Het Citroenvirus heeft al jaren geleden toegeslagen; na een aantal nieuwe eenden,BX’en en een bij aankoop 3 jaar oude XM ct turbo ben ik nu de trotse eigenaar van een 14 jaar oude XM V6-24v.
Daar is helemaal niets mis mee; het rijdt voortreffelijk en is imo een mooie voiture; maar…elke keer als ik bij de firma Civer in Den Haag ben, MOET ik even kijken naar de daar gestalde/ op restauratie wachtende SM-en.
En ja, als ik eerlijk ben zou ik graag nog eens eigenaar van zo’n Grand Tourisme zijn.
Mijn vraag is nu (de auto kan altijd garagegestald worden);is een SM voor dagelijks gebruik geschikt, waarop moet ik financieel rekenen voor een “kant-en-klaar” exemplaar en aan wie vertrouw je het onderhoud toe?
En..het verhaal in Auto Visie van een aantal weken terug heeft me helemaal enthousiast gemaakt!!
Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
eens een xm, altijd een xm!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er staat nogal veel over dit onderwerp op het forum
Je zou om te beginnen deze 103 pagina’s eens goed moeten doorlezen, dan weet je wat er zoal mis kan gaan en wat dat kost:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan weet je gelijk hoe het de SM uit de Autovisie is vergaan….
Ik heb nooit een XM voor dagelijks gebruik gehad. Qua prijs kan ik dat niet vergelijken Met de SM. Met de vriendelijke hulp van deze en gene van met name hier op het forum ben ik beslist niet duur uit voor mijn gevoel. Toch is het rijden in de SM wel wat duurder dan met mijn ook niet goedkope Volvo C70. Laatst zo maar iets van 2,5 k kwijt voor groot onderhoud. Wat versleten dingetjes en dan gaat het hard.
Een kant en klaar exemplaar kun je met een beetje mazzel hebben voor tussen de 20 k en de 25 k. Dan is de auto niet perfect, maar kun je goed prima rijden. Wel zeldzaam. Op nagenoeg elke SM zou ik wat te zeiken hebben, zeker op de exemplaren van het door mij aangegeven prijzenspectrum. Als ik de mijne nu zou aanbieden, zou ik denk ik iets van 20-22 kunnen krijgen. Ook mijn auto vind ik niet perfect.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Als je een Sm wilt gebruiken als dagelijkse auto, dan moet je goed rekening houden met het onderhoud: Een SM is uit de jaren ‘70, en toen was veel onderhoud nog “gewoon”, d.w.z. een kleine beurt iedere 5.000 km en een grote beurt iedere 10.000 km, en als je een SM hebt die al heel wat jaren gereden heeft, zelfs in goede staat, dan komt er bij elke grote beurt wel een kleine verrassing om de hoek.
Dus het hangt er van af hoeveel je met de SM wilt rijden, en je hebt geld nodig voor het onderhoud.
De vuistregel van iemand die een aantal jaren met een SM dagelijks reed en de kosten bijhield: De totale kosten zijn twee keer zo hoog als de kosten van de brandstof. Reken maar op 1 op 7 of 14 liter per 100 KM.
Voor de aanschafkosten reken maar op 20-50 K euro, en koop de beste die je kan krijgen, dat scheelt je later weer in het onderhoud.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Wat is duur. Mijn ex-XM was met pak em beet 500 euro per jaar prima te rijden. Af en toe eens wat extra voor banden of iets dergelijks. Dus ervan uitgaande dat dat ongeveer je standaard is: als Robin het over een beurt van 2,5 k euro heeft en dat niet duur noemt, dan denk ik dat alles relatief is en weet ik voor mij persoonlijk het antwoord (helaas) wel.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
2500 euro voor een beurtje is niet normaal hoor. Maar, als je een beetje extra werk voor bv de apk hebt ben je dat wel zo kwijt… Reken maar gewoon dat een SM per km ongeveer 3 tot 4x zo duur zal zijn als een XM.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar ja… dan rijd je Xm. en geen SM…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Jaja, maar dat is wel het vergelijk hier. Als ik het geld had en dus de keus, dan hoefde ik er ook niet over na te denken…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Een grote beurt van een SM iedere 10.000 KM is 2 dagen werk, reken dus maar 16-20 werkuren met een paar kleine dingetjes erbij.( een injectie is 2 uur meer). Een Xm onderhoud je garage met 4 uut per 20.000 km. Genoeg vergelijk?
Vermenigvuldig die 16-20 uur met een goed garage tarief specialist, en je weet wat op je afkomt bij benadering zonder dat er gekke dingen gebeuren. Tenzij je het meeste zelf kunt doen dus…
Bij een SM geldt dan ook bezint eer ge begint en als je hem echt goed en mooi en veel wil gebruiken dan zijn de lasten ( helaas) hoog.
To err is human, not to err is divine.
In mijn beleving was de laatste onderhoudsbeurt aan mijn SM niet als een reguliere aan te merken. Onder meer de lagers van de voorwielen en het stuurhuis waren gaar. Dat maakt geen deel uit van een reguliere onderhoudsbeurt. Het houdt verband met stilstand volgens mij. Ik vond het overigens wel een dure grap Freek. Ik dat je een klassieker het beste bijhoudt. Soms valt het dan tegen. Soms ook valt het mee. Het bijhouden van een SM kost denk ik wel wat meer dan een XM.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat weet ik wel zeker. Doe die 20 uur maal 55 euro ex BTW en je zit al op het dubbele van wat je voor een heel jaar aan een XM kwijt bent, waarbij je alles laat doen. Als je zo’n auto af en toe gebruikt wordt het heel misschien een ander verhaal, maar ga je er 20k km per jaar mee rijden, dan mag je dus dat bedrag nog maal 2 doen. Dus alleen qua uren al 4-5 x zoveel. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de onderdelenprijzen en onderdelenschaarste. Het is gewoon geen vergelijk.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik rij met een XM 2.1 diesel vrij veel kilometers, mijn kilometerprijs ligt rond de 18 cent per kilometer. Onderhoud doe ik allemaal zelf, veel is dat overigens niet. De rekensom voor een SM heb ik ook wel eens gemaakt. Wil je er niet of nauwelijks op afschrijven en wil je betrouwbaar kunnen rijden dan moet je hem ECHT netjes en technisch in orde houden. Ik kwam toch wel op een ruime euro per kilometer. Als ik het me zou kunnen veroorloven om 50.000 kilometer per jaar in een SM te rijden zou ik het zo doen. De vergelijking met een XM heeft echter niet zo veel zin, het zijn compleet verschillende auto’s.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
compleet… de xm is een massa wagen…. tegenover 12920 wagens bij de sm
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!