Mijne zijn Michelin 215/55 R16 op alu velgen.
16’ voor alle modellen muv 2.0 Aut.(17’ alu velgen).
Mss in NL anders maar in België dus bijna iedereen gelijk.
GEEN constante dus.
Iemand liet de woorden TE LAGE DOWN FORCE vallen toen ik erover sprak met een paar vrienden.
Ken de term uit de F1, maar wat kan dit, bij mijn wagen, beïnvloeden?
Ziet iemand nog constantes of juist niet bij klachten?
Ik heb er ruim 100.000 km op zitten in de GC4P Exclusive mét luchtvering en met 17 inch banden. Ik ben geen Citroën-freak, en heb hiervoor in een VW Touran gereden (en daarvoor in een VW Passat).
Ik kan oprecht niet zeggen dat de wegligging van mijn GC4P opvallend minder is dan die andere auto’s (of vervangend vervoer dat ik gereden heb). Nou ja, op 1 uitzondering: ik vind dat als ik dwars over een verkeersdrempel rijdt de auto wel opvallend sterk heen en weer wiebelen, veel meer dan bij andere auto’s. Dat is het enieg dat ik bij mijn volgende auto graag beter zou zien.
Maar in mijn dagelijks woon-werk verkeer rijd ik prima en als het nodig is snboeihard door de bocht. Rechtuit stabiliteit vind ik niet slecht.
Sinds 1 juli 2008 rijd ik in een GC4P 2.0 HDIF Exclusive EB6V Blue Oriental, Pack HiFi + NaviDrive + Pack Detection 2 + trekhaak + USB box
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008
- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Geen enkel probleem met de wegligging van onze GP. De auto is voorzien van zwaardere veren achter ivm. LPG en 215-50-17 banden. Met name de wegligging in scherpe bochten is prima! De gevoeligheid voor wind en de invloed hiervan op de wegligging is al uitgebreid in dit forum ter sprake gekomen en ervaren wij als een minpuntje.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
aerdt schreef:Met name de wegligging in scherpe bochten is prima!
Dat kan ik beamen. Dat bussie gaat heerlijk door de bocht en op-/afrit.
Dat lukt me met de berline niet of nauwlijks om die bochtsnelheid te evenaren.
Wellicht heb ik een andere constante gevonden in de wegliggings discussie. Ik heb inmiddels 101.000 kilometers gereden. De eerste 98.000 km geen wegliggings problemen. Zowel niet met de originele Michelins, de vervangende Bridgestones of de Michelin winterbanden. Wel is mijn gouden komeet windgevoeliger dan een kleinere auto maar dat is logisch. Met 98.000 km zijn de pneumatische veerballen verwisseld (ja het beruchtte 100.000 km lekkage probleem) en toen heb ik in het begin erg veel last gehad van windgevoeligheid. De laatste paar weken toevallig niet met veel wind gereden dus ik weet niet hoe het nu is. Tevens heb ik het idee dat met de nieuwe veerbollen de achterkant van de wagen wat hoger staat. Dat valt me op doordat ik het gevoel heb dat de koplampen wat lager staan dan eerst. Ik kan dat niet controleren omdat ik geen referentiemateriaal heb. Wel besproken met de garage maar die zeggen dat er geen afstelling is. Ik geloof dat eigenlijk niet omdat de achter as continue op niveau gehouden wordt. Dus moet er volgens mij een verbinding zijn tussen de carroserie en de achteras die de hoogte meet (vergelijkbaar met de ouderwetse remdukbegrenzers achter)Als het niet zo koud is kruip ik er maar eens onder en kijk of er wat af te stellen is.
Ook zou het kunnen zijn de de nieuwe veerblagen wat stugger zijn dan de originele, dat geloof ik echter zelf niet.
