Een stukje ijzerdraad is nog veel sterker dan je denkt. Ik denk dat deze beugel van CV pijp sterk genoeg is om te voorkomen dat de poot door de kap davert. Maar belangrijker is dat de bestuurder geen bomen gaat rooien of viaducten omver gaat rijden.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Han,
Ik ben bekend met de materiaaleigenschappen (Studie aan de TU Delft met succes doorlopen) en constructies. Vandaar m’n opmerkingen. CV pijp is uiteraard niet voor dit soort belasting gemaakt. Staaldraad wordt altijd op trek belast en kan inderdaad veel hebben. Maar ik denk niet dat de CV buis zal knappen/scheuren oid. Ik ben bang dat er te veel ruimte zal komen bij doorschieten om de poot langs de beugel te laten schieten. Dat heeft meer te maken met de vorm van de “constructie” dan met de maximale belasting die deze kan hebben…...
maar het is allicht beter dan niets. Ik zou er mijn geweten echter niet mee kunnen sussen.
Furrie
Als het rubber het begeeft zal hij de beugel richting hart van de poot trekken en niet naar de buitenzijde en omdat daar de grote moer zit met een plastic kapje er overheen, kan hij niet verder naar het centrum. De beugel zal daarbij vervormen en mogelijk wordt de motorkap iets opgetild, want er zit heel weinig ruimte boven de poot. Het gaat mij alleen om veiligheid, de XM is 16 jaar oud en als de boel het begeeft dan liever niet een onbestuurbare automobiel.
Ik rijd er zelf niet meer mee, anders zou ik de boel vervangen door nieuw.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het rubber het begeeft en de poot tegen de beugel aan klapt trekt ie in één keer die 2 lullige boutjes/moertjes dwars door het binnenscherm heen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Han S schreef:
Ik rijd er zelf niet meer mee, anders zou ik de boel vervangen door nieuw.
Han? Die zijn er dus niet meer.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Als het gebeurt zal de constructie van Han iig niet meer schade of ellende opleveren dan zonder dat ding.
Han, was het geen optie om de beugel aan de andere kant van de grote moer te leggen? Tussen de bol en die moer? Dan weet je zeker dat het ding niet links of rechts eraf kan schieten zoals nu word geopperd.
Han, ik ben een electroboer en heb dus weinig verstand van mechanica. Maar ik begrijp echt niet dat je die constructie maakt om te voorkomen dat de auto onbestuurbaar wordt. Voor zover (mij) bekend is het nog niet gebeurd tijdens het rijden. En mijn gevoel zegt dat als het zou gebeuren, de auto best nog wel onder controle is te houden. In ieder geval genoeg om ‘m veilig tot stilstand te brengen.
Wim,
Disciplus Simplex
gompy58 schreef:Als het gebeurt zal de constructie van Han iig niet meer schade of ellende opleveren dan zonder dat ding.
Han, was het geen optie om de beugel aan de andere kant van de grote moer te leggen? Tussen de bol en die moer? Dan weet je zeker dat het ding niet links of rechts eraf kan schieten zoals nu word geopperd.
Dat kan, is een kwestie van links en rechts even swappen. (verwisselen)Maar ik ben er niet bang voor, net zoals ik nergens bang voor ben gelukkig. Als het rubber het begeeft zal de pot recht omhoog komen en de beugel zal vaar het centrum willen, waar hij wordt tegengehouden door de bult. We zullen wel zien wat er gebeurt, het kan nooit erger worden dan zonder beugeltje.
Als ik hem niet verkoop stuur ik de boel mogelijk naar Litouen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Heren,
na een week werk eindelijk kans gezien wat ijzer bij elkaar te sprokkelen. Niet simpel, omdat de benodigde pijpdiameters buiten de standaard vallen.
Dit is het resultaat:
De pijpstukken zijn nog te lang, morgen ga ik langs een rubberboer om te zien of er O-ringen te vinden zijn die in de buurt komen, of wat het zou kosten om een passende rubber-donut te laten maken.
De schets ziet er zo uit:
Bouwvolgorde:
Eerst de grote donut in het rode en blauwe deel plaatsen, dan las 1 leggen.
Dan de O-ring in het blauwe deel leggen, de rand voor de stofhoes plaatsten en las 2 leggen.
Dan nog een beetje verf er over, klaar.
Ik overweeg om de donut in te bedden in polyurethaankit tegen het draaien.
