Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Ik heb weer eens een dingetje met mijn Xsara.
Ten eerste heb ik (heel soms) hetzelfde als http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209358/
Maar mijn auto is dus ook met regelmaat aan het koelen als ik hem parkeer en het is onder 0.
Tijdens het rijden wordt die niet te warm, blijft echt prima op temperatuur, olie en kvs is voldoende aanwezig. Qua rijden is er ook niks aan de hand.
Wie o wie weet wat dit kan zijn??
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je bedoelt dat de fan aanslaat? Dat is niet zo gek. Als er geen rijwind is wordt de radiator niet gekoeld en wordt dus warmer. op een gegeven moment is de sensor heet genoeg en zit de fan aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
de fan slaat inderdaad aan, maar als ik de auto al uit heb gezet. Ergens heeft de auto het idee dat die het te warm heeft.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee de radiator denkt dat. je hebt door nastroming nog een beetje heet water dat de radiator inkomt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Heel simpel, geen rijwind meer en geen circulatie meer. Het laatste restje hete koelvloeistof in de radiateur wordt dus niet meer snel afgekoeld, waardoor de sensor het warm krijgt en ‘denkt’ dat de boel te warm wordt. Bij een moderne auto is dit niet meer contactgeschakeld, dus zal de fan aanslaan om de kvs in de radiateur te koelen. Zodra dit gebeurd is, houdt ie er weer mee op. Niets abnormaals, ook niet bij vrieskou. De motor is immers zo ontworpen dat hij ook bij vrieskou zijn bedrijfstemperatuur gewoon haalt.
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Geweldig.. Bedankt voor de snelle reactie!!
Ik ben gerust gesteld
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Toch wel enig sinds vreemd… Ik weet dat mijn Xsara dit ook kan, na het contact uitzetten nog even nakoelen.
Alleen dit gebeurt echt alles als het HEET is buiten, niet eens bij een graad of 20… Met dit weer nog nooit gehad. Goed ik heb natuurlijk een benzine, dus wellicht iets anders dan een diesel.
Ik heb bij parkeren of file rijden wel dat de fan aanslaat als de motor nog gewoon draait, dat is zeker normaal.
Misschien meet de sensor toch wat hoger dan de temp daadwerkelijk is?
Mijn Xsara 1.9D, deed het ook alleen maar in de zomer bij temperaturen boven de 20 graden.
Op de één of andere manier loopt jouw diesel veel te snel warm als je geen rijwind heb, zoals bij inparkeren. Heeft het koelsysteem zijn beurt gehad? dat is om de 2 jaar of 60K, de koelvloeistof verversen en de thermostaat vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik weet wel dat bv bij een Xantia of Xm er een verschil zit tussen een airco of airco loos model. Die met airco regelt het via elektronica, en koelt na als de motor ik meen boven de 105 graden is als je de motor af zet. Dat duurt dan 8 minuten. Ook meet dit systeem de temperatuur in het blok, en niet in de radiateur.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.