Of wellicht een verband met de elektronica sturing. De eerste weken na de nieuwe veer blagen kreeg ik namelijk steeds de melding “storing vering” Na 2 garagebezoeken is dat eindelijk verdwenen.
grand c4 Picasso 2.0
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Heb veel sites bezocht en klachten gaan al terug tot 2007. Zijn er mensen die wagens bezitten van voor 2007 met deze klachten?
Wel frappant dat met uw nieuwe veerbollen u plots een andere wagen met problemen hebt.
En dat feit van achterkant die mss hoger staat is ook noemenswaardig. Meet eens afstand grond tot bovenkant dumper en ik check mijn wagen ook. Mss nog iemand zonder klachten ook eens die maat opnemen.
Bij mij werden 2 voorassen reeds vervangen na getril op de voorwielen (1 week oud!) en vraag me ook wel af of daar niets verkeerd is gemonteerd. Volgens garage niet, maar ergens moet de reden liggen.
Laat die getuigenissen maar komen!
De hoogte precies in het midden van de bumper van de grond tot de bovenkant van het chromen stripje is bij mij precies 48 cm. Ben benieuwd naar andere waardes
grand c4 Picasso 2.0
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Bij mij 47.5cm.Dus ongeveer gelijk.Moeten beslist een die proef doen met belading (ev. met caravan).
Volgens Citroën moet vering de boel horizontaal brengen.
Heb gisteren uitzending van Top Gear gemist maar m’n vrouw vertelde me dat ze spraken over een wagen(?)
met slechte wegligging. Bleek dat teveel luchtstroming vooraan onder de wagen ging en daardoor de wagen onstabiel maakte (herkent iemand dit?). Blijkbaar had het iets te maken met een vleugel achteraan die verplaatst was en waardoor luchtstroom veranderde en neus van de wagen ophief.
Dit is een theorie waar ik nu ook al een tijdje over nadenk: wind onder de neus. Maar vraag is hoe gedrag van mijn wagen(slecht) tov een andere(goed) dan verschilt??
Als luchtvering idd te slap is zal neus van de wagen gemakkelijker opgehoffen worden en de achterkant inzakken.SIMPEL, maar tot daar de theorie. Waarom hebben sommige mensen dan ook last met gewone vering??
Is er iets extern aan deze wagen veranderd in de laatste jaren: rooster, spoiler….??
Vandaag met krachtige wind zijn we weer door één geschud en wagenziek.
Ga morgen afspraak maken met VAB (Vlaamse Automobilisten Bond) Diagnosecentrum in Zwijndrecht( bij Antwerpen).
Iemand ervaring met die mannen? Is m’n laatste hoop.
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Noem mij een auto die bij deze storm niet dooreen geschud wordt zeg. Je kunt ook TE kritisch zijn.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik rijd nu tijdelijk in een nieuwe C5 met HydrActive en 18” wielen en die kreeg ook behoorlijke douwen. En met de CX is het helemaal lachen.
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De trax kwam tegenwind niet meer boven de negentig
tilanus schreef:Ik rijd nu tijdelijk in een nieuwe C5 met HydrActive en 18” wielen en die kreeg ook behoorlijke douwen. En met de CX is het helemaal lachen.
.
Of toch maar gewoon een snoek pakken… Onze ID19 B blijft verrassend strak rijden met deze weersomstandigheden
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Afgelopen zaterdag proefrit gemaakt in de nieuwe C4 om de combinatie 1.6 EHdi met EGS te ondervinden en hoegenaamd geen last van de wind gehad terwijl de C4GP af en toe zomaar een halve meter opzij ging.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 7583
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goh - ik heb een paar jaar terug een Grand Picasso naar de wintersport gestuurd en ik was behoorlijk onder de indruk van de rust achter het stuur - ook in de haarspeldbochten omhoog. Vorig jaar hetzelfde geprobeerd met een Renault Espace en dat was een stuk minder prettig. Uiteraard beide keren niet gelet op de banden, maar de C4 had in elk geval geen luchtvering. Wat mij betreft wint de GC4P ‘t op het gebied van wegligging (en uiterlijk )