Die onderste O-ring houdt de boel op zijn plaats bij wiel van de grond. De las lijkt er dicht bij te liggen, maar je kan het rode en het blauwe deel samenpersen voor dat las 2 gelegd wordt, dat biedt wel genoeg ruimte.
Alles bijeen een paar tientjes materiaal. Mocht het naar bevrediging werken dan op zoek naar een plaatwerkertje om een kleine serie uit te besteden.
Ik schat in ergens tussen de € 100 en 200 per stuk uit te komen. Bij grote aantallen veel minder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Op 17 januari schreef ik:
“Als constructeur heb ik eens naar het nieuwe ontwerp van JanSr gekeken, en dan moet ik me aansluiten bij Xsara Coupe: De conische vorm heeft Citroën er niet voor niets in gebracht. Ik onderschrijf de conclusie van Xsara Coupe: Behoud de conische vorm, maar maak de binnenconus (onder) groter van diameter, zodat ie niet door de buitenconus (boven) heen kan.”
Dat staat nog steeds. De door JanSr bedachte oplossing kan nauwelijks zijdelingse krachten opnemen, en is geen goed alternatief wat mij betreft.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kritiek is het beste advies.
Misschien zie ik iets over het hoofd.
Die donut zit boven en onder gevangen tussen de flenzen en zit gecentreerd tussen de binnen- en de buitenpijp.
Als je je voorstelt dat er per kant 250 kg op rust, het gewicht van de voorzijde van de auto, dan zal de donut wat platter worden en dat volume rubber moet ergens naar toe. De ruimte tussen de ovale donut en de rechthoekige kamers is daarvoor.
Dus: leg nog even uit wat je bedoelt dat zijdelingse krachten niet zouden worden opgevangen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, ik ben er niet bang voor, dat gaat je lukken. Houd er wel rekening mee dat je aan de bovenkant nauwelijks ruimte overhoudt dus maak het niet langer dan het origineel was.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De schets is nog niet op maat, met name is hij hoger dan de werkelijkheid.
Waar ik naar streef is om het rotatiecentrum (het kantelpunt) van de nieuwe veerschotel op dezelfde hoogte te houden als de originele en dat lijkt geen probleem.
De kantelstijfheid is eigenlijk het enige dat een beetje moet kloppen: hoe groot is het buigend moment op de zuigerstang ten gevolge van de kantelbeweging bij het sturen. Die mag niet substantieel hoger zijn dan nu. Het is op zich best leuk om eens te kijken wat die veerschotel doet als je het stuur tussen de eindstanden draait. Bij “wagen aan de grond” is die beweging het grootst, maar tegelijk ook weer niet realistisch.
Ik heb nog geen list bedacht om dat te meten.
Je moet het geheel op 250 kg indrukken (eigenlijk uitrekken) en in die positie een “zuigerstang” aan het andere eind zijdelings belasten om daar achter te komen.
Dat doe je een keer met een oude om te bepalen hoeveel dat nu is en dan met een nieuwe. Als die kracht te groot is zou je met een kromme zuigerstang komen te zitten. Ik denk dat het erg meevalt allemaal.
De donut is op allerlei manieren te manipuleren qua stijfheid, door de vorm te variëren en er uitsparingen in aan te brengen.
Dat hangt allemaal weer samen met wat die rubberboer kan en wil. Zo’n vulcaniseermal is niet moeilijk te maken, dat scheelt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, jij hebt toch ene draai bank ? Is daar dan niet een en ander conisch op te draaien ipv rechte pijpen die gelast worden op de rand ?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gompy, alles kan.
Maar als je een proefmodel maakt wil je het zo simpel mogelijk maken.
Gaandeweg kwam ik tot de huidige constructie, die met huis- tuin en keukenstaal is te maken.
De vorm van de bestaande veerschotel is irrationeel, zoals wel meer onderdelen van Citroen.
Eigenlijk is het een silentbloc, ook qua functie.
Mocht het ding in mijn uitvoering netjes zijn werk doen dan is dat makkelijk en goedkoop in serie te doen. Zodra je gewelfde vormen gaat toepassen moet je persgereedschap maken voor seriematige productie. En dat gereedschap kost een vermogen.
Doe je motorkap open en draai aan je stuur en kijk wat er gebeurt.
Zet je auto in de hoogste en de laagste stand en kijk wat er gebeurt.
Je zal zien dat er erg weinig gebeurt. De veerpoot kantelt een beetje.
Om dat op te vangen heb je niet zo’n wezenloze constructie nodig als nu.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop