Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Titel spreekt voor zich. Nieuwe snaar gemonteerd en staat best strak. Piepen verdwijnt bij hoge toeren, rond 3000. Tijdens wisselen van de snaar heb ik de waterpomp gevoeld, die vind ik redelijk zwaar draaien, maar ik weet niet wat gebruikelijk is. Ik vind het eng om de snaar strakker nog strakker te zetten, ben bang dat er dan lagers aan gort draaien. Weet iemand hierover iets?
Gerhard
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik weet niet waarom je aan de waterpomp hebt gevoeld, maar die wordt aangedreven door de distributieriem.
Het zou kunnen dat de hydraulische pomp zwaar loopt. Gaat het piepen weg als de auto warm wordt?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Meestal staat de snaar toch gewoon niet strak genoeg.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Het is normaal dat de hd-pomp (niet waterpomp) zwaar draait, anders kan deze geen hoge druk opbouwen in het hd-systeem.
Doordat het raakvlak van de snaar op de poelie van de pomp vrij klein is heeft deze snel de neiging om te gaan slippen.
De snaar moet dan ook behoorlijk (bijna abnormaal) strak staan!
Ik spreek uit ervaring want ik heb hetzelfde probleem met mijn bx 19 digit.
Meestal moet de snaar na korte tijd nogmaals nagespannen worden omdat het slippen vaak nog een keer terugkomt door het “zetten” van de snaar.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Ja, van die waterpomp/HD pomp had ik moeten weten, ik ben de GS gewend en dan ziet de pomp er nogal anders uit en zit op een nogal andere plek. Voor een hoge drukpomp denk ik inderdaad niet dat hij te zwaar loopt. Ik zal hem toch nog eens iets naspannen. Hoe doe je dat eigenlijk handig, want op dat de houder van het spanwiel zit een soort nok, ik veronderstel dat je daarmee iets handigs kunt, ik wrik dan met een steeksleutel, maar ik heb de indruk dat het handiger kan?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Met een steeksleutel zou je ‘m wel strak genoeg moeten krijgen. Ik vind deze manier al vrij handig eerlijk gezegd .
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die nok is ervoor bedoeld inderdaad, sleutel 17 (uit m’n hoofd). En let ook goed op een vetvrije riem en rollen, dat scheelt ook erg veel.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
En een nieuwe riem ook…
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klopt, maar die ís dus ook nieuw
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Ik heb de riem nog strakker gezet, en nu piept hij niet meer. Dank voor de tips.
Gerhard