Hallo,
Ik heb hier een 2cv staan en sta dus op het punt deze als mijn eerste auto te gebruiken, het enige probleem is dat hij al voor minstens 15 jaar stil staat. het kan ook al 25 jaar zijn .
Maar wat moet ik dan alemaal vervangen? remvloeistof misschien, maar wat nog? buiten natuurlijk de brandstof tank helemaal uitspoelen en nieuwe motor olie.
Alvast bedankt.
Ervan uitgaande dat de Duck niet te zeer door roest is aangetast en dus verder veilig is, kom ik op de volgende riedel: alle slangen nakijken (waarschijnlijk vervangen), remmerij nakijken (zit waarschijnlijk min of meer vast) en remleidingen checken op roest, alle filters vervangen, alle vloeistoffen vernieuwen, alle smeerpunten doorsmeren, bougies en kabels vervangen, motor (indien los) eerst zo’n 1000 km “spoelen” met een niet te dure olie om de shit eruit te krijgen, uitlaat kun je vrijwel zeker in z’n geheel vervangen, banden ook, ontsteking vernieuwen, elektrisch circuit checken. Het dak is na 15 jaar waarschijnlijk gaar, dus hou daar ook rekening mee. En als laatste: check de rubbers en de canvas matjes van de stoelen/banken! Voor je ‘t weet zak je door een gare zitting en dat komt niet altijd op een gelegen moment…
O ja, de brandstofpomp is waarschijnlijk uitgedroogd door het lange stilstaan, dus het zit er dik in dat je die ook moet vervangen.
Apprentice schreef:Ervan uitgaande dat de Duck niet te zeer door roest is aangetast en dus verder veilig is, kom ik op de volgende riedel: alle slangen nakijken (waarschijnlijk vervangen), remmerij nakijken (zit waarschijnlijk min of meer vast) en remleidingen checken op roest, alle filters vervangen, alle vloeistoffen vernieuwen, alle smeerpunten doorsmeren, bougies en kabels vervangen, motor (indien los) eerst zo’n 1000 km “spoelen” met een niet te dure olie om de shit eruit te krijgen, uitlaat kun je vrijwel zeker in z’n geheel vervangen, banden ook, ontsteking vernieuwen, elektrisch circuit checken. Het dak is na 15 jaar waarschijnlijk gaar, dus hou daar ook rekening mee. En als laatste: check de rubbers en de canvas matjes van de stoelen/banken! Voor je ‘t weet zak je door een gare zitting en dat komt niet altijd op een gelegen moment…
O ja, de brandstofpomp is waarschijnlijk uitgedroogd door het lange stilstaan, dus het zit er dik in dat je die ook moet vervangen.
Hij heeft geen stoffen dak dus dat is al een meevaller. Maar hoeveel gaat dit dan ongeveer kosten?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wat voor dak heeft ie dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ik kan verkeerd zijn :p maar ik dacht dat hij het niet had, toch al een tijd geleden dat ik hem heb gezien en ik heb er eerlijk gezegt nog nooit op gelet
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Banden, vergeet die absoluut niet te vervangen. Het resultaat van een klapband is niet echt grappig…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Reken maar op 2 tot 3 dagen werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is ‘t een besteleend, of heeft ‘ie zo’n polyester winterkap?
Wat de kosten betreft: het kan aardig in de papieren gaan lopen. Niet om je ziek te praten, maar dergelijke projecten vallen eigenlijk altijd tegen. Het hangt ook een beetje van je eigen handigheid af. Als je zelf kunt sleutelen wordt het uiteraard aanmerkelijk goedkoper. Onderdelen zijn ook gebruikt verkrijgbaar, dus ook daar valt nog wat te winnen. Remdelen, slangen, uitlaatdelen etc. zou ik echter nieuw monteren.
Het is lastig om een bedrag te noemen omdat de staat van de auto onduidelijk is. Als alle hierboven genoemde zaken echter “aan de beurt zijn” en je gaat er zelf een beetje low-budget mee aan de slag, dan red je het misschien voor ergens tussen de 500 en 1000 euro (alleen als de motor meewerkt). Breng je ‘m weg dan wordt het aanmerkelijk duurder.
Apprentice schreef:Is ‘t een besteleend, of heeft ‘ie zo’n polyester winterkap?
Wat de kosten betreft: het kan aardig in de papieren gaan lopen. Niet om je ziek te praten, maar dergelijke projecten vallen eigenlijk altijd tegen. Het hangt ook een beetje van je eigen handigheid af. Als je zelf kunt sleutelen wordt het uiteraard aanmerkelijk goedkoper. Onderdelen zijn ook gebruikt verkrijgbaar, dus ook daar valt nog wat te winnen. Remdelen, slangen, uitlaatdelen etc. zou ik echter nieuw monteren.
Het is lastig om een bedrag te noemen omdat de staat van de auto onduidelijk is. Als alle hierboven genoemde zaken echter “aan de beurt zijn” en je gaat er zelf een beetje low-budget mee aan de slag, dan red je het misschien voor ergens tussen de 500 en 1000 euro (alleen als de motor meewerkt). Breng je ‘m weg dan wordt het aanmerkelijk duurder.
wat versta je onder handigheid? ik kan wel wat maar echt ingewikkelde dingen wil ik toch niet doen maar hoeveel zal het ongeveer kosten als je hem naar de garage brengt? zodat ik de inspanning met de kost kan vergelijken.
Zie waterman hierboven: 2 tot 3 dagen werk voor een garage, exclusief het materiaal. Dan ga je rap richting de 2000 euro en dan moet er verder niets tegenzitten.
...met een paar euro een eend opknappen die 15 jaar stil heeft gestaan gaat niet werken helaas.
Je kan beter eerst een inventarisatie maken wat nu echt aan vervanging toe is en of je dat zelf kan.
Zou beginnen met de motor en de remmen. Beide systemen kunnen na lang stil staan behoorlijk vast zitten.
Niet zomaar proberen de motor te starten met alle gevolgen van dien. Liefst een paar dagen sleutelen dan in 1 dag je motor aan gort draaien. Remmen is kwestie van gangbaar maken en als het budget het toelaat voorzien van nieuwe cilinders en voeringen.
daarna elektrisch systeem controleren lampen etc en dan ben je al een aardig eind
Hoe is het gesteld met de welbekende roest?
Citroen rolls better then a Rolls!!
Blok niet starten, maar open halen.
er kan zich nl roest in het spruitstuk hebben gevormd, en dit kan bij het starten loskomen en in je cilinders terecht komen wat resulteert in een kapot blok.
spruitstuk schoonkloppen, koppen eraf, zodat je de binnenkant van de cilinders kunt controleren.
alles weer monteren met nieuwe pakkingen.