Net nu m’n C1 22 dagen uit de garantie is, overkwam mij vanochtend een aantal malen het volgende:
bij het afremmen voor het stoplicht of om een bocht te nemen slaat ineens de motor af. Vantevoren
zijn er geen (waarschuwings-)lampjes gaan branden… Hierna kan ik hem wel weer gewoon starten en
wegrijden tot het volgende remmoment.
Dealer gebeld; hier had-ie nog nooit van gehoord maar het zal wel een technische storing zijn
Iemand van jullie een idee?
loopt ie misschien stationair iets te langzaam?? misschien als je hem net iets harder stationair laat lopen kan het verholpen zijn.
richard
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Stationair kun je niet zomaar afstellen. Dat doet de computer. Ik zou beginnen met uitlezen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
tuurlijk ,maar de computer draaid niet aan je stelschroef van je carburateur.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
stelschroef van je carburateur? We hebben het over een C1, niet over een 2CV…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ter info:
Injectie is niet mijn specialiteit (alleen ervaring met een BX 1.4) maar voor zover ik weet wordt bij injectie het stationaire toerental continu optimaal afgeregeld door de computer d.m.v. een stappenmotor. Om dit - en nog veel meer andere motormanagementfuncties - correct uit te kunnen voeren krijgt de computer informatie van een veelvoud aan sensoren in en rond het motorblok.
Het gaat mis als de computer foute informatie krijgt van een of meerdere sensoren óf als de computer iets niet meer aan kan sturen door een fout in de hardware, b.v. de eerder genoemde stappenmotor.
Op die momenten wordt er als het goed is een storingscode opgeslagen en die informatie kunnen ze bij de garage voor je uitlezen.
Vervangen van onderdelen is lang niet altijd nodig. De oorzaak zou in dit geval ook heel goed kunnen zitten in gecorrodeerde connectoren als gevolg van de zoute nevel van deze winter. In dat geval is het met wat schoonmaken en invetten van de plugjes klaar.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Goedenavond,
De oplossing voor het probleem op deze oude vraag (beter laat dan nooit) is niet zo ingewikkeld.
Het probleem zit in de kunststof behuizing van de benzinepomp. Het materiaal wordt na verloop van tijd hard door de benzine en het opwarmen door retour brandstof en weer afkoelen bij stilstand.
Hierdoor ontstaan haarscheurtjes die door trillingen groter worden. Als zo’n scheurtje net halverwege de pomp zit ontstaan er problemen. Bij een volle tank is alles ok. Komt het niveau in de buurt van het scheurtje en je maakt een bocht of remt, verplaatst de benzine zich naar de voor of zijkant van de tank en zuigt de pomp even lucht aan.
Hierdoor sputtert de motor of slaat hij af (afhankelijk van de scheur).
Vervang de pomp en het probleem is verholpen.