Lekkage Bosch inspuitpomp 2.1 TD, hulp gezocht
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2011 01:51 PM

Heb al enige weken een kleine diesellekkage aan de Bosch inspuitpomp van m’n 2.1 TD.
Ja, ook die kunnen lekken, dus niet alleen de EPIC’s!

Vanwege een aankomende APK moet deze lekkage verholpen worden.
Gisteravond maar eens gezocht waar de diesel vandaan komt.
Het blijkt dat de pomp lekt aan de achterzijde op de naad naar de verdelerkop, dit is het deel met de uitgangen, waarop de verstuiverleidingen zijn aangesloten.
Even gegoogled en gevonden dat de afdichting een O-ring is.
Vervangen van deze O-ring betekent echter demontage van de pomp en naar mijn idee revisie door een specialist.

Omdat ik een identieke lekvrije inspuitpomp heb leggen, wil ik de lekke door deze vervangen.
Wie heeft ervaring met deze klus?

Uiteraard de distributie los, maar is het ook wijs om aan de linkerzijde van de pomp (in rijrichting gezien) ruimte te maken, door bijvoorbeeld demontage van de olievulpijp?

Alle tips zijn welkom!

Omdat de distributie toch los gaat, vervang ik ook meteen maar de lekke hydraulische klepstoters.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 27 januari 2011 11:07 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij kom je dan in de knoei met je timing…

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 januari 2011 11:54 PM
  [ # 2 ]

Waarom?
Het zijn identieke pompen.
Als ik de nieuwe pomp op exact dezelfde positie monteer als de oude, verandert er niets aan de timing.

Jan Sr heeft laatst hetzelfde gedaan met een Lucas EPIC-pomp.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 januari 2011 01:29 PM
  [ # 3 ]

De Lucas EPIC regelt het inspuitmoment elektronisch, dat betekent dat de mechanische timing wat ruimte biedt.
Ik ken de Bosch pomp niet, maar als die een niet-elektronische timing heeft komt het wel precies. er zal wel ergens een procedure te vinden zijn voor het instellen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 februari 2011 10:57 PM
  [ # 4 ]

Wie bezit deel XM 146-0/2 van het WPH?

Afbeelding Bijlagen
Brandstofpomp XUD11 Bosch.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 februari 2011 11:00 PM
  [ # 5 ]

Vast wel, zou ik even moeten kijken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 02 februari 2011 04:00 PM
  [ # 6 ]
JanSr schreef:

De Lucas EPIC regelt het inspuitmoment elektronisch, dat betekent dat de mechanische timing wat ruimte biedt.
Ik ken de Bosch pomp niet, maar als die een niet-elektronische timing heeft komt het wel precies. er zal wel ergens een procedure te vinden zijn voor het instellen.

Epic regelt alleen wat dynamische waardes bij, dus je mechanische timing moet wel degelijk spot-on zijn.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 02 februari 2011 04:40 PM
  [ # 7 ]

In een Brits EPIC verhaal zag ik een plaatje waaruit je kan opmaken dat het inspuitmoment door de elektronica wordt geregeld.
Ik meende in mijn Lexia te zien dat het inspuitmoment varieerde bij variërende belasting/toerental.

Maar ik zal beter kijken.

Bij een mechanische Bosch pomp heb je echt een meetklokje nodig, ik zag dat hier zo gauw niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 02 februari 2011 09:16 PM
  [ # 8 ]

Je hebt bij de epic geen meetklok maar een pasgat en dat pastgat zit, jawel, op de ‘dynamische’ ring. van daaruit kan de ecu wel een paar graden heen en weer, maar dat is om dingen als kou,laaddruk en zware belasting op te vangen.
Ik heb die pomp wel eens 1 of 2 graden naar voor en naar achteren gegooid en je stationair en gasreponse reageert daar heel hard op. Onderin wordt de motor hier luiér van en wordt op toeren agressiever of andersom.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 februari 2011 09:10 PM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

Wie bezit deel XM 146-0/2 van het WPH?

Heb ik, heb je weer een scan nodig?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 februari 2011 11:29 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de lekvrije pomp er ondertussen al op staan.
Heb de flens exact op de plek van de oude geplaatst.
Verwacht dat de timing hiermee goed zal zijn.
Blok heeft nog niet gelopen, wordt morgenavond.

Een scan is altijd welkom, voor het geval dat de timing toch enige aanpassing behoeft.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 februari 2011 11:54 PM
  [ # 11 ]

Motor loopt weer!
Pomp dicht en voor zover ik kan beoordelen netjes op tijd.

Omdat de distributie los was heb ik ook de 12 hydraulische klepstoters vervangen door de harde exemplaren uit m’n donorblok.
Distributie ook weer stil.
Dit is overigens wel een kloteklus, excusez le mot.
Niet zozeer de demontage, maar wel het terugplaatsen van het nokkenashuis.
Het inlaatspruitstuk zit behoorlijk in de weg om het rechtstandig te plaatsen.
Elke keer raakt er wel een tuimelaar van een inlaatklep van z’n plek.
Pas bij poging 5 of 6 gelukt, met drie man, 1 aan elke kant en de derde om de tuimelaars op z’n plek te houden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 februari 2011 11:57 PM
  [ # 12 ]

Mooi! Dan laat ik de scan uit het WPH maar achterwege. Mocht je hem toch nog nodig hebben, dan weet je me te vinden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 september 2011 10:32 PM
  [ # 13 ]

De in februari gemonteerde inspuitpomp blijkt nu ook te lekken.
De locatie, waar op de pomp, heb ik nog niet kunnen ontdekken.
De pomp lijkt met draaiende motor minder te lekken dan bij stilstand.

Om het in februari gedemonteerde exemplaar, welke lekt op de naad tussen het lage en hoge druk-deel (O-ring nr. 08), weer lekvrij te krijgen zoek ik een medeforummer, bij voorkeur in de noordelijke helft van NL, die ervaring heeft met het vervangen van alle pakkingen en keerringen van dit type pomp en dit voor mij zou willen doen.
Ervaring hiermee heb ik nog niet.
Een set pakkingen/keerringen is namelijk gewoon te koop, zie foto.
Ik heb het dus niet over een revisie, want beide pompen werken gewoon nog goed.

Wie kan dit of weet iemand, die dit kan?

Afbeelding Bijlagen
Flag nr. 800726.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 06 september 2011 11:35 PM
  [ # 14 ]

Je hebt er misschien niks aan, maar ter info / voor de toekomst / voor een ander, die ooit toevallig over dit draadje struikelt:

Ik heb (in 2003) een lekkende Bosch pomp gehad op mijn XM 2.1 TD.
Ik ben vergeten waar het lek precies zat, ik meen bij de O-ring van de opbrengstschroef.
Volgens de dealer moest de hele pomp er af voor een revisie.
Ik ben toen getipt om te rade te gaan bij fa. Diesel Buchli in Harderwijk.
Daar bleek een monteur te werken die het wel aandurfde het betreffende ringetje te vervangen zonder de pomp van de auto te halen, en dus hoefde de timing niet gesteld te worden. Hij had het vaker gedaan, en 9 van de 10 keer met succes.
En inderdaad, voor een zeer schappelijke prijs van 54 euro was mijn pomp weer dicht.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook