ZX start niet
a-styl
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 28 januari 2011 02:00 AM

Hallo iedereen,

Ik ben een trotse eigenaar van een ZX 1.4i uit 1995. Een van de laatste die van de fabrieksband is gerold, volgens mijn pa die bij een Citroen garage werkt. Die zal het wel weten. Maar nu mijn probleem.

Van de week viel mijn motor ineens uit tijdens het rijden. Gelukkig kon ik door de vaart die ik nog had een parkeerplaats oprijden. Ik heb nog geprobeerd om de auto te starten, maar zonder resultaat. Bij het starten gingen alle dashboard lampjes uit. Een dode accu neem ik aan. Aanduwen ging ook niet en starten in een versnelling ook niet.

Nu heb ik er een nieuwe accu in gezet met de hoop om mijn beestje weer aan de praat te krijgen, maar helaas! Hij wilt nog steeds niet starten. Bij het starten hoor ik het normale startgeluid wel, maar soms hoor ik “Bzzzzzzzz” alsof er iets doordraait dat geen grip kan krijgen.. Startmotor? Waar zit dat kreng bij de ZX? In principe zou aanduwen wel moeten lukken neem ik aan. Maar hij pakt gewoon niet. Distributie nagekeken, alles zit nog op zijn plek gelukkig.

Mijn auto staat al een week op een parkeerplaats 12 km verder van me woonplaats. Moet hem nog hierheen zien te slepen. Jullie denken nu vast “Waarom bel je je vader niet?”. Het is nogal een moeilijke man. Ik wil eerst zelf kijken of ik me liefde aan de praat krijg. Heb nog even geen zin in zijn gezeur. “Ja je rijdt zus..je rijdt zo..blabla”..

Misschien hebben jullie wat tips of weten jullie wat er aan de hand is. Graag zie ik de reacties tegemoet.

Profiel  

xmbreak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 281

Gepost: 28 januari 2011 03:01 AM
  [ # 1 ]

Dynamo naar z’n grootje.
Laad de accu niet voldoende op.
Wel bzzzzzz, maar geen fut om verder te gaan.
Startmotor zit gewoon bij de starterkrans.
Ziet eruit als een zwarte wc-rol….
Er gaan twee draden naar toe…....
Maar goed, dat is het denk ik niet.
Dynamo vervangen is mijns inziens het beste.

Succes,

Hans.

Profiel  

Paul en Lia
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46

Gepost: 31 januari 2011 01:13 PM
  [ # 2 ]

Kan ook een probleem met de benzinepomp zijn… draait wel alles rond maar geen benzine.
Dit probleem heb ik ook gehad… Maar dynamo vervangen zou ik ook eerst doen,
of deze door laten meten… Op de sloop hebben ze er ook nog wel wat liggen…

Succes

Paul

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 31 januari 2011 02:49 PM
  [ # 3 ]

je zou dus eerst de dynamo gaan vervangen terwijl je binnen een paar tellen weet of je benzine pomp het niet meer doet ?

Profiel  

richard voll
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 31 januari 2011 05:37 PM
  [ # 4 ]

Koop een fles starthulp(ether) spuit hiervan een kleine hoeveelheid in e luchtfilter tracht je motor te starten, mocht deze dan even aanslaan dan moet je kijken naar je brandstof toevoer doet het niets dan draai je een bougie eruit dan kijk je of deze vonkt zo niet ligt het aan je elektronica. (kijk ook of je distributie riem niet is afgebroken)

groetjes

Profiel  

Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 31 januari 2011 06:02 PM
  [ # 5 ]

Als de dynamo stuk is dan laadt de accu niet meer bij en kan de auto er tijdens het rijden inderdaad mee ophouden als je stroomverbruikers aan hebt staan. Maar als je dan een nieuwe accu plaatst, zoals TS heeft gedaan, dan zou de auto het weer moeten doen totdat deze accu ook weer leeg is?

Profiel  

richard voll
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 31 januari 2011 06:47 PM
  [ # 6 ]

ik kan het verleden van de auto niet maar wanner er een goede accu er in zit moet het gewoon starten met of zonder dynamo.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 januari 2011 08:22 PM
  [ # 7 ]
a-styl schreef:

Ik ben een trotse eigenaar van een ZX 1.4i uit 1995. Een van de laatste die van de fabrieksband is gerold, volgens mijn pa die bij een Citroen garage werkt. Die zal het wel weten.

De ZX is tot ergens in 98 geleverd Wink
Dat waren de Breaks en tot ergens 97 zijn de laaste hatchbacks geleverd.

Profiel  

ZX Break groen metallic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63

Gepost: 25 februari 2011 04:28 PM
  [ # 8 ]

Kijk eerst eens of je uberhaupt een vonk hebt.

Kan ook bobine, relais, computer of een draadbreuk zijn…

Ik weet er alles van.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook