Totaal aantal Berichten: 1481
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het is weer zover, moet binnenkort echt een tweede fulltime baan erbij nemen om mevrouw rijdende te houden zie hieronder:
-2x boete - parkeren (vergunningen net gewijzigd waarvan ik niet op de hoogte was) en 120km waar ik 100km mocht
-De tweede versnelling van de c-matic gaat niet meer makkelijk, met koude bak zelfs onmogelijk, zijn dat de synchroonmes ringen die vervangen moeten worden? Heeft iemand deze ringen? Bak niveau was en is goed!
-zoals eerder ook al gepost loopt de motor slecht en onregelmatig. Het volgende heb ik de afgelopen twee weken gedaan: condensator vervangen, cassette onder de rotor vervangen, contact punten, carburateur met luchtdruk schoon gemaakt inclusief sproeiers, twee vacuüm slangetjes vervangen, benzine filter vervangen, isolator buisjes boven de bougies vervangen, snoertje van de radiator sensor vervangen.
Woensdag alles keurig afgesteld en de dame liep weer behoorlijk netjes. Maar de vreugde was van zeer korte duur, na een ritje van 25km was de dame weer aan het horten en stoten en bij stationaire draaien in de versnelling afslaan.
Wat mij woensdag wel opviel was dat de isolator buisjes onder de olie zaten. Laatst tijdens het kleppen stellen niet de ringen bij de bougie dopjes vervangen alleen de de kleppendeksel pakking. Ik verdenk dat hier het probleem zit aangezien het lijkt of er een vonk wordt overgeslagen waardoor mevrouw onregelmatig loopt. Vrijdag hier mee aan de slag, gelijk de kleppen opnieuw stellen en voor de zekerheid de contactpunten ook maar controleren aangezien hierna de problemen echt zijn begonnen.
De CX heeft mij in 2011 alweer 620 euro gekost voor een slechter rijdende auto en ben nog niet klaar! De laatste drie maanden van 2010 heb ik ook 2200 euro geïnvesteerd. Ik wil best investeren in een oude auto maar moet wel leuk blijven, heb nog nooit zoveel problemen mee gemaakt terwijl ik vanaf mijn 18de in 11 jaar een DS, GSA, 2x BX en volvo 122s heb gehad!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Totaal aantal Berichten: 2509
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Voor wat betreft de bak: versleten synchromeshes manifesteren zich vaak als tandengepoets, omdat tijdens het schakelen de prise-as niet voldoende tijd krijgt om op snelheid te komen of afgeremd te worden. Daarnaast kan een C-Matic nog vrij redelijk schakelen bij afwezigheid van synchromeshes, zoals ik heb mogen ondervinden…
Heb je er ook last van als je stilstaand probeert te schakelen of alleen als je rijdt? Moet je veel kracht uitoefenen om hem in de twee te leggen? Hoor je wel tijdens het in de versnelling leggen het relais van de electroklep klikken?
Heeft dat ding nu ooit echt goed gelopen?
Ik begin terug te denken aan een VW die we ooit hadden. Lang problemen mee gehad, niets hielp echt. Uiteindelijk bleek ie verbrandde kleppen te hebben (LPG). Compressie al eens gemeten?
CX GTi Turbo 2 - All Black

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
kom later vandaag nog terug op de c-matic.
Heb weer een nieuw probleem moest net een stukje rijden met de wagen en bij het starten hoorde ik een klik en verder niks. Daarna weer proberen en toen starten de auto wel. Wezen tanken en daarna gewoon starten, maar bij het tweede stoplicht sloeg de motor af en de accu was dood! Met startkabels zo weer aan de praat gekregen. Heb nu een reserve accu aan de lader gezet en straks richting Abbenes om de problemen op te lossen!!!!!!!!!!! Wat kan het nu weer zijn heb zeker geen lichten aan laten staan en weet bijna zeker dat de accu tot voor kort goed was!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Geen dynamolampje gezien?

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo niet, kijk even of het dynamolampje brandt als je het contact aanzet (maar niet start). Nee? Dynamo kaduuk…
He jammer je mag nog weinig geluk hebben van je auto,ik hoop dat de moed nog niet in de schoenen is gezakt.
En wat er al geschreven is waarschijnlijk heb je een kapoote dynamo in ieder geval succes met het opsporen van de problemen en dat het niet te veel mag kosten.

