Alcyone schreef:Ik zou ook wel een elektronisch dash willen, in mijn CX. Dat betekent dat ik in principe genoeg heb aan de schema’s, want de rest kan ik zelf.
Helemaal gaaf zou natuurlijk een modern O-LED paneel zijn, waar je je grafische interface kan programmeren en gelijk een MFD is, beetje zoals de LCARS systemen in Star Trek Deep Space Nine en Voyager. Voorlopig is een TFT betaalbaarder dan O-LED, de computers om die zooi aan te sturen blijven echter behoorlijk prijzig…
Dat is inderdaad het probleem, zo’n TFT scherm kost (relatief) weinig. Vooral als je ze in grote aantallen koopt zijn ze best betaalbaar. Het brengt alleen wat problemen met zich mee, een groot probleem eigenlijk.
Een computer is relatief simpel in je auto te bouwen, dus dat zie ik niet als probleem, alleen.. de opstarttijd. Als je nou goed je PC onder handen neemt kan je em in 30 seconden laten opstarten, maar dat is nog behoorlijk lang. Stel je stapt in je auto, en je zet hem op contact, dan moet je nogsteeds minimaal 30 seconde wachten voor je uberhaupt een dash hebt. Dat lijkt me behoorlijk vervelend.
Het is wel veel flexibeler. Het is veel makkelijker om gewoon een Windows programma te maken waar je een mooie (3D) kilometerteller enzo in hebt, en als je het zat bent zet je er gewoon een andere voor in plaats, of voor mijnpart zet je er je satelliet navigatie neer.
OLED is natuurlijk ook leuk, dat is aan te sturen met een microcontroller, maar toch flexibel, klinkt als een mooie tussenweg, maar inderdaad erg duur (nou niet gaan zeggen dat je en 7inch TFT ook met een microcontroller aan kan sturen, dat is wel zo, maar.. moeilijk, niet normaal. Als je 7” nou een digitale ingang had, was je al een eind, maar het is gewoon bijzonder moeilijk om een videobeeld te genereren met een processortje van maar 32MHz, en 64Kbyte programma geheugen (en 512bytes ram)).
Schema’s kan ik wel voor je regelen. Ik heb een schema van de LEDprint, dat is ook gewoon recht-toe recht-aan. Ik heb nog geen schema van de controllerprint, aangezien de print zelf nog niet af is (ja, er zijn nogsteeds veel problemen die eerst opgelost moeten worden, want anders blijf je aan de gang).
hee deur, wat is dat nu opeens voor een avatar? heb ik iets gemist? heb je een firebird of zo? ik weet: fftopic
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
deur63 schreef:
Het is wel veel flexibeler. Het is veel makkelijker om gewoon een Windows programma te maken waar je een mooie (3D) kilometerteller enzo in hebt, en als je het zat bent zet je er gewoon een andere voor in plaats, of voor mijnpart zet je er je satelliet navigatie neer.
Als je het dan stabiel en goed wil hebben dan moet je ‘t under een gestripte Linux-distro zetten, en niet onder Windows….
“Snelheidsmeter heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd en zal worden afgesloten.”
*FLITS*
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Als je het dan stabiel en goed wil hebben dan moet je ‘t under een gestripte Linux-distro zetten, en niet onder Windows….
“Snelheidsmeter heeft een ongeldige bewerking uitgevoerd en zal worden afgesloten.”*FLITS*
Ja, je hebt gelijk, maar dan zit je nogsteeds met de opstarttijd…
Je moet sowieso externe hardware eraan hangen die al je data bij elkaar raapt, en ook externe counters voor bijvoorbeeld de kilometertotaalteller. Maar ach, dat is behoorlijk simpel om daar een stukkie hardware voor te maken die mbv. de USB poort met de PC communiceert.
Het opstarten is de bottleneck, en ik neem aan dat het geen optie is om je PC gewoon ALTIJD standby te laten staan, want dat trekt veel te veel vermogen. Je accu zou binnen no-time leeg zijn.
