De Berlingo XTR 110pk is steeds op de juiste ogenblikken op onderhoud geweest.(om de 15000KM) Dit nu na 78000 de 4de keer. De eerste keer is er geen oliefilter vervangen, maar de 3 opeenvolgende keren wel steeds.
Kan het zijn dat de turbo nu pas na 78000 het begeeft doordat er de eerste keer geen oliefilter vervangen werd en dit ondertussen al 60000km geleden is?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ino schreef:De auto
...Ik gok dat het een Citroën is, maar verder hou ik op met gokken
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Nee, volslagen onzin.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
als het een 1600hdi is dan is het het beste de olie om de 10.000km te vervangen.
Die motoren hebben een kleinere oliecarterinhoud zodat de olie eerder vies word.
Daardoor gaat de olieleiding naar de turbo ( het gaasje/filtertje wat ervoor zit ) verstopt zitten en krijgt je turbo te weinig olie en gaat hij kapot.
Monteer je gewoon een andere turbo en nieuwe olie gaat die turbo ook kapot..
Een turbo draait ergens tussen de 100.000 en de 200.000 rpm meende ik, nja hij draait in iedergeval snel.
Als de turbo maar heel eventjes geen olie krijgt zijn ze vaag al beschadigd of kapot.
Het is een bekend probleem van de 1600hdi met 110pk
Er is een modificatie te krijgen zodat je carterpan groter word van 3 liter weer naar de normale 4.5.