Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
germenso schreef:De krukaspouly is het in ieder geval niet want dat geeft een heel ander geluid.
Hoe weet je dat als ik vragen mag?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou het toch ff zonder riem proberen. Dan sluit je de distributie uit. Vervolgens voelen aan spanrol(en) en dynamo. Met wat geluk heb je de boosdoener te pakken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Voelen heeft geen zin. Er is al te veel gevoeld aan mijn Saartje wat mij betreft.
Het schijnt namelijk zo te zijn dat een lager van een spanrol of, waarschijnlijk in dit geval, de dynamo zich netjes houdt als je hem vrij laat draaien maar het op een janken zet als er spanning op staat. Bij mij in de buurt is een Bosch revisiebedrijf dat een testbank heeft waarmee ze een dynamo of pomp kunnen laten draaien met een riem erom heen gespannen.
Doe nou eens niet zo eigenwijs en laat de motor eens draaien zonder multie-riem.
Wij doen hier suggesties om je te helpen, tips waarmee je e.e.a. kunt uitsluiten, als je er anders over denkt, vraag het dan niet aan ons, want dit is geen gezonde discussie meer.
Een soortgelijk geluid heb ik recentelijk ook gehad. Wel met een Xantia maar wel voorzien van dezelfde 2.0 HDi motor.
Geluiden vergelijken via het internet is natuurlijk altijd wat lastig maar ik hoorde ook een soort van jank/krijsgeluiden welke toerental afhankelijk waren.
De diagnose van mijn garage waren kapotte lagers van de dynamo. Deze hebben ze gerepareerd en toen was het krijsen over.
Weet niet of je er iets aan hebt maar ik wilde het toch even melden.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Nou, tis volbracht!
Met weer wat centjes in de pocket bij de lokale garagist geweest.
Deze heeft het euvel opgelost zoals het een garagist betaamt, namelijk repareren en niet vervangen. De boosdoener bleek inderdaad de dynamo te zijn, wat overigens pas bleek na een test bij een Bosch service centrum. Met de hand draaiend viel er niet veel te merken maar eenmaal op de testbank met een riem erom en onder spanning was het weer huilen met de pet op. Het bleek het achterste lager te zijn. Voor een ruildynamo is niet gekozen maar ze hebben er een nieuw lagertje in gezet. Aklaar!
Ook was de uitlaat wat naar beneden gezakt en dat bleek de ophangbeugel te zijn die de achterste demper in de rubbers houdt. Compleet doorgeroest dus. Ook hier niet gelijk een nieuwe erop maar fluks een beugel eraan gelast en hij kan weer een tijd mee want de demper zelf is nog hard.
Mijn conclusie is in ieder geval dat ik me wel tien keer bedenk voordat ik mijn Xsara aanbiedt ter reparatie bij de dealer. Uiteindelijk heeft de lokale (Bovag) garage het steeds bij het rechte einde gehad, de dealers niet, en heeft mij steeds een faire prijs berekend. In ieder geval honderden euros onder de offerte van de dealer.
Mooi dat het zo opgelost is, en dat ze een los lager hebben vervangen
dat kom je niet vaak tegen.
Dont worry, I’m A professional
Huidige auto:
Xsara Break 110pk hdi exclusive