




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik heb dan wel weer geluk dat ie een paar kilo lichter is doordat alle gelekte olie en bagger er nu vanaf is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Inmiddels al weer 2 weken verder en inmiddels een gereviseerde dynamo en startmotor met nieuwe borstels en aansluitdraad liggen.
Nieuwe Remschijven, blokken en handremkabels binnen gekregen maar nu de stofhoezen nog voor de stuurkogels.
Is er iemand die een adres weet waar ze deze hebben want ben nu al bij 2 zaken geweest en beide hebben geen universele in deze maat, de grote kant past wel maar de kleine kant is telkens te klein er zitten blijkbaar weer bijzonder dikke stuurkogels onder een CX.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark Gielen schreef:er zitten blijkbaar weer bijzonder dikke stuurkogels onder een CX.
Niet bij een CX, bij jouw CX!
Vroege types hadden namelijk een soort oog met een gevulcaniseerd rubber erin, dit:
In plaats dus van het latere axiaalstuk, dat gebruikt werd vanaf 1978. Deze:
Dat “oog” is dus dikker dan het axiaalstuk en daarom passen gangbare rubbers niet. Ik heb er onlangs twee van een sloper gehaald, zoals ik je al vertelde, maar helaas… beiden bleken al gescheurd toen ik ze eenmaal schoon had.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo,
afgelopen week andere stuurkogels gehaald waar wel nog hoezen voor te krijgen zijn mocht er natuurlijk gelijk ook ander stuurstangen bij kopen omdat dat weer anders van lengte is. maargoed niks aan te doen.
vandaag dan lekker aan de knutsel geweest met stuurstangkogels los te halen, en wat kun je daar lekker bij zeg, pffff ging bij La leo veel makkelijker zonder auto eromheen.
Maar gelukkig had George zijn speciale zelf gemaakte om de hoek sleutel laten zijn, nou ik heb er nu ook een en noem hem dan maar “Special George tool Nr-01” ik heb er wel een dop 15 en steeksleutel 22 voor moeten opofferen maar het ging perfect met dan ding. Waar je met de normale steeksleutel niet wegkomt in die ruimte nu plaats zat.
De oude stuurkogel aan de rechterkant was trouwens zowiezo wel aan vervaniging toe, zat al vol met rubberdeeltjes en dit ding draait al bijna vanzelf alle kanten op.
Alleen nu nog ff de nieuwe kogels gangbaar maken zodat ie dadelijk ook goed uitgelijnd kan worden en gelijk nog ff de onderste draagarmen los gehaald na aanleiding van een slachtoffer wat bij Hydraulique lag en dit ging gelukkig prima los geen probleem.
Hier de oude en de nieuwe stuurstang
“Special George tool Nr-01” let trouwens niet op het laswerk is niet mijn specialisme.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark Gielen schreef:Maar gelukkig had George zijn speciale zelf gemaakte om de hoek sleutel laten zijn, nou ik heb er nu ook een en noem hem dan maar “Special George tool Nr-01”
Hee Mark tof!!! Goed gedaan!
Zal het aan Sjors laten lezen en hij zal wel gaan glimmen van trots hoor, dat je een tool naar hem hebt vernoemd! Hij weet wat “tobben” is en vertelt andere sleutelaars maar al te graag hoe ze dat kunnen vermijden.
Mark Gielen schreef:wat kun je daar lekker bij zeg, pffff ging bij La leo veel makkelijker zonder auto eromheen.
Ja, maar je vergeet even hoeveel werk ik had om uiteindelijk dat stuurhuis van die auto af te kunnen schroeven!
En dus maar goed dat je meteen de boel gemoderniseerd hebt, want die rubberen ogen zijn gewoon niet meer (nieuw) te koop. Dus nu heb je één keer een uitgave en wat werk, maar straks heeeel lang niet meer, als het goed is dan hè?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zo,
vandaag weer lekker aan de knutsel geweest. Nieuwe handremkabels zitten erin, was nog ff zoeken waar de bevestiging binnen zit,was ff bang dat de hele verwarmingsconsole eruit moest maar de Franse hebben gelukkig een mooi luikje bij het gaspedaal gemaakt zodat vv van die dingen eigenlijk niks voorsteld.
Verder zit de remaccu er weerin en aangesloten aan de rest avn de auto, en heb ik het voorraadvat voor de LHM eruit gehaald en leeggekiept, lag daar toch onder een filter in te dobberen ipv dat het aan de houder vastzit en volgens mij mis ik nog een filter want er hoort toch ook een ronde in te zitten ? Ik heb dus heel het vorig jaar zonder filters rondgereden, kortom je moet dus alles zelf controleren ipv andere te vertrowuen.
Ook nog even de 3 afgebroken bouten uit het uitlaatspruitstuk gehaald, eerst die dingen +/- 10 keer in de kruipolie gezet en hoera 2 gingen er los door ze in de bakschroef tw klemmen en die 3 mocht er dus uitgeboord worden (wat een feest) gelijk maar ff door alle 4 de gaten met de tap gedraaid zodat de nieuwe bouten er dadelijk lekker in gaan.
Oh ja de kop is inmiddels ook klaar alle kleppen zijn opnieuw geslepen, hij ligt momenteel alleen nog in Den Bosch bij een collega die zich voor dit karwei heeft opgeofferd, maar die komt van de week wel weer deze kant op en dan kan ik eindelijk beginnen met het verder afbouwen van het blok zodat de zaak er voor de voorjaarsrit weer inzit en loopt.
Wel nog ff duimendraaien dat ik alles goed heb gedaan en het ding loopt dadelijk.
Voor de liefhebbers nog wat foto’s
hier het filterhuis waar volgens mij een filter mist
hier het handige handremkabelluikje
hier het uitlaatspuitstuk zonder schroefdraadresten
hier de schone versnellingbak
en tenslotte nog ff een mooie foto van de motor.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mark Gielen schreef:
Wel nog ff duimendraaien dat ik alles goed heb gedaan en het ding loopt dadelijk.
‘k heb er alle vertrouwen in, Mark!
Goed werk!
Jep, mist nog een LHM filter,
Gelukkig nog op de sloop te vinden in iedere BX, Xantia en XM.
Dat wordt i.i.g. een mooi blok!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi werk !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ziet er goed uit, succes
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006
- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Ziet er erg goed uit zo mooi glimmend blok.
De filters van je LHM zijn bij de dealer nog te leveren. ong 15 euro per stuk.
Groetjes Jeroen





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Vanavond nog ff lekker aan het poetsen geweest alle tuimelaars zijn ook weer schoon, nu alleen nog ff de schroefdraad van de kopbouten schoonmaken. Het werd ook tijd de afdichtringen van de oliekanalen te vv want deze zijn kompleet uitgehard, gelukkig heb ik al nieuwe liggen.
nog wat foto’s voor de liefhebber.
De slachtoffers
de schone tuimelaars
nog een setje tuimelaars
De oude afdichtingen
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
foto’s zijn altijd leuk !
mooie klus !!
en je weet nog in welke volgorde ze er weer in moeten ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje