Mijn Break 2.0 HDI heeft het op een janken gezet.
Vanuit rechtsvoor komt een jankend geluid dat toeneemt met het toerental. Op die plek zit de multiriem met daaraan onder meer de stuurpomp, een spanrol en de dynamo. De garagist zegt niets verontrustends te kunnen ontdekken met de stethoscoop. Geen verontrustend lager gerammel dus. Zou ook nog niet moeten kunnen met net 80000 kilometer. Het advies is doorrijden want het kan geen kwaad.
Maar het is zo’n knap autootje en nou doet-ie huilen! Het hoort er niet uit! Iemand een tip?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is de spanrol niet gaar of de lagers van de dynamo? gewoon is het niet in elk geval.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou ook maar eens heel goed naar de krukaspouly laten kijken. Je zal niet de eerste zijn waarbij dat ding uit elkaar valt namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De diagnose is gesteld: kapotte stuurpomp.
Nu komt er een probleempje. Als de dealer het gaat herstellen wordt meestal alles vervangen binnen een straal van een meter rond het defect. Lekker makkelijk, want dan is het altijd gerepareerd, ook al was de diagnose niet helemaal correct. Dat heeft natuurlijk te maken met de garantie, ik begrijp het wel, maar houdt geen rekening met mijn beurs.
Ik denk dat ik dus maar ga voor vervangen van de stuurpomp alleen, en niet met alle toeters en bellen die er nog bij komen. Scheelt de helft!
De stuurbekrachtigingspompen op een Xsara sneuvelen weleens, dan is alleen vervangen van de pomp meestal voldoende. En uiteraard het systeem even goed schoonspoelen, zodat je nieuwe pomp niet vroegtijdig overlijd.
Nou, we zijn weer 450 euro verder en niets opgelost!
Nieuwe stuurpomp en geen verschil. Wat nu?
Ergens op de site lees ik dat de dynamo een soort van freewheel heeft dat wel eens kan opspelen. Is die het misschien? Daarnaast is de krukaspouly ook wel eens aan de beurt, maar ik geloof niet dat dat de boosdoener is. De symptomen, zoals ratelen en tikken, komen niet overeen met de herrie die bij mij uit het vooronder komt. Dat is gewoon een toerental afhankelijk soort van lager gejank. En toch vinden de garagisten dat de geleiderol en spanrol goed aanvoelen. Wel valt op dat het metalen loopvlak van de spanrol onregelmatig is. Daar zitten bultjes op.
Wie het weet mag het zeggen!
Hebben ze ook geluisterd naar een draaiende motor, zonder de multi-snaar erop?
Eventueel geluisterd met een motor-stetoscoop?
Nieuwe dealer, nieuwe diagnose. Maar een gewaarschuwd mens .....
Het is dus de aircopomp. Althans, volgens dealer 2. Klinkt logisch, maar inmiddels ben ik wat voorzichtiger geworden en ga niet direct aan de slag, want anders hebben we hetzelfde geintje nog een keer en blijkt het de dynamo te zijn of, o nee, toch de spanrol, sorry het was de geleiderol, enzovoorts.
Wat we nu gaan doen is het volgende: een kortere multiriem bestellen en die monteren. Hij drijft dan niet de airco aan en dan zouden we dus van de stilte moeten kunnen genieten.
Toch nog herrie? Dan was dat dus weer een foute diagnose maar dan heeft het niet gelijk veel pegels gekost.
O ja. De oude stuurpomp, die dus prima blijkt te zijn, staat te koop op het forum (en op Marktplaats).
De klucht duurt voort.
Vandaag een andere, kortere, snaar geplaatst en daarmee de aircopomp uitgeschakeld en ..........
Huilie-huilie! Nog steeds lagergejank dus.
Conclusie: tweede verkeerde diagnose van de Citroendealer. Samen delen trouwens, twee dealers.
Zeer teleurstellend!!!!!!!!
Goed dat ik de pomp niet vervangen heb anders was ik weer een paar honderd euro verder.
Volgende diagnose: de dynamo dus. Volgens de garagist uit mijn dorp is dat 99,9% de boosdoener. Om een of andere reden geloof ik hem. Overigens was de monteur van dealer 2 er 100% van overtuigd dat het de aircopomp was. Tja, wat moet je nu met dealers zou je je af kunnen vragen.
Jammer genoeg moet ik even wachten want de centjes die ik aan auto’s kan besteden zijn even op.
Ondertussen doe ik ook huilen.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Tip: duw eens een (lange) schroevendraaier tegen bv. de dynamo en leg je oor tegen het uiteinde van het handvat van de schroevendraaier, soms is dan duidelijk te horen dat daar de herrie vandaan komt!
Is natuurlijk al gedaan, en niet met een schroevendraaier (middeleeuws) maar met een stethoscoop. Kun je ook mee om een hoekje en dan sluit je ook middels oorsmeer omgevingsgeluid uit.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik heb nog steeds niet gelezen of ie al gedraaid heeft zonder multiriem…
Bij mij begon het ook te janken en 2 dagen later klapte de spanrol er uit…
Helemaal zonder niet. Daar leer je ook niet veel van lijkt me want dan draait er niets van de onderdelen die het geluid kunnen maken en daar kun je dus niet veel mee. De dynamo, spanrol, geleiderol, accupomp, stuurpomp gaan schijnbaar pas echt herrie maken als ze op spanning staan door de riem. Er aan voelen of draaien levert doorgaans niets op.
De krukaspouly is het in ieder geval niet want dat geeft een heel ander geluid.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Tsja, de kans bestaat ook nog steeds dat het niet in de multiriem+aanhang zit…
Wat zou je dan denken?
Het geluid komt echt heel duidelijk uit die hoek.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Nou ja, ik zou zelf even niks zinnigs kunnen bedenken (op paniek-situaties als distributieriemen/waterpompen/distributiekappen na), maar het is in ieder geval heel makkelijk om uit te sluiten, voordat je alles vervangen hebt en het blijkt toch niet in de multiriem te zitten…