Ik ga over dik een week op vakantie met de xantia van mn pa (is iets comfortabeler dan mn AX). Alleen loopt de temperatuur zo snel op (tegen 100 - 110 graden) als je stilstaat.
Nu is mijn vraag of alle xantia’s dit hebben.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Zit er genoeg koelvloeistof in? en slaat de fan wel aan?
Bij mij zit hij in no time op 90 graden (1.8i 8v)
maar je fan moet wel aanslaan hoor anders zit je thermostaatje dicht
Mijn motortemperatuur is meestal 85 graden maar als ik mijn caravan er achter knoop, dan staat de meter gegarandeerd op 90 - 95 graden maar dat mag een diesel ook hebben.
Mocht de temperatuur te snel oplopen, dan zou ik zeker de thermostaat nakijken of de sensor die de fan aanstuurd.
Groet
Henk
ik ben terug van vakantie en mijn voorgevoel was goed. De xantia kon niet stilstaan of niet de berg op of de meter ging richting en over de 110 graden. Heb gelukkig nooit het lampje aangezien.
Ik vertrouwde het niet helemaal en heb dus de ANWB gebeld. De ANWB heeft mij vervolgens weer richting een garage in frankrijk (ford-garage ) gestuurd. Na de auto 2 dagen kwijt te zijn geweest was de auto weer klaar met een rekening van 200 euro. De sensor was kapot en de radiator was verstopt.
Sinds de aanschaf van de xantia heeft de fan dus nog nooit aangestaan en hoorde de fan opeens draaien als ik de auto uit deed.
Gelukkig is de auto niet van mij en hoef ik de rekening ook niet te betalen. Gelukkig is alles goed gekomen
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:
Sinds de aanschaf van de xantia heeft de fan dus nog nooit aangestaan en hoorde de fan opeens draaien als ik de auto uit deed.
Het zou misschien een idee kunnen zijn voor de Autofabrikanten…om daar e.o.a. controle-lampje voor te maken op de klokkenwinkel…..die je waarschuwt als de koelvin stuk is, of als hij niet aangestuurd wordt door het zendertje.
Bij sommige type auto’s hoor je ze namelijk niet draaien….bij anderen duidelijk weer wel.
Het zou de automobilisten een hoop ellende (en kosten) kunnen schelen. (o.a. lekke koppakking ..of nog erger , een gescheurde cylinderkop)
Hoe vaak zie je niet langs de (snel)weg mensen staan met de kap open en stoom eruit.
Een electrische fan is natuurlijk veel effectiever qua koeling….dan vroeger de meedraaiende koelvinnen, die tijdens lange