Hoi BX Liefhebbers,
Vanochtend heeft mijn vriedin (marije) de BX naar de garage gebracht.
We hoorden namelijk een piepend geluid links voor onder de motorkap. Het geluid is niet altijd aanwezig. Soms iets vaker dan, dan weer een tijdje niet. Het geluid is ook te horen als de BX ‘warm’ gedraaid is.
Zelf vind ik het opvallend dat het geluid zich voor is gaan doen vrijwel direct ná het vervangen van de dynamo + bijbehorende riem.
Nu zegt de garage (kroonband in Enschede, zij hebben ook vorige week de dynamo vervangen) dat een looplagerwiel (bij de band) vervangen moet worden. Het kán nog 1000 km goed gaan, maar er kunnen zich ook (grote) problemen voordoen na 1 km zodat de hele motor vernield kan worden. ‘geschrokken’ van dit laatste bericht heeft marije de BX daar maar laten staan.
De kosten van deze reparatie bedragen 143 euro (materiaal) en 70 euro montage. Ik zit nu wat rond te kijken op het internet maar kan er weinig over vinden.
Voor nu twee vragen.
1. Is de diagnose ‘looplagerwiel’ vervangen bij jullie bekend?
2. Vinden jullie de bedragen die worden genoemd, dan realistisch?
Ik heb de garage zelf nog niet gesproken. Dat heeft marije dus gedaan. Veel meer info heb ik nu dus niet. Ik wil ze morgen wel ff bellen.
Info is welkom!
Thanks!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb dit euvel vaker gehoord. Prijzen weet ik niet, maar… kan je het lager in de looprol niet eruit persen (desnoods in de bankschroef) en vervangen door een standaard lagertje?
Citroen!
Vanochtend maar eens zelf gebeld met de garage! Tijdens dit gesprek werd snel duidelijk dat het niet om het looplagerwiel gaat, maar om de spanrol. Deze spanrol moet vervangen worden.
Nu heb ik even op dit forum zitten zoeken. In verschillende draadjes wordt namelijk over een dergelijke ingreep gesproken. Tips die ik lees is dat je naast het vervangen van de spanroll, eigenlijk ook meteen de distributieriem en waterpomp zou moeten vervangen. ‘Je hebt dan toch de motor open’.
Mijn vraag: moet ik hier rekening mee houden, of adviseren jullie het pas te laten doen wanneer het ‘echt’ nodig is? Mijn BX heeft 175.000 km gelopen. Gaat komend jaar dus richting de 2 ton.
Ik heb zelf niet echt een idee wat de interval van dergelijke onderdelen is…..
Tips zijn welkom!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De spanrol waar jij het hierboven over hebt is de spanrol van de distributieriem, en ik ga er vanuit dat bij jou de spanrol van de v-snaar het euvel is. Dat denk ik omdat de garage niet de spanrol van de distributieriem zal vervangen zonder de distributieriem zelf mee te nemen, en dat zullen ze zeker niet doen voor slechts 150 euro.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de andere kant, als je d-riem er al 175 ton op zit..(!) is er gerede kans dat die breekt. En krak zegt je blokkie…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De spanrol waar jij het hierboven over hebt is de spanrol van de distributieriem, en ik ga er vanuit dat bij jou de spanrol van de v-snaar het euvel is. Dat denk ik omdat de garage niet de spanrol van de distributieriem zal vervangen zonder de distributieriem zelf mee te nemen, en dat zullen ze zeker niet doen voor slechts 150 euro.
Dankje voor je antwoord!
Even voor de duidelijkheid: In totaal wordt de rekening 213 euro. De rekening heeft twee posten. 143 euro materiaal, en 70 euro arbeidsloon (2 uurtjes werk).
Uit je antwoord maak ik op dat de spanrol die voor een dergelijk bedrag vervangen gaat worden, geen aanleiding geeft om dan ook maar meteen de distributieriem en / of waterpomp en/of andere onderdelen te vervangen.
Weet trouwens iemand de interval van het vervangen van de distributieriem? Bij 120.000 heb ik dat laten doen. Wat is de volgende km stand?
Thanks!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Aan de andere kant, als je d-riem er al 175 ton op zit..(!) is er gerede kans dat die breekt. En krak zegt je blokkie…
Mijn D-riem zit erop vanaf 120.000 km. Toen heb ik hem keurig op tijd laten vervangen…. ik vermoed dus dat dit er binnenkort weer aan zit te komen… maar zoals ik al eerder in dit draadje vroeg. Bij welke interval? Anders laat ik dit maar direct meenemen. Ben ik weer voor een tijdje klaar!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zou eerst eens checken of het nou om de spanrol van de v-snaar of van de distributieriem gaat.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gemiddeld interval D-riem: 80kKm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Nog even over het piepen na vervangen van riem + dynamo: 9 van de 10 keer staat de snaar van de hd-pomp veel te slap ( deze is eraf geweest om de snaar van de dynamo te kunnen vervangen) en deze snaar heeft snel de neiging om te slippen (piepen) en moet behoorlijk (bijna abnormaal) strak staan bij een bx!
Een slechte spanrol piept niet, maar jammert of jankt, dus eerst maar even de spanning van de snaar kontroleren!
Succes!
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Dat verhaal wat ik zonet ophing over dat de hd-snaar eraf moet om de dynamosnaar te vervangen is trouwens wel afhankelijk van het type motorblok wat in de bx zit, dus dat klopt misschien in dit geval niet!
Rielaxt! Weer veel reacties. Top!
Ik zou eerst eens checken of het nou om de spanrol van de v-snaar of van de distributieriem gaat.
Heb ik net nog even gedaan. Het gaat niet om de spanrol bij de distributieriem.
gemiddeld interval D-riem: 80kKm
Nice. Dan kan mijn D-riem nog 25 duizend km mee.
Nog even over het piepen na vervangen van riem + dynamo: 9 van de 10 keer staat de snaar van de hd-pomp veel te slap ( deze is eraf geweest om de snaar van de dynamo te kunnen vervangen) en deze snaar heeft snel de neiging om te slippen (piepen) en moet behoorlijk (bijna abnormaal) strak staan bij een bx!
Een slechte spanrol piept niet, maar jammert of jankt, dus eerst maar even de spanning van de snaar kontroleren!
Hij ‘jankt’ meer dan dat hij piept… dat is wel duidelijk te horen.
Dat verhaal wat ik zonet ophing over dat de hd-snaar eraf moet om de dynamosnaar te vervangen is trouwens wel afhankelijk van het type motorblok wat in de bx zit, dus dat klopt misschien in dit geval niet!
Het betreft hier het 1.6 blok van een BX Chic.
Ik heb het onderdeel laten bestellen en zal me de komende tijd maar eens verdiepen of ik ook dit soort onderhoud zelf kan doen.
Thanks allen voor de reacties!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic