Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:bogaard77 schreef:205 65 15 is een halve centimeter lager dan het origineel… en tot een 180 per uur prima qua wegligging..
OEPS..
20.5*70% = 14.35cm
20.5*65% = 13.32cm….
Dus ruim 2 cm lager..
Doorrekenend:
XWX Energydoorsnee 66.8 64.75
omtrek Pi * d: 209,89cm 203.44cmOm een uur lang 120 per uur te gaan moet de energy dus 120000/2.0344 rondjes maken.= 58985.45
Als je met een xwx zoveel rondjes maakt rijdt je 58985.45*2.0989=
123804,5 meter per uur….
124 km/u dus en geen 140.
Als je teller juist is , dus bij bijna geen enkele (SM ) cq Citroën ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Nu XWX 205/70 15 voor 2/3 van de nieuwprijs
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/174002646.htm?ca=12_s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe oud?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
aan de sticker te zien héél oud….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met betrekking tot de rekensommetjes van hiervoor, kan ik nog kwijt dat mijn navigatie exact 10 km/uur minder aangeeft dan de teller. Dat is met Pilot Primacy’s. Ik vind het makkelijk genoeg tellen. Daar zal het bij een aanstaande bandenwissel dus niet in zitten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben de afgelopen dagen een beetje aan het mailen geweest over die banden. Van michelin kreeg ik o.a. het volgende terug over die Pilot premacy..
The Pilot Primacy is a real summer tyre and not really intended to be driven in near-freezing temperatures, through snow or on ice. It has one other disadvantage when used in the 205/65-15 size: As the sidewall of the tyre is quite high, it will become softer. On high speed cornering this will have a negative effect on handling
Kortom, wat ik al dacht: de wangen zijn te soft. De Michelin XWX en Pirelle p4000 hebben een erg stijve wang ondanks hun hoogte. De wang van een xwx is echt enorm stijf waardoor je veel minder last van body roll hebt. Die premacy’s zou je wel kunnen gebruiken als je een 17 inch velg pakt en je dus een lage wang kunt realiseren. Ergo: Premacy’s op een 15 inch velg: not the way to go.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik zal eens kijken. Ik heb dacht ik rondom Energy’s. geen pregnancys…Been there done that!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Ergo: Premacy’s op een 15 inch velg: not the way to go.
Ik respecteer een ieders mening, de een wat meer dan de ander. Die van jou meestal wat meer. Toch is het slechts een mening, al dan niet gedeeld door anderen. Er rijden hordes mensen met deze banden. Het aangehaalde artikel gaat over ‘cornering’. Welnu, als ik door de bocht wil crossen, dan zit ik met de SM toch al verkeerd. Hoewel ook geen echte bochtensprinter, tuf met de Volvo heus een stukkie harder dan met de SM door de bocht. Dat als slechte eigenschap van de Pilot Primacy, daar kan ik dus wel mee leven. Het verschil in 1 inch bij 2 opeenvolgende Peugeots 206 heb ik al ‘ns mogen ervaren. Dat gebrek aan stijfheid, dat vind ik in dit geval wel meevallen. Het kan ergens staan geschreven. En hoewel ik geen coureur ben, ga ik af op mijn eigen ervaring. Als iemand geïnteresseerd is het verschil te ervaren, is ie welkom. Ik hoop ook bij jou Yuri. Dan kan iedereen z’n eigen voorkeur bepalen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Robin,
Laten we het eens anders benaderen:
Een mening is eigenlijk onbelangrijk. Het gaat om feiten. Feit is dat de wang van de genoemde premacy band in 65% hoogte op 205 breedte te slap is en de wang van de xwx band in 70% hoogte op 205 breedte juist heel erg stug is.
Feit is dat gebruik van de michelin premacy 205/65-15 met die vrij slappe wang dus onherroepelijk tot verlies van wegligging zal leiden.
Mening is dat het verlies van wegligging cq. grip jou niet uitmaakt. Dat is jouw mening, net zo goed als dat jij van mening bent dat je met een premacy die nog maar net 3 mm profiel heeft ” een goed contact met de weg hebt”. Feit is dat een band met nog maar 3 mm profiel niet bepaald geweldig is met de huidige weers en verkeersomstandigheden… Mijn mening in deze doet er eigenlijk niet toe, net zo min als die van jou.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wbogaerts schreef:Tijdelijk aanbod :
Michelin gaat weer een batch XWX bandjes draaien .
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/166072379.htm
Ik had het al eerder moeten doen, wellicht dit keer zelfs niet deelnemen. Zeker in relatie tot de oorspronkelijke mededeling geloof ik het nu wel. Ik heb mijn ervaring gedeeld en inbreng gegeven wat er nog meer op de markt is aan banden dan tot aan mijn post aan de orde was gekomen. Ik ervaar wat betreft dit onderwerp geen open uitwisseling meer van ervaringen. Ik blijf je inbreng zeer op prijs stellen Yuri. Je weet een hoop af van die karren en daarom steek ik een hoop van je op.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zal zo gauw als het weer het toelaat een P4000 op de vooras leggen en daarna een XWX. Bevindingen komen hier te staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zou het op prijs stellen even mee te mogen uitproberen. M’n Pilot Primacy’s ken ik al. De andere ben ik benieuwd naar. En dan keus maken. Gelukkig kan ik binnenkort weer in m’n Zweedse kar. Dan heb ik even wat tijd om de SM van nieuwe slofjes te voorzien.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CitroenAZU schreef:20.5*70% = 14.35cm
20.5*65% = 13.32cm….
Dus ruim 2 cm lager
1 cm…
Nee twee. 14cm is de wang. Je hebt twee wangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:bogaard77 schreef:205 65 15 is een halve centimeter lager dan het origineel… en tot een 180 per uur prima qua wegligging..
OEPS..
20.5*70% = 14.35cm
20.5*65% = 13.32cm….
Dus ruim 2 cm lager..
Doorrekenend:
XWX Energydoorsnee 66.8 64.75
omtrek Pi * d: 209,89cm 203.44cmOm een uur lang 120 per uur te gaan moet de energy dus 120000/2.0344 rondjes maken.= 58985.45
Als je met een xwx zoveel rondjes maakt rijdt je 58985.45*2.0989=
123804,5 meter per uur….
124 km/u dus en geen 140.
Even nagerekend: de omtrekken die je geeft kloppen ongeveer. Dan kom ik op een afwijking van:
(209,89-203,44)/209,89*100%=3,1%. De afwijking van de teller wordt bij 140 dus 4,34 km/h
Edit: foutje zit in de laatste zin. Verder naar boven was je uitgegaan van 120 km/h en geen 140.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. Walter beweerde dat als je 120 gaat, je teller 140 aangeeft. Dat is onzin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>