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Update, de auto start weer zoals het hoort, bleek een losse aarde draad te zijn hoe kon ik die losse draad over het hoofd zien! Gelijk met de anwb doorgemeten en de dynamo is gewoon goed laad keurig en geen schommelingen in de spanning!
Maandag nu maar aan de slag met de to-do puntjes om de motor zonder hikken of stoten te laten lopen!
Terug komende op de c-matic:
-Als de bak koud is kan ik bijna onmogelijk in de 2de versnelling komen, heb hier kracht voor nodig; is wel eens gepaard gegaan met tanden knarsen en schiet dan ook weer uit de versnelling.
-Bij de eerste versnelling gaat het zoals het hoort en met de 3de ook geen problemen.
-Zodra de bak olie warm is gaat het schakelen probleemloos
- De 2de is ook met warme bak de versnelling die het traagste aangrijp (de klik), bij de andere hoor ik bijna direct de klik en staat de auto in de versnelling.
Welk probleem staat mij hier te wachten? Natuurlijk moet ik hier binnenkort aan gaan sleutelen maar richt ik schade aan als ik nog even door rij. Rij nu weg in de 1st, schakel op naar de 3de en na een paar kilometer gebruik ik pas de 2de

mbender schreef:Terug komende op de c-matic:
-Als de bak koud is kan ik bijna onmogelijk in de 2de versnelling komen, heb hier kracht voor nodig; is wel eens gepaard gegaan met tanden knarsen en schiet dan ook weer uit de versnelling.
-Bij de eerste versnelling gaat het zoals het hoort en met de 3de ook geen problemen.
-Zodra de bak olie warm is gaat het schakelen probleemloos
- De 2de is ook met warme bak de versnelling die het traagste aangrijp (de klik), bij de andere hoor ik bijna direct de klik en staat de auto in de versnelling.Welk probleem staat mij hier te wachten? Natuurlijk moet ik hier binnenkort aan gaan sleutelen maar richt ik schade aan als ik nog even door rij. Rij nu weg in de 1st, schakel op naar de 3de en na een paar kilometer gebruik ik pas de 2de
Op de bak zit een kastje met schakelcontacten die per versnelling bepalen wanneer er ontkoppeld/gekoppeld wordt. Normaal gesproken verloopt die instelling niet echt, maar het kan geen kwaad het te controleren. Het zou dus betekenen dat bij de 2e versnelling te laat/helemaal niet ontkoppeld wordt waardoor je altijd op de synchromeshes aan het schakelen bent. Dat kost veel kracht en gaat gepaard met tandenpoetsen.
Check dat dus eerst maar voor ik met andere doemscenario’s op de proppen moet komen

Misschien is een keertje je bak olie verversen een optie,kan nooit kwaad .

Hm, ik dacht gelezen te hebben dat ie dat al eens gedaan had. Maar dat kan zeker ook geen kwaad.

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Bak olie nog niet vervangen, lijkt mij een goede start. Weet iemand hoeveel olie hier in gaat, heb krap 2 liter c-matic olie liggen. Waar tap je de olie af, heb inmiddels gevonden waar de olie gevuld wordt, had ik zonder jullie tips ook nooit gevonden
Begrijp ik goed uit de link dat het afstellen van de 2de versnelling alleen kan als de bak onder de auto vandaan is? Heeft iemand hier ervaring mee?

mbender schreef:Bak olie nog niet vervangen, lijkt mij een goede start. Weet iemand hoeveel olie hier in gaat, heb krap 2 liter c-matic olie liggen. Waar tap je de olie af, heb inmiddels gevonden waar de olie gevuld wordt, had ik zonder jullie tips ook nooit gevonden
Begrijp ik goed uit de link dat het afstellen van de 2de versnelling alleen kan als de bak onder de auto vandaan is? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik lees het inderdaad net, ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb helaas alleen ervaring met een GS C-Matic, daar kan de bak in de auto blijven…
Ik zal eens na moeten denken waarom dat nodig zou zijn. Zou lullig zijn als het net alleen bij de 2e versnelling moet…
Kwa aftappen en vullen : http://dl.dropbox.com/u/1943968/cmaticaftappenenvullen.pdf

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Wellicht een wat radicale oplossing, maar ik zou het volgende doen.
De hele zooi eruit, bak en motor, en voorzien van een normale 5-bak. Motorblok voorzien van een fatsoenlijke electronische ontsteking, netjes inbouwen en rijden maar…..
Je kunt er donder op zeggen dat een C-matic een probleemauto is, en blijft. Zeker wanneer je afhankelijk bent van dat apparaat, en er kilometers mee wil gaan maken (neem aan dat er niet voor niets LPG inzit) is een C-matic totaal ongeschikt.
Alle goedbedoelde info hier ten spijt.
Je geeft nu al aan dat je leeg begint te lopen, en ik voorspel dat dit pas het begin is.
Ik wil verder niet af doen aan het feit dat het natuurlijk ontzettend leuk en bijzonder is zo’n halfautomaat, maar je bezorgt jezelf (en de rest van de familie) alleen maar kopzorgen.
That’s my humble opinion…(schieten mag hoor )
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?