heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn met mijn gloednieuwe berlingo 16 hdi 90 pk van 07/2009:
Wanneer ik onder de 3000 toeren blijf en zeer rustig schakel (bij het ontkoppelen de toeren goed laten zakken) is er niets aan de hand.
Wanneer ik er een iets sportievere rijstijl opnahoud en dus boven de 3000 toeren in de 2de versnelling ga en ik dan snel naar de 3de versnelling schakel kraakt er iets in de versnelling. Het klinkt alsof je je ontkoppelingspedaal niet diep genoeg indrukt.
Ik had echt last van de krakende versnelling toen ik eergisteren in de ardennen een steile berg op moest rijden, en ik dus ongeveer 3300 toeren maakte in de 2de versnelling en dan snel moet schakelen naar mijn 3de versnelling om zo niet teveel snelheid te verliezen.
Bij naderde controle had de auto er ook last van op platte stukken.
Ik heb dan vandaag met mijn zus haar berlingo (diesel, bouwjaar 05/2009) gereden, en daar kon ik wel zonder problemen schakelen in hoge toeren van 2 naar 3. Het schakelen verliep ook een stuk minder stroef met haar berlingo.
Bij de garage merkte de monteur er natuurlijk niets van, en kreeg ik de auto na enkele uren al terug!? Iemand een idee wat dit kan zijn?
Weet je 100% zeker dat je de koppeling helemaal in hebt getrapt tijdens het schakelen? Zeker als je snel schakelt heb je dat niet altijd in de gaten, is verder geen probleem maar de bak moet wel de tijd krijgen om in de versnelling te vallen.
Gaat het schakelen verder wel soepel of is de bak heel erg stroef?
ja, ik trap de ontkoppeling volledig in. had daar ook al aan gedacht. En ik heb het echt enkel bij het opschakelen van 2 naar 3. Bij mijn zus haar berlingo lukt het wel zonder probleem.
heb vandaag ook al gemerkt dat wanneer de caravan er achter hing ik het al had bij 3000 toeren. Dan moest ik de toeren echt laten zakken voor het schakelen.
De bak schakelt niet slecht, enkel van 2 naar 3 voel ik ook bij het traag schakelen iets klikken/haperen.
Morgen ga ik sowieso terug naar de garage, en dan wil ik dat er een monteur meerijd met mij, dan kan ik het laten horen. Heb er alweer schrik voor dat het een welles nietes spelletje gaat worden. Bij mijn vorige auto wou men mij initieel ook niet geloven dat er vanalles mis was met de wagen. Totdat ik zelf via de pc de auto uitgelezen had en hen de foutcode’s onder hun neus schoof. Maar heb jammer genoeg geen software om citroen uit te lezen.
Maar als iemand al een idee kon hebben waardoor het komt, dan hoor ik het graag. Dan kan ik de monteur misschien al in de juiste richting sturen.
Als ik het goed heb zitten er schakelkabels in ipv stangen, maakt ook niet zoveel uit. Kan aan de afstelling daarvan liggen, te weinig olie (maar dan zouden alle versnellingen lastig moeten gaan) of een slechte synchromesh van de derde. Dan zou je ook problemen moeten hebben met het terugschakelen.
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Klinkt wel een klein beetje als wat ik had met de C4 1.6hdi 110pk. Ook van 2 naar 3 wat “hakerig” schakelen en bij doorzetten van de pook een kraakje.
Dit was echter bij ongeveer 15.000 kilometer, weet de kilometerstand niet meer precies. Echter de auto was toen ook bijna nieuw.
De dealer heeft toen de bakolie vervangen ook al was dat volgens het boekje nog lang niet nodig. Daarna soepel schakelen en geen enkel probleem meer gehad.
De teller staat nu op 95.000 de auto is nu 2 jaar oud.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
hoe is dit afgelopen? heb namelijk hetzelfde probleem.
De bakolie is een paar jaar geleden (3 of 4?) gewijzigd, het is nog steeds 75W80, maar een hogere GL klasse, namelijk GL klasse 5. Deze nieuwe olie schakelt veel soepeler, vooral als de motor koud is.
Total heeft blijkbaar een gigantische voorraad over, want zij hebben nog geen klasse 5 olie.
Alle andere merken, Esso, MPM, huismerk Norauto verkopen niets anders meer dan klasse 5.
Grote kans dat er nog oude type, klasse 4 in je bak zit.
Dus als ik de olie ververs is waarschijnlijk het proleem opgelost? het is namelijk alleen maar in de derde versnelling.
Dat is wel vreemd dat het alleen in zijn 3 gebeurt.
Een garantie heb je niet als je de olie ververst, maar ik zou zeggen, probeer het gewoon, het kan nooit slechter worden.