Dag allemaal,
Ik ben op zoek naar een gebruikte xantia diesel.
Welke motor is het meest betrouwbaar, de 1.9TD of de 2.0 HDI
Het gaat hier om auto’s boven de 200.000km
Heeft iemand duidelijke voorkeur voor een type motor, en zo ja waarom?
Alvast bedankt voor eventuele reacties die mij helpen bij mijn keuze.
Rolf
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Een 2.0hdi is leuker om mee te rijden (vooral in lage toeren)
Een 1.9 td heeft echt pas vermogen bij 2500 toeren terwijl een hdi al veel vermogen heeft bij 1500 toeren.
Qua zuinigheid zijn ze redelijk gelijk na mijn weten.
1.9TD heeft volgens mij minder gezeur ivm er zo goed als geen electronica op zit.
De hdi is daarin tegen weer volledig ecu aangestuurd.
De latere 1.9TD in de type-2 pakt verassend snel op, vanaf 1500rpm komt het vermogen al los.
Volgens de Haynes, doordat er een kleinere, maar efficientere turbo is gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een hdi zou wel zuiniger moeten zijn. Rijd ook beter, maar als je problemen hebt ben je aan de beurt. Verstuivers en pomp zijn veel duurder dan bij de td. Maar beide zijn het degelijke motoren die hoge kilometerstanden aankunnen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Een HDI is ook zuiniger, mits je er rustig en netjes mee rijd.
Helaas gaan de verstuiver en pomp echt een keer stuk bij een HDI, die halen nooit de 500K, wat een 1.9TD wel kan. Omdat de HDI zuiniger, bespaar je op de brandstofkosten, maar zul je wel een keer hoge kosten hebben aan een nieuwe pomp en/of verstuivers. Uiteindelijk zul je met beide motoren, evenveel kwijt zijn als je er een paar ton mee rijd.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Waarom een HDI niet lang mee zou kunnen zonder vervanging van de pomp zie ik niet:
Ik zit nu zeer dicht tegen de 500.000km aan met mijn xantia 2.0 hdi break, aan de diesellijn is nooit gesleuteld, d.w.z. de hoge druk pomp, de commonrail, de druk sensor en de verstuivers zijn allemaal nog origineel en functioneren nog prima!!! Enkel is de elektrische diesel opvoer pomp die in de tank zit, vervangen bij 150.000km door een 2e hands exemplaar en die doet het nu nog steeds prima.
Ik heb veel km’s gemaakt met zowel XUD’s als met deze DW10 TD motor, voor beiden geldt dat het ijzersterke blokken zijn die verschrikkelijk lang mee kunnen, mits je er enigszins netjes mee omspringt (niet alleen naar de lokale super rijden en niet koud aftrappen) en het onderhoud een beetje netjes is gedaan:
- Vervanging van olie en oliefilter bepalen de te verwachten levens duur van het loopwerk.
- Wisselen van dieselfilter en tankgedrag bepalen in grote mate de slijtage en dus de verwachte levensduur van de brandstof lijn (bij wie en wanneer tank je: troep en water in de diesel of altijd doorrijden tot de laatste druppel?).
Over beide motoren lijnen heb ik vaak verhalen gehoord over koppakkingen die het opgeven (meestal 1,9 TD’s), zelf heb ik dat alleen gehad bij mij oude bx bij 420.000 km die daarvoor zo’n twee jaar had stilgestaan en de koppakking leek behoorlijk doorgerot te zijn, dus niet zozeer vervorming of veroudering door temperatuur verschillen maar gewoon roest.
Misschien dat daar iemand iets over kan zeggen?
Praktijk ervaring is dat deze HDI een stuk zuiniger is dan de ongeblazen XUD, De Xant (met 1345kg leeg en dan nog mijn gewicht plus alle rommel die ik altijd meesjouw dus zeker 1500kg) doet gemiddeld zeker 1:16 waarbij ik dan meestal niet achteraan rijd
De BX break (met 1040kg eigen-leeggewicht) ging niet snel dus daarmee moest ik altijd achteraan rijden en die haalde maar net de 1:16.
succes met de keuze, één ding staat voor mij als een paal boven water: deze citroen (PSA) diesels zijn heerlijk motoren en ik ga zelf zover dat ik zo’n 2,0 liter HDI (110pk) in mijn oude cx wil lepelen… Maar voordat dat project af is zijn we nog wel 2 jaar verder denk ik.
waar rook is, is…
LHM only!
Dan ben jij een uitzondering, en zal de manier van onderhoud een rol spelen.
In de praktijk red je vaak de 500K niet met commonrail motoren, zonder een keer verstuivers en of de pomp. Die dingen worden met bakken naar binnen geschoven bij de dieselspecialisten, waar iemand full-time bezig is om ze te reviseren. Een beetje specialist laat hier zelfs een clean-room voor bouwen, wat nodig is voor de nieuwste generatie commonrail verstuivers.
Ik zit redelijk goed in het dieselwereldje om dit te kunnen zeggen, het is mijn hobby en werk
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Leuke business,
ik ken zelf ook de verhalen uit de revisie wereld wel, wat daar over de vloer komt is wat kapot is gegaan maar dat geeft geen enkel idee over wat er wel heel is gebleven…
Volgens de verhalen zouden er dan ook geen VAG insteek pomp diesels meer rond kunnen rijden want die gaan allemaal kapot bij 200.000km, ik zie er nog genoeg…(helaas?)
Je hebt wel gelijk dat deze nieuwere (1998?) techniek weer veel nauwer luistert dan vroegere systemen. De meeste problemen (geruchten) waar ik van heb gehoord met de HDi’s is overigens in de latere 90pk versie met Siemens inspuiting. Daar heeft een Xantia gelukkig geen last van… Alleen Bosch gebruikt.
Daarom mijn advies: niet bezuinigen op brandstof filters en niet bij Tango oid tanken
(gek genoeg heeft “goedkoop” tanken mij ook nog nooit voordeel gebracht, na zo’n tankbeurt moest ik altijd ook 10% eerder tanken, terwijl het juist 10% goedkoper had moeten zijn, sta je gewoon vaker te tanken: verdunde diesel )
p.s. Rolf: mijn Xantia is te koop over twee weken, kunnen best over prijs hebben: PB-tje?.
waar rook is, is…
LHM only!