mayo bij de moto olie
michell
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 12-10-2010

Gepost: 29 januari 2011 09:37 PM

hallo
ik wou vanmiddag van mijn bx chic ff de olie peilen en zag tot mijn schrik dat er van die bruine smurrie aan de peil stok zat
nou zat mijn olie vul dop ook helemaal vol met van die prut
zou dit de oorzaak zijn van de smurrie in de olie ?????
en hoe kan ik dit het beste schoon maken
groetjes michell

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 29 januari 2011 09:44 PM
  [ # 1 ]

Meer patat met mayo eten… Of eet jij nooit patat met mayo? Wink

De mayo komt voornamelijk doordat je motor niet goed op temperatuur komt, daar heeft hij dan voornamelijk in de winter last van.

Je carterventilatiesysteem even schoonmaken verhelpt de mayo, maar voorkomt het niet. Het is volgens mij heel lastig om het te voorkomen, maar de mayo verwijderen door je carterventilatiesysteem schoon te maken is een aanrader. Zo voorkom je dat de carterdampen allerlei keerringen eruit gaan persen. Bij mij was daardoor een krukaskeerring eruit gegaan.

Profiel  
 
michell
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 12-10-2010

Gepost: 29 januari 2011 09:52 PM
  [ # 2 ]

mayo heb ik momenteel genoeg nu de patat nog Laughing
maar hoe kan ik dat het beste schoonmaken olie verversen en de ventilatie met een ontvetter door spoelen?????
groetes michell

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 29 januari 2011 10:00 PM
  [ # 3 ]

Ik had mijn carterventilatieslangen bij het carter losgehaald (voorzichtig, kunnen poreus zijn en gaan dan stuk…) en dan voorkomen dat de bende in het carter kunnen komen. Dan heb ik ze doorgespoeld met een ontvetter en met lucht doorgeblazen totdat ze leeg waren. Toen weer aangesloten. Olie verversen is ook niet verkeerd om te doen.

Profiel  
 
michell
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 12-10-2010

Gepost: 29 januari 2011 10:06 PM
  [ # 4 ]

hallo bedankt voor de tips zal er van de week eens mee aan de gang gaan
en dat de slangen snel kapot gaan was ik al achter gekomen
de slan van de vul dop naar het lucht filter ging redelijk maakelijk in tweeen ook maar ff een nieuwe voor zoeken
groetjes michell

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 29 januari 2011 11:19 PM
  [ # 5 ]

In de dop van de olievul opening, zit als het goed is een gaasje. Die kan je er ook beter uithalen als dat nog niet is gedaan, die ‘stimuleert’ het produceren van slugde.

Even een foto van het gaasje uit m’n ex-BX: 

Dan de olie verversen inderdaad, en wat ik ook wel eens gelezen hebt is dat als je thermostaat niet goed meer is, en de motor daardoor moeilijk op temperatuur komt, dat ook weer veel slugde veroorzaakt. Volgens mij heeft een Chic geen temperatuurmeter, toch?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 30 januari 2011 11:19 AM
  [ # 6 ]

Er zijn wel clubleden die hun slangen hebben ingepakt met isolatieschuim voor CV slangen.

Het hoort gewoon bij de liggende motoren en de daarbij behorende veel te lange slangen.

Je vultrechter (waar je dus de olie in kiepert) bestaat ook uit 2 delen die je uit elkaar kunt halen om schoon te maken.

Het ziet er bij jouw toch nog netjes uit Timo, ik ben me de eerste keer dat ik de dop van mijn 16TZi open trok kapot geschrokken. gulp

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 30 januari 2011 11:45 AM
  [ # 7 ]

En goede olie gebruiken, geen Aldi of Hema olie.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 30 januari 2011 12:26 PM
  [ # 8 ]

Hier heb ik nog een foto waar ik het handeltje uit elkaar heb gehaald, en ging schoonmaken. Wat een ranzige bende was het toch.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Forest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 03-08-2009

- BX 16 TRS Automatic
Gepost: 30 januari 2011 06:54 PM
  [ # 9 ]
Timo1990 schreef:

In de dop van de olievul opening, zit als het goed is een gaasje. Die kan je er ook beter uithalen als dat nog niet is gedaan, die ‘stimuleert’ het produceren van slugde.

Even een foto van het gaasje uit m’n ex-BX: 

Dan de olie verversen inderdaad, en wat ik ook wel eens gelezen hebt is dat als je thermostaat niet goed meer is, en de motor daardoor moeilijk op temperatuur komt, dat ook weer veel slugde veroorzaakt. Volgens mij heeft een Chic geen temperatuurmeter, toch?

Mag je dat gaasje wel weglaten, ik heb altijd begrepen dat het ook een
“vlamdempende” werking zou hebben ?

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 30 januari 2011 06:58 PM
  [ # 10 ]

Destijds is er een officieel advies gegeven door Citroën om dat gaasje te verwijderen, dus lijkt me wel. Veel BXen hebben ze ook niet meer.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook