Elektrisch A-type, a-typisch?
Gepost: 13 december 2010 02:41 PM

Ik ben van plan om een 2cv van elektrische aandrijving te gaan voorzien. (Jawel, we gaan met onze tijd mee!)
Een eend die geen lawaai maakt, niet stinkt, nauwelijks onderhoud nodig heeft en vrijwel gratis rijdt, terwijl het verder toch gewoon zo veel mogelijk een eend is gebleven, dat klinkt aantrekkelijk nietwaar?
Ik zal in dit topic af en toe verslag uitbrengen van de vorderingen.

Én ik zal af en toe de verzamelde expertise op ons forum raadplegen, om te beginnen over het volgende:

Voor het vervaardigen van de aansluiting tussen motor en bak en de motorsteunen, ben ik op zoek naar gedetailleerde technische tekeningen. Weet iemand hier waar ik die zou kunnen vinden?

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 13 december 2010 02:45 PM
  [ # 1 ]

Hoi Goebe,

Je bent op de hoogte van dit project?

Grtn,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 13 december 2010 03:10 PM
  [ # 2 ]

Jazeker! Dankjewel.

Profiel  
 
Gepost: 06 januari 2011 06:21 PM
  [ # 3 ]

Goed, de donor is aanbetaald. Het wordt een AZ AM uit 1965 die wat ‘franse’ ingrepen heeft ondergaan maar een hele redelijke koets heeft. Er komt een nieuw chassis onder met schijvenbak.
Hierbij wat eerste foto’s:


http://www.mijnalbum.nl/Album=SBJ6HGSD

Profiel  
 
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 09 januari 2011 03:04 AM
  [ # 4 ]

Begrijp ik goed dat je de versnellingsbak wil behouden? Het mooie van elektrische aandrijving is dat bij de juiste motor keuze er geen eindoverbrenging meer nodig is. Elektromotor kan dus direct op de as. Je zou 2 motoren kunnen gebruiken, elke as één. Scheelt weer een differentieel Wink Alleen misschien wat lastig met de schijfremmen. Al zou je er misschien mee wegkomen door enkel met de motor te remmen, of zelfs regeneratief remmen. Vierwielaandrijving wordt zo trouwens ook eenvoudig Smile

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2011 05:14 PM
  [ # 5 ]

beste Vossie,

Inderdaad, de versnellingsbak zou je in principe niet meer nodig hebben. Het grootste probleem is echter dat de remmen daar aan vast zitten, en dat ik voor goedkeuring door de RDW niets aan de remmen mag veranderen. Tenminste, dat mag wel, maar dan wordt de keuring aanmerkelijk ingewikkelder en veeeeeel duurder.
Ik kies er dus voor om de bak te behouden, dan heb ik meteen ook wat meer mogelijkheden om in het ideale toerengebied van de elektromotor te blijven.

Profiel  
 
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 10 januari 2011 06:24 PM
  [ # 6 ]

Ik weet dat de remmerij aan de bak vast zit, dat heeft nu inderdaad wat nadelen, al zijn daar natuurlijk oplossingen zat voor te bedenken. Het het gaat om de aandrijflijn die je aanpast. Zolang chassis en carrosserie ongewijzigd blijft niets aan de hand, zo was tenminste mijn redenatie.

Mogelijk is er de laatste +/-10 jaar wat gewijzigd. Ik kom op de site van de RDW namelijk niet zo direct meer iets tegen waar in expliciet staat vermeld dat wanneer enkel de aandrijflijn óf enkel de carrosserie óf enkel het chassis wordt gewijzigd, de identiteit van het voertuig behouden blijft.


Edit: zoveel maakt het hier ook niet direct uit natuurlijk. Het wordt geen sportwagen waar je elk stukje rendement wil meenemen.

Profiel  
 
Gepost: 09 februari 2011 01:55 PM
  [ # 7 ]

Een update.
Intussen is de AZAM geschouwd door de RDW en voorzien van een loodje aan het schutbord. De keurmeester heeft een half uur met allerlei zaklampen ondersteboven in de auto gelegen om het chassisnummer te ontcijferen, en gaf uiteindelijk toch wel toe dat het juiste nummer er gestaan moet hebben. Een nieuw kenteken - en de definitieve invoer - volgt wanneer ik de auto met het nieuwe chassis kom laten zien.

Grote tegenvaller is dat de auto dan nog moet zijn voorzien van een - werkende - benzinemotor. Dan wordt de AZAM als geheel erkend, en kan ik vervolgens de aandrijving gaan veranderen. In één keer motor én chassis vervangen betekent volgens de regelgeving dat er tweederde van het voertuig wijzigt, en zodoende niet meer origineel is.

Lastig, want ik wilde met de chassiswijziging meteen ook wat moderniseringen doorvoeren, waarvan de belangrijkste een bak met schijfremmen is. En dus ook een LHM remsysteem.
Ik zal nu een manier moeten vinden om de originele 18pk motor aan de nieuwe versnellingsbak te schroeven. Die originele motor is met motornummer geregistreerd bij de RDW nu, vandaar. Mijn theorie is dat ik het vliegwiel van een 602-motor kan gebruiken en dat dan verder alles past.
Heeft iemand hier expertmatige opmerkingen over?

ps. hier kun je nog wat meer lezen/zien: http://electrifiedclassics.blogspot.com/

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2011 02:31 PM
  [ # 8 ]

Dat vliegwiel gaat niet passen. krukas is dunner..
Voor de rdw hoeft de auto niet te lopen toch. Lekker belangrijk. laat je vliegwiel gewoon weg.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 09 februari 2011 04:08 PM
  [ # 9 ]

Ik zal checken bij de RDW of de motor moet lopen.
En anders voorstellen om er gewoon een complete 2cv6 aandrijfgroep in te zetten.
Originele motor in de achterbak leggen, zoiets.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook