Hallo
Ik had het vermoeden dat mijn saxo 1.1 uit 2000 nogal een slokje lust. Nu heb ik de laatste tank echt rustig gereden. Overal aan de snelheid gehouden, opschakelen bij maximaal 3000rpm.
Na wat rekenwerk blijkt hij 1 op 12.5 te rijden?
Dit lijkt me toch wel een erg hoog verbruik?!
Gaat om zo’n 2/3 bebouwdekom en 1/3 snelwegkilometers (grotendeels 100km/h)
Hey
Ik doe 5.7L/100 km omgerekend is dit 1 op 17.54 met ongeveer dezelfde omstandigheden (enkel belgische hobbelwegen is het verschil ) gemiddeld over ca 30 000 km gemeten. Laatste tankbeurt was ca 6L/100km in november had ik een piek van 7.5L/100km
mijn saxo 1.1 is wel van 2001 met hfx motor
Mijn laatste tank was veelal 80 km/h wegen en dat resulteerde in 1:13.
Viel mij ook tegen, maar zal wel door de lage temperatuur komen. Komend weekend moet ik +/- 500 km (snelweg) rijden. Ben benieuwd wat dan verbruikt.
C1 Ambiance 2006
mijne verbruikt bijna 1:15
heb een 1.4 VTS
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
auto’s die rijden in het centrum hebben altijd, een veel hoger verbruik, met het verschil natuurlijk dat een 1,1 dat zuiniger doet dan een 2,0 liter moter, volgens orginele verbruiks cijfers verbruikt een saxo uit 2000 1:11,6 in de stad, en 1:18 op de snelweg, dus je verbruik komt aardig overeen, ook ivm buiten temperatuur. auto’s zijn alleen hedendaags zuinig door de snelheid continu te houden, alleen dan is het benzine mengsel arm, in de hele fase naar je vaste snelheids punt blijft ie extra benzine inspuiten, dit in tegensteling tot vroeger, toen werd er maar 1x extra benzine bij gestuurd, dit is uit de tijd van de cabrateur. daar in tegen reden de auto’s vroeger weer duurder op de snelweg. dus al met al zolang je niet telkens op je gaspedaal hoeft te trappen of vanuit stilstand weer moet optrekken, kan je de auto, nog zuiniger laten rijden, aniceperen noemen ze dat, dus waneer iedereen naar het volgende rode stoplicht raast, doe je dit wat rustigeraan en waneer je dan terplekke bent kan je in zij 2e versneling weer aansluiten om verder te rijden, ipv in zijn 1 op te trekken,
Stadsverkeer is ook vaak met koude motor. Niets zo funest voor je verbruik als een koude motor.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Heb tot vorig jaar een Citroën Saxo gehad.
Verbruik lag bij mij altijd wonderbaarlijk laag, meestal onder de 5 liter op 100 km.
En dat met vooral korte afstanden en stadsverkeer.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
knight-rider hoe heb je dat klaargespeeld?
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik deed niks speciaal.
Met de Opel Vectra die ik daarvoor had (1.6 benzine van 1992).
Gemiddeld verbruik op papier, zo’n 7 liter, ik haalde een gemiddeld verbruik van 5,5 tot 6 liter.
De Citroën C4 die ik nu heb is de eerste auto die ik niet onder zijn opgegeven gemiddelde kan krijgen.
In tegendeel, mijn gemiddeld verbruik bij de laatte tankbeurt was 6 liter, die daarvoor 5,8 liter.
Op papier zou dat 4,5 liter moetenb zijn.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij raak jij het gaspedaal niet aan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
oh jawel.
Ik rij totaal niet met een “bompa rijstijl”
Alles zit hem in het schakelen
De Vectra waar ik het over had bijvoorbeeld, ik haalde daar een verbruik van 5,5 tot 6 liter mee.
Mijne pa daarentegen, die kon die auto niet onder de 9 lieter krijgen, en die reed veel rustiger dan ik, maar hij schakelde altijd veel te laat naar een hogere versnelling.
En van terug schakelen bij afremmen was er bij hem ook geen sprake, waardoor hij dan in een te hoge versnelling stond voor terug op te trekken.
Zo een zaken zorgen er voor dat je een hoog verbruik krijgt.
De C4 die ik nu heb is met gerobotiseerde bak, en ik laat die meestal zelf schakelen (uit gemakszucht / luiheid), maar ik heb al gemerkt dat indien ik zelf schakel mijn verbruik ook lager ligt. De gerobotiseerde bak is dus blijkbaar niet zo goed afgesteld.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
zal eens proberen 0.7l minder te doen dan nu
Ik heb een Saxo 1.1 uit 1996 en rijd er altijd tussen 1 op 14 of 15 mee, volgensmij is dat over het algemeen ook het gemiddelde, dus doe het wat dat betreft netjes. Verbruik van jou ligt inderdaad best hoog, in de koude wintermaanden haalde ik nog altijd minstens 1 op 13 hoog. Misschien is het je rijstijl(A)
Gemiddeld rij ik 1:19 met een 3 deurs 1.1 motortje
met name rustig rijden, altijd de snelheid wat mag (snelweg 110 ipv 120)
rustig optrekken, schakelen tussen 2000 - 2500 toeren.
bandenspanning ook belangrijk.
natuurlijk ook met het vooruitkijken kan je veel rekening mee houden
Kevin_91 je verbruik klinkt inderdaad nogal hoog! Ik reed met zowel een peugeot 205 als 106 (beide 1.1) makkelijk 1 op 17 met flink doortrappen. Met die 106 ben ik op vakantie geweest en toen heb ik een tank puur snelweg gereden in Duitsland, en daar kwam ik zelfs op 1 op 21,4 uit! maar dan heb je het over 600km lang 100 km/h rijden
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 04-08-2012
- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Mijn verbruik ligt meestal tussen 1 op 14,5 en 1 op 17 ( verschilt met waar ik zoal moet rijden ), ik schakel meestal tussen 2000 en 2250 toeren, soms bij inhalen eens 4000 toeren, heb er 1 keer 1 op 18 mee weten te halen, maar dat waren dan wel veel lange afstanden tussen 80 en 120
Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017