Misschien toch eens onderzoek doen of het mogelijk is om met een microcontroller een TFT aan te sturen, je moet dan een beeldschermkaart uit een PC hebben, zodat je in ieder geval al de digitaal -> analoog conversie hebt. het lijkt me bijzonder moeilijk, maar wel mogelijk.
Haha, heb je daar je 32MHz processortje met een ATI GeForce Voodoo eraan
hel1 schreef:hee deur, wat is dat nu opeens voor een avatar? heb ik iets gemist? heb je een firebird of zo? ik weet: fftopic
Haha, nee hoor, je hebt niets gemist. Als ik op mezelf woon koop ik wel een mooie Trans Am. Da’s al jaaaaren m’n droomauto, samen met de BX (ja, de 2 uitersten ).
deur63 schreef:
Ik denk dat je het eerder in een RISC-chippie moet zoeken met een simpele Palmtop-achtige controller er aan. Zo’n ding kan zeker binnen 10 seconden klaar zijn met opstarten, mijn Sony palmtop is met 5 seconden bedrijfsklaar.
Daarbij komt nog dat een TFT-schermpje lang niet ideaal is in een auto, zeker niet als er licht op valt.
Robin schreef:deur63 schreef:
Ik denk dat je het eerder in een RISC-chippie moet zoeken met een simpele Palmtop-achtige controller er aan. Zo’n ding kan zeker binnen 10 seconden klaar zijn met opstarten, mijn Sony palmtop is met 5 seconden bedrijfsklaar.
Daarbij komt nog dat een TFT-schermpje lang niet ideaal is in een auto, zeker niet als er licht op valt.
Dat klopt, dat ligt er aan waar je het scherm monteert. Als je het in plaats van je klokkencluster monteert heb je weinig problemen, aangezien het daar (meestal) donker is.
Tenzij de zon van achteren komt..
Maar erg offtopic weer
Inderdaad offtopic, maar dat mag.
Ja je hebt gelijk, maar ach, daar is niets aan te doen, of je moet een 2000W bouwlamp achter je TFTtje zetten, en dat lijkt me nou ook niet erg leuk
deur63 schreef:hel1 schreef:hee deur, wat is dat nu opeens voor een avatar? heb ik iets gemist? heb je een firebird of zo? ik weet: fftopic
Haha, nee hoor, je hebt niets gemist. Als ik op mezelf woon koop ik wel een mooie Trans Am. Da’s al jaaaaren m’n droomauto, samen met de BX (ja, de 2 uitersten ).
Ook helemaal off-topic maar ooit…....ooit zal er eens een ‘69tiger Dodge Charger voor mijn deur staan…..over uitersten gesproken
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Yup, dat is ‘m
Al weg van die auto sinds het begin van die serie, mijn vitrine kast staat er vol van hier met boekjes en modellen…..ook van de RX-7 maar geen citroen ops:
Hij hoeft niet eens oranje te zijn
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
ohhh, super joh zo’n charger, lekker bruut design, heerlijke V8, en al helemaal die R/T uitvoering. jammergenoeg rijden ze maar iets van 1 : 4 ofzo
Naja, de Trans-Am Firebird 1:3 als ik me niet vergis.
Dan bedoel ik toch de V8 6,6 en 7,4 liter.
Eigenlijk liever de Trans-am dan de Charger.
Maar ik snap niet waarom iemand een pc in zijn auto wil hebben.
Laat het nou maar gewoon aansturen door een IC-tje.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 2485
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het snelste en meest stabiele wat ik ken is QNX, onder andere in gebruik in voor de robotarm van de space shuttles en diverse kerncentrales. Werkt prima op embedded systems.
Als je een afgeslankte Linux start vanaf een static RAM volume, is de opstarttijd te verwaarlozen. De benodigde rekenkracht voor het interpreteren van de intefaces en het aansturen van de grafische controller is natuurlijk een lachertje, een i386@25 MHz is zat en dan heb je zelfs genoeg power over om bijvoorbeeld multipointinjectie aan te sturen.
Als QNX of een Linux achtige nou drivers heeft voor deze productrange:
http://www.fujitsu.com/emea/services/microelectronics/displaycontrollers/
Anyway, ik kijk nog wel ff rond…
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY