Dág GS(A) mannen,
ik vroeg me af wat een nieuwe set zuigers en cilinders compleet met veren kost, en of deze via de club te verkrijgen zijn?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
een 1220: 117 eu per stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
250 eu voor een complete set 1015…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
heb je toevallig ook al een setje 1300 gespot?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
1300 is moeijlijker te verkrijgen dan de rest. Probeer Daniel Engelhard is Duitsland eens.
Prijzen liggen rond de 200/300 euro.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
bogaard77 schreef:
een 1220: 117 eu per stuk.
Dit ook per set van 4.
Citroen!
Thanks,
ik zal het eens navragen! (inmiddels gedaan en kan hier momenteel ook niet aankomen)
Kan je op een 1130 blok eenvoudig 1220 zuigers en cilinders kwijt? of moet je hiervoor ook nog de nodig aanpassingen doen aan de koppen of misschien aan het basisblok om ze er in te passen?
Just thinking, (nog) niet dat ik het van plan ben!
Enkele afmetingen:
De 1015 met een zuigerdiameter van 74 mm en een slag van 59 mm, daarmee dus de vreemde eend in de bijt tov de overige motortypes.
Deze hebben allemaal een slag van 65,6 mm:
Een 1130 zuiger heeft een diameter van 74 mm (1129cc) met een buitencilinderdiameter (slip-in) van 86mm = ongeveer 6 mm wanddikte
Een 1220 zuiger heeft een diameter van 77 mm (1222cc)
een 1299 zuiger heeft een diameter van 79,4 mm (1299cc) met een buitencilinderdiameter (slip-in) van 86mm = ongeveer 3,3 mm wand dikte
Alleen aan het 1130 blok heb ik kunnen meten, dus daarvan weet ik het zeker, de ander maat weet ik dus niet zeker.
Wat ik heb begrepen is de 1220 de opgevoerde (uitgeboorde) versie van de eerdere 1130 en dat het laatste type echt een nieuw ontwerp is geweest, dus misschien passen de 1220 zuigers en cilinders wel gewoon op een 1130 basis blok. Of hebben die misschien toch een andere zuigerpen of iets dergelijks?
Heeft iemand ervaring met dit verhaal? en dan is natuurlijk de volgende vraag of de koppen ook passen, of makkelijk pas te maken zijn.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De 1220 kan nooit de opgevoerde versie van de 1130 zijn: De 1220 was er al jaren voor de 1130 uit kwam.
Verder weet ik niet precies wat op wat past.
In Duitsland is er wel een tuner die 1400 cc GS-motoren kan maken en zelf 1600 cc. 2 dubbele Webers erop en gáán!!!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dan was het precies andersom, dat de 1130 een “gedowngrade” 1220 was om in een lagere fiscale klasse te vallen; 6CV ipv 7CV. Zou dat het dan geweest zijn?
Iemand die wel weet of het past?
//Offtopic: Die Duitse tuner is Maurice (STP)... Mocht je ooit iets bij hem bestellen, maak dan duidelijke afspraken en lees vooraf de verhalen op diverse fora
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een 1130 onderblok is niet hetzelfde en gaat dus niet lukken.
Een 1220 en 1300 hebben volgens mij wel hetzelfde onderblok.
Ik heb trouwens nog wel een perfect gebruikt 1300 cilinderset liggen. Maar wat ben je van plan?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zou je het verschil tussen een 1220 en een 1300 merken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
bogaard77 schreef:Zou je het verschil tussen een 1220 en een 1300 merken?
Ja. Een 1220 loopt rustiger/vlaker.
En een 1300 heeft toch meer trekkracht. Zo en zo geen 1220 met een 5 bak combineren.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. ik vind de 1220 echt een fijne motor! Stationair merk je vaak niet dat ze al loopt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ik weet niet wat precies de bedoeling is, maar ik heb op mijn gs 1130 uit 1978 zonder problemen een 1300 setje gemonteerd.
Uiteraard ook wel een carburateur van een 1300cc motor gemonteerd, loopt al 20 jaar perfect….......
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
G-ikX schreef:Ik weet niet wat precies de bedoeling is, maar ik heb op mijn gs 1130 uit 1978 zonder problemen een 1300 setje gemonteerd.
Uiteraard ook wel een carburateur van een 1300cc motor gemonteerd, loopt al 20 jaar perfect….......
Ik heb altijd begrepen dat het onderblok anders is van een 1130, de cilinders zouden te dik zijn voor de gaten waar ze in moeten.