Hallo iedereen,
Ik ben een trotse eigenaar van een ZX 1.4i uit 1995. Een van de laatste die van de fabrieksband is gerold, volgens mijn pa die bij een Citroen garage werkt. Die zal het wel weten. Maar nu mijn probleem.
Van de week viel mijn motor ineens uit tijdens het rijden. Gelukkig kon ik door de vaart die ik nog had een parkeerplaats oprijden. Ik heb nog geprobeerd om de auto te starten, maar zonder resultaat. Bij het starten gingen alle dashboard lampjes uit. Een dode accu neem ik aan. Aanduwen ging ook niet en starten in een versnelling ook niet.
Nu heb ik er een nieuwe accu in gezet met de hoop om mijn beestje weer aan de praat te krijgen, maar helaas! Hij wilt nog steeds niet starten. Bij het starten hoor ik het normale startgeluid wel, maar soms hoor ik “Bzzzzzzzz” alsof er iets doordraait dat geen grip kan krijgen.. Startmotor? Waar zit dat kreng bij de ZX? In principe zou aanduwen wel moeten lukken neem ik aan. Maar hij pakt gewoon niet. Distributie nagekeken, alles zit nog op zijn plek gelukkig.
Mijn auto staat al een week op een parkeerplaats 12 km verder van me woonplaats. Moet hem nog hierheen zien te slepen. Jullie denken nu vast “Waarom bel je je vader niet?”. Het is nogal een moeilijke man. Ik wil eerst zelf kijken of ik me liefde aan de praat krijg. Heb nog even geen zin in zijn gezeur. “Ja je rijdt zus..je rijdt zo..blabla”..
Misschien hebben jullie wat tips of weten jullie wat er aan de hand is. Graag zie ik de reacties tegemoet.
Dynamo naar z’n grootje.
Laad de accu niet voldoende op.
Wel bzzzzzz, maar geen fut om verder te gaan.
Startmotor zit gewoon bij de starterkrans.
Ziet eruit als een zwarte wc-rol….
Er gaan twee draden naar toe…....
Maar goed, dat is het denk ik niet.
Dynamo vervangen is mijns inziens het beste.
Succes,
Hans.
Kan ook een probleem met de benzinepomp zijn… draait wel alles rond maar geen benzine.
Dit probleem heb ik ook gehad… Maar dynamo vervangen zou ik ook eerst doen,
of deze door laten meten… Op de sloop hebben ze er ook nog wel wat liggen…
Succes
Paul
je zou dus eerst de dynamo gaan vervangen terwijl je binnen een paar tellen weet of je benzine pomp het niet meer doet ?
Koop een fles starthulp(ether) spuit hiervan een kleine hoeveelheid in e luchtfilter tracht je motor te starten, mocht deze dan even aanslaan dan moet je kijken naar je brandstof toevoer doet het niets dan draai je een bougie eruit dan kijk je of deze vonkt zo niet ligt het aan je elektronica. (kijk ook of je distributie riem niet is afgebroken)
groetjes
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Als de dynamo stuk is dan laadt de accu niet meer bij en kan de auto er tijdens het rijden inderdaad mee ophouden als je stroomverbruikers aan hebt staan. Maar als je dan een nieuwe accu plaatst, zoals TS heeft gedaan, dan zou de auto het weer moeten doen totdat deze accu ook weer leeg is?
ik kan het verleden van de auto niet maar wanner er een goede accu er in zit moet het gewoon starten met of zonder dynamo.
a-styl schreef:Ik ben een trotse eigenaar van een ZX 1.4i uit 1995. Een van de laatste die van de fabrieksband is gerold, volgens mijn pa die bij een Citroen garage werkt. Die zal het wel weten.
De ZX is tot ergens in 98 geleverd
Dat waren de Breaks en tot ergens 97 zijn de laaste hatchbacks geleverd.
Kijk eerst eens of je uberhaupt een vonk hebt.
Kan ook bobine, relais, computer of een draadbreuk zijn…
Ik weet er alles van.