Sinds kort ben ik in het bezit van een Xsara 1.9D Break uit 2000. Tijdens mijn eerste avondrit kwam ik tot de ontdekking dat de dashboard verlichting (achtergrond KM-teller/toerenteller, verlichting rond de draaiknoppen van de verwarming) maar ook de radio het niet doet. Ik heb de zekeringen gecontroleerd en die zouden goed zijn (visuele controle). Ergens in het forum zag ik dat mogelijk de elektronica een probleem kon geven. De opmerking was om de + van de accu los te maken en minimaal 3 minuten los te laten. Dit heeft niet geholpen. Is er iemand bekend met een probleem als beschreven of weet iemand of er een steker is die toevallig die gehele aansturing verbind? Overigens doen de signaleringslampjes van het dashboard het wel. Ook werkt de verlichting naar behoren.
Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen omdat het rijden in duisternis nu iets minder prettig is.
Staat de regelweerstand van de dashboard verlichting niet uit?
Ik heb de regelweerstand in alle ‘standen’ gezet (ik voel 3 standen) maar dat helpt helemaal niets.
Totaal aantal Berichten: 1381
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Da’s de hoogte instelling van de koplampen, die kent drie standen.
Daarnaast zit een ander duimwiel, dat de sterkte van de dashboardverlichting regelt..
Dank voor de reactie. Ik heb net eens de schakelaar verwijdert. Bleek dat de steker er niet in zat.
Heb een Multimeter op de schakelaar gezet om deze door te meten en zie dat die varieert (ergens tussen 1 en 20 Ohm. Steker weer in de schakelaar gestoken en vervolgens gekeken of het werkte .... Nee dus (grrrr)
Heb gekeken of er spanning op stond maar helaas dat was/is niet het geval. Als ik de zekering controleer is die wel goed. Weet iemand of er een specifieke steker/connector achter de zekeringkast zit die dit aanstuurt? Via de ATH tekeningen kom ik er niet echt achter en helaas heb ik geen vraagbaak van de auto waar het schema goed op staat (uitgelegd). Nu kan ik redelijk logisch denken maar dit lukt ff niet.
Alvast bedankt voor de reactie.
Beste allemaal die meegekeken en gedacht hebben. Ik heb het gevonden (zat gewoon in een slechte verbinding) alles werkt naar behoren nu.