Sindskort ben ik de trotse eigenaar van een prachtige CX. De eerste 1500 km zijn probleemloos verlopen, deze week sloeg het noodlot helaas toe. Groene plas in de garage (LHM) en vervolgens kapotte koppeling (kabel gebroken). Dat laatste kan ik zelf verhelpen, de LHM geeft wel zorg, omdat ik niet beschik over brug en onvoldoende kennis / ervaring heb om goed de oorzaak te kunnen achterhalen. Ernst van een en anders, als ook kosten van reparatie zijn nog met vraagtekens omgeven? Iemand wat zinnigs hierover te melden ? Bij stationair lopen drupt het redelijk fors bij de aansluiting van de uitlaat (midden onder auto). Vat bereikt nu ook het minimum!!!
Maar goed, hiero geen spijtoptant. Ik berijd de auto met brede grijns op het gezicht….. maar dat moet wel zo blijven .
Overigens, het betreft de CX die voorheen van Jelte Feenstra is geweest (Jelte was erg actief op dit forum).
Iedere reactie, steunbetuiging van harte welkom haha.
Groet
Hans Schuermans (Tilburg)
Hans Schuermans
Non, Je Ne Regrette Rien
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
par eXeMple! schreef:Hoi Hans!
Heel jammer natuurlijk dat Jelte er niet zelf van kon blijven genieten, maar mooi dat zijn GTI (een zusje van de mijne…) weer goed tehuis heeft gevonden!
![]()
Veel plezier ermee, ook al begint het niet zo geweldig goed…
Die LHM lekkage snel laten bekijken door een CX specialist of een technische topper op dit forum. Misschien biedt iemand je wel hulp aan…






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
zoals par eXeMple! reeds zei lijkt het dat die CX op een goed plek terecht is gekomen !
de LHM lekkage lijkt fors….. dan moet ie ook goed te vinden zijn. veelal is de octopus retour bundel 1 van de zwakkere plekken. maar ik zou eerst die lekkage lokaliseren !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hans,
gefeliciteerd met deze prachtige auto, en ja die lekkage kan niet zo moeilijk zijn als er een plas onder ligt, die retouroctopus ligt onder het reservewiel hier komen een hele hoop leidingen bijeen. Haal het wiel er eens uit een zoek ff met een zaklamp in deze hoek met draaiende motor staat er ook druk op het systeem.
Verder heb je natuurlijk nog de pomp met daaronder de drukregelaar en remaccu.
Kan iig volgens mij niet zoveel zijn, en mischien wel ergens een porreus slangetje door de tijd dat ie stil gestaan heeft.
Mocht het niet lukken de dichtsbijzijnde CX expert ligt volgens mij voor jouw in Raamsdonkveer “Garage Hydraulique” of evt van Gompel in Eindhoven.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
In deze treurige omstandigheden toch een lichtpuntje dat deze prachtige CX hier verder kan worden gevolgd…. Wat zou het mooi zijn deze CX weer terug te zien op clubbijeenkomsten ! Je hebt een peebee Hans !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Mark Gielen schreef:Mocht het niet lukken de dichtsbijzijnde CX expert ligt volgens mij voor jouw in Raamsdonkveer “Garage Hydraulique” of evt van Gompel in Eindhoven.
Hoi, hoewel ik bij van gompel om de hoek woon, ga ik voor reparaties naar hydraulique. Voor jou zou het in afstand niet veel uitmaken. Is er trouwens geen doe het zelf garage in tilburg? Als het een kapotte leiding betreft kun je het makkelijk zelf. Waar onder de wagen ligt de lekplek ongeveer? Onder het blok, onder de achteras of er tussenin?
Gr Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
De Vries op de Broekhovenseweg weet hier waarschijnlijk nog wel raad mee. De CX-ervaring raakt daar nu wat op de achtergrond. Raamsdonksveer is ook niet zo ver weg en dan heb je een bedrijf dat veel van die ouwe knarren doet.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik begin inderdaad in Tilburg (dat red ik nog wel met mijn koppeling ). Verder op internet de site gevonden van good-years (vught) en anders kan ik altijd nog op Utrecht op aan (d’ oro).
Leuk om te merken dat er zoveel betrokkenheid op het forum is. Dank alvast.
Groet
Hans
Hans Schuermans
Non, Je Ne Regrette Rien





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
schuermans schreef:Bij stationair lopen drupt het redelijk fors bij de aansluiting van de uitlaat (midden onder auto).
Kan dus ongeveer overal vanaf komen, en idd evt ff loppend op een brug zetten kan een hoop duidelijk maken.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Oh ja Ron…. lekplek ligt achter het blok, midden van de auto. Zal morgen maar eens een dagje in de garage doorbrengen, weer eens wat anders dan het geplande uitje naar de Ardennen (ook leuk).
Hans Schuermans
Non, Je Ne Regrette Rien






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
zo ziet die octopus er uit, onder je reserve wiel. gezien de lekkage, check die dan maar eerst.
bij mij ook al vervangen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Thanks, octopus doet zijn naam eer aan. Morgenvroeg meteen kijken. Zal het op het forum laten weten.
Groet
Hans Schuermans
Non, Je Ne Regrette Rien






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
LHM-Lekkage middenin achter het blok. Dat lijkt me dan eerder een retourleiding van het stuurhuis. Tenzij de olie via de balk van het subframe naar het midden loopt natuurlijk. Dat zijn nu juist de instinkers!
Best is dit te zien op een brug, of eventueel met de auto opgekrikt met assteunen eronder.
Het is overigens: Autobedrijf Golden Years in Vught
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Robin Visser schreef:De Vries op de Broekhovenseweg weet hier waarschijnlijk nog wel raad mee. De CX-ervaring raakt daar nu wat op de achtergrond. Raamsdonksveer is ook niet zo ver weg en dan heb je een bedrijf dat veel van die ouwe knarren doet.
Zat die 20 jaar geleden niet op het Winkler Prinsplein?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd met deze mooie CX





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break