Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Omdat ik met dit weer weinig ‘s avonds kan doen in de garage, vanwege geen elektriciteit wil ik misschien een aggregaat aanschaffen. Dit hoeft/mag niet duur zijn, dus ik wilde zo’n kinzo ding aanschaffen bij de praxis, heeft iemand hier ervaring mee? Ook vooral wat voor lawaai het ding maakt?
groeten Flying Duckman
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Die goedkope dingen van chinese makelij (kinzo,einhell, dat soort spul) komen allemaal uit dezelfde fabrieken, met een ander kleurtje en andere stickers. Soms worden het tankje en de stickers er in Duitsland op geplakt en dan dan mag er “made in Germany” op staan.
Op zich allemaal geen gek spul: niet duur en het werkt wel, dus redelijk gunstige prijs kwaliteitsverhouding. Verwacht er geen wonderen van maar er komt wel echt stroom af. De tweetakt benzineversies (het goedkoopst) loopt redelijk stil maar stinkt en drinkt meer. De viertaktversie is ook niet erg luidruchtig, wat duurder en iets zuiniger met de peut. Het geluid mag je vergelijken met dat van een lichte benzinegrasmaaier.
Voor langdurige zware belasting moet je er toch echt iets meer aan uit gaan geven. Ik denk dan aan een diesel en dan het liefst een silent pack. Maar dat is vast te hoog gegrepen voor jouw doel. Koop in ieder geval een aggregaat met een piekvermogen van tenminste 2,5x het maximale vermogen van je zwaarste verbruiker. Vooral dingen als compressoren zijn aggregatenslopers, want deze trekken wel 6x hun nominale stroom bij het opstarten (dat doen overigens alle elektromotoren, alleen houdt bij een compressor deze opstartpiek langer aan). Dieselaggregaten kunnen hier beter tegen (koppel is het toverwoord).
Voor wat verlichting en zo nu en dan een boormachien, slijptol, acculader(zit ook vaak bij het aggregaat in) en een radiootje zul je prima uit de voeten kunnen met zo’n 650-800VA.
`verum ipsum factum’
Vergeet ook niet dat er giftige uitlaatgassen uit zo’n agregaat komen die ergens heen moeten.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Waar ga je het voor gebruiken? Met de geforceerde luchtkoeling van je eend kan je die ook gebruiken als aggregaat i.c.m. een omvormer. Ik geloof dat er op eendmeel laatst ook een discussie hierover was, je kan daar ook eens het archief in duiken.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Klopt, daaruit kwam eigenlijk de conclusie dat je met een stevige accu en een goede omvormer ook al heel ver kon komen. Ik heb ondertussen al een omvormer en gebruik deze ook regelmatig. Ik heb zeker 2 uur ligt op een nieuwe accu voor in de eend, dat is dus zelfs nog een kleintje. Als het mee zit is de tijd voor het sleutelen ‘s avonds bijna voorbij omdat de eend bijna in elkaar zit en binnenkort naar de apk gaat!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FLYING DUCKMAN schreef:Ik heb zeker 2 uur ligt op een nieuwe accu voor in de eend, dat is dus zelfs nog een kleintje.
Ligt??????? Bedoel je soms LICHT??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Lelijke Eend schreef:Vergeet ook niet dat er giftige uitlaatgassen uit zo’n agregaat komen die ergens heen moeten.
Ja inderdaad. Maar wie zet er nou z’n aggregaat vlakbij z’n werkplek, laat staan binnen?
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
hmmm ik mag m’n nederlands eens wat gaan bijschaven geloof ik oops
Ik zal morgen wel even een fototje maken…
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik begreep wat je bedoelde, daar gaat het om.
Och, FlyingDuckman, iedereen snapte toch wel wat je bedoelde en bovendien fonetisch was er niets aan de hand. Het staat misschien ietwat verminderd nozel.
Maar als je al een omvormer hebt, dan hoef je toch niet naar een aggregaat te kijken. Toen ik mijn verhaal zat te kloppen ging de omvormeroptie ook door mijn hoofd, maar omdat de vraag een aggregaat betrof heb ik het daarbij gehouden.
Maar in principe is een omvormer natuurlijk een uitstekende, zoniet betere oplossing, want het maakt geen lawaai, stinkt niet en heeft nagenoeg geen onderhoud nodig. Bovendien zijn omvormers veel beter in staat om kortstondige pieken op te vangen.
Je bent met een omvormer ook vrij in de keuze van je energiebron, zolang deze maar elektriciteit maakt. Je zou een accu in je auto kunnen laten meesnoepen als je rijden gaat, of voordat je bezig gaat thuis opladen, of een zonnepaneel op het dak van je schuur, misschien een windmolen of een eendmotor aanslingeren of… Ah ja, zat mogelijkheden om een accu op te laden.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik vond het toch wel een behoorlijk -DUH- moment -))
Gebeurt me niet vaak dat ik dat soort domme taalfouten maak, maar ach ja, in de basis zijn we allemaal dom….ow nee dat zijn opelrijders…
affijn,
Inderdaad, je hebt heel veel bronnen waarmee je de accu weer kunt bijladen, maar het is in ieder geval wel gemakkelijk!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Ik zit zelf voor de hobby in de riet-bizniz en zoek een oplossing om in het veld een bindtafel (zo’n apparaat waarmee je plastic bandjes om vanalles en nogwat heen te trekken - dus ook rietbosjes) te kunnen gebruiken. Veldbossen van ca 1,50 tot 2m in omtrek moeten namelijk voor verkoop doorgebonden naar bosjes van 55cm (vijvenvijftigers - in Kalenberg trouwens 46cm)
Collega rietsnijders/binders gebruiken een aggregaat, die ze een eindje verderop zetten (ivm lawaai & stank). Omdat zo’n bindtafel bij het aantrekken van het bandje een grote piekstroom trekt, is er een zwaardere aggregaat nodig dan je op basis van de vermogensspecificaties zou verwachten.
Daarom zit ik wat te brainstormen over een combinatie van een accu met zware omvormer icm een lichtere aggregaat. Dat zou zo’n goedkoop chineesje kunnen zijn. Als de kosten hiervan opwegen tegen een dure zware aggregaat, dan is dat misschien een optie. Misschien een klein chinees dieseltje, want daar kan ook weinig aan kapot en is qua brandstof ook voordeliger (maakt wel meer lawaai).
`verum ipsum factum’
Daar ik niet uit een ei afkomstig ben, was ik niet van plan om rechtstreeks de AC van het aggregaat te gebruiken. Het aggregaat gaat DC leveren aan de accu en omvormer, waarbij de accu als buffer fungeert. Bij voorkeur een 300V DC systeem, want dan zijn de verliezen het geringst. Maar voor de proef wou ik met 24 volt DC beginnen.
Jij dacht zeker dat ik aggregaat en omvormer samen 230VAC aan de verbruiker(s) wou laten leveren. Ja, dan zou ik inderdaad een synchroniserende omvormer moeten gebruiken, anders komt het niet goed.
:elctro
`verum ipsum factum’