloten schakelaar goed werkt wat bij mij nu een lampje doet branden very good nl dat er op de bak/het blok stroom staat.Vraag is nu 1 of dit goed geredeneerd is en 2 hoe dat kan? Ergens een doorgesleten draad? Zijn er beruchte voorkeurs plekken ?

Ik heb eerder al, echt waar, alle draden van de bekabeling van de trekhaak los gehaald inclusief de massa draad. De bedrading van de lpg naar achter toe is ver uit de buurt van de draden van de achterlichten, dus wat mij betreft erg onwaarschijnlijk dat het daar iets mee te maken heeft. De achteruitrijdlichten gaan alleen branden als ik de sleutel in het contactslot omdraai. Zou het ook in het contactslot kunnen zitten?
Verder staat mijn accu er los in cheese ...niet goed maar wel erg handig omdat de accu dan sneller vervangen kan worden door mijn andere reeds opgeladen middelmatige accu.(omdat de conditie van deze accu middelmatig is genereert deze nogal eens te weinig stroom (waarscijnlijk mede tgv te veel korte ritjes en reparaties van de laatste tijd, tenminste de pogingen daartoe Smile (met open deur en brandende interieur verlichting). Nadeel is natuurlijk dat de accu naar voren kan schuiven en mogelijk draden kapot trekt, wat misschien een logische verklaring vervolgens zou kunnen zijn van het probleem met de stroom. Iemand hier ervaring mee? Van kenners heb ik inmiddels begrepen dat een losstaande accu bekeuringswaardig is en als het de oorzaak is van mijn probleem ook afkeuringswaardig. Ik ga vleugelmoeren kopen en de accu voortaan vastzetten.(hoe snel een mens zijn leven kan beteren.. Wink )

Profiel  

reeband
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 74

Gepost: 04 mei 2010 09:25 PM
  [ # 5 ]

in een vorige bx van mij heb ik al een het hele dahbord eruit gehaald omdat de auto van een op andere moment op contact bleef staan ook al had je de sleutel eruit en de auto op slot contact bleef aan dus ook dashbord verlichting enz ... meer geen zekeringen kapot.

ik had alles al nagekeken en doorgemeten snapte er geen reet meer van toen ik alles eruit begon te halen om eens te zoeken naar verbrande of kapotte kabels achter het dashbord klikte ik de alarm verlichting schakelaar eraf ...en zie daar probleem verholpen ... nieuwe schakelaar erop en klaar ...

ik had die middag ergens gestaan en de alarm verlichting aangezet .. bij het uitdrukken is er iets binnenin die knop afgebroken wat dus contact bleef maken . gulp

was wel mooi twee dagen aan het zoeken geweest.  cheese

wat ik er mee wil zeggen is eigenlijk dat elektrische problemen kunnen dus op de meest vreemde plekken onstaan en erg vreemde reacties uithalen..

Profiel  

algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 611

Gepost: 04 mei 2010 10:17 PM
  [ # 6 ]

hoe oud is je gasinst
zit daar al een elekt.afsluiter op de tank
of heb je een inhouds-meter van je lpg tank op je dashboard

het zou kunnen zijn dat je tijdens de montage , 1 of meerdere draden van de instalatie , hebt geraakt/beschadigd
er zijn gas-boeren die de bekabeling net als de gasleiding zomaar lukraak onder de auto “gooien”

Profiel  

r.zijlstra
< 100 berichten
Rank

- CX 2.0 TRE
Gepost: 08 mei 2010 05:20 PM
  [ # 7 ]
reeband schreef:

in een vorige bx van mij heb ik al een het hele dahbord eruit gehaald omdat de auto van een op andere moment op contact bleef staan ook al had je de sleutel eruit en de auto op slot contact bleef aan dus ook dashbord verlichting enz ... meer geen zekeringen kapot.

ik had alles al nagekeken en doorgemeten snapte er geen reet meer van toen ik alles eruit begon te halen om eens te zoeken naar verbrande of kapotte kabels achter het dashbord klikte ik de alarm verlichting schakelaar eraf ...en zie daar probleem verholpen ... nieuwe schakelaar erop en klaar ...

ik had die middag ergens gestaan en de alarm verlichting aangezet .. bij het uitdrukken is er iets binnenin die knop afgebroken wat dus contact bleef maken . gulp

was wel mooi twee dagen aan het zoeken geweest.  cheese

wat ik er mee wil zeggen is eigenlijk dat elektrische problemen kunnen dus op de meest vreemde plekken onstaan en erg vreemde reacties uithalen..

ik heb er nog geen 2 dagen aan tijd inzitten, dus kan nog even door..ik hoop dat het bij mij iets eenvoudigs is. LPG bedrading zal ik iig eens even volgen en kijken hoe die onder de voiture lopen.

Profiel  

r.zijlstra
< 100 berichten
Rank

- CX 2.0 TRE
Gepost: 08 mei 2010 05:25 PM
  [ # 8 ]
algra schreef:

hoe oud is je gasinst
zit daar al een elekt.afsluiter op de tank
of heb je een inhouds-meter van je lpg tank op je dashboard

het zou kunnen zijn dat je tijdens de montage , 1 of meerdere draden van de instalatie , hebt geraakt/beschadigd
er zijn gas-boeren die de bekabeling net als de gasleiding zomaar lukraak onder de auto “gooien”

paar maanden oud, ik ga kijken waar de bekabeling langs loopt, iig onderlangs volgens mij, hoop t daar te vinden, met dank

Profiel  

r.zijlstra
< 100 berichten
Rank

- CX 2.0 TRE
Gepost: 27 januari 2011 09:32 PM
  [ # 9 ]

uiteindelijk is het probleem gevonden (al enkele maanden geleden gelukkig). Bij de aanleg van de LPG instalatie is de kabel van het bedieningspaneeltje voor op het dashboard door een deel van het chasis geleid waar in de laagste stand van de auto een onderdeel omhoog komt met als gevolg dat de draad geple tis geworden en beschadigd waardoor kortsluiting en doorbranden van de zekering van de LPG instalatie. De kabel liep door een gat van rond 5-6 cm in het deelvh chasis wat de voorste ruimte onder de motorkap scheidt van het achterste deel.

Nu waarschijnlijk een lekke kachelradiator. Ik blijf nl ramen ontwasemen en schoonpoetsen. Iemand een idee hoeveel tijd er in gaat zitten om de kachelradiator te vervangen. Kan dat vanuit onder de motorkap of moet het dashboard etc er uit gemonteerd om daar bij te kunnen?

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3907

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 27 januari 2011 10:27 PM
  [ # 10 ]

bij een serie 2 demonteer je de rechter zijkant bekleding van de middenconsole. dan zaag je een rechthoek uit de kunststof behuizing van het blazer deel. je ziet waar die zit, de slangen zie je zitten, waar ze naar binnen gaan. oude er uit en nieuwe er in. uitgezaagde deel er voor en tape er over.
serie 1 ook zoiets ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 27 januari 2011 11:10 PM
  [ # 11 ]

Hier foto’s van waar het gat te zagen en verder, is van een serie ff naar onder scrollen.

foto’s

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook