André schreef:Het voordeel van een kontakt geschakelde radio is dat je hem niet vergeet
uit te doen, het nadeel is dat bij het wachten voor een open brug (heel vaak
in Haarlem) de motor moet blijven lopen als je muziek wilt.
Ik heb dat anders opgelost, aan het afdek klepje heb ik een schakelaartje
gemonteerd waarmee de radio aangaat als het kontakt uit staat en het klepje open.
Met het klepje dicht gaat de radio aan met het kontakt.
da’s een mooie. maar ik rij vooral ‘s avonds met muziek aan en klepje dicht. ik vind die radio’s niet zo mooi
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
hel1 schreef:André schreef:....Met het klepje dicht gaat de radio aan met het kontakt.
da’s een mooie. maar ik rij vooral ‘s avonds met muziek aan en klepje dicht. ik vind die radio’s niet zo mooi
Sorry voor de late reactie, maar volgens mij kan met Andre’s schakeling gewoon met klepje dicht gereden worden, zolang het contact maar aan staat. Ik vind het wel inventief!!
winnetou schreef:hel1 schreef:André schreef:....Met het klepje dicht gaat de radio aan met het kontakt.
da’s een mooie. maar ik rij vooral ‘s avonds met muziek aan en klepje dicht. ik vind die radio’s niet zo mooi
Sorry voor de late reactie, maar volgens mij kan met Andre’s schakeling gewoon met klepje dicht gereden worden, zolang het contact maar aan staat. Ik vind het wel inventief!!
ja, ‘k heb ‘m, is inderdaad een mooie
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
ik zie het probleem niet zo..
voor een radio heb je 2 voedingen nodig, een 12V constant voor het geheugen van de zenders, en een 12V na contact voor de bediening.
Onder de stuurkolom loopt een gigantische kabelbundel met dikke forse draden in de kleuren wit, geel en rood en ze komen uit het contact. Bij mijn oude type 2 uit 87 zat er gewoon een contact-geschakelde 12V bij. Bovendien, als je het contact aan zet, dan gaan er toch allemaal controlelampjes branden op het dashboard die zonder contact uit zijn? Dan heb je dus zowieso een 12V na contactdraad.
Wat je het beste kunt doen ik bij een automaterialenzaak een priem met lampje kopen, waarmee je in een draad kunt prikken. Als er 12V op staat gaat het lampje branden. Nu, prik in een van de dikke draden uit het contact, zoek er 1 waar spanning op staat met contact aan, en draai dan de sleutel er uit. Gaat het lampje uit, dan heb je een 12V na contact. De rest kan je zelf invullen.
echt hoor, ik kan me niet voorstellen dat er in een type 1 of 2 geen 12V na contact zou zitten, als er apparatuur in de auto zit die het alleen doet wanneer je het contact aan zet, dan zit er een draad achter het contact met 12V na contact.
Wat betreft die carkit: daar zit een toegangs-code op, dus kraken is best lastig..en als de motor uit is, dan is nog niet direct de radio uit, je kunt de auto toch gewoon op contact laten staan? Er zitten meerdere standen op het contactslot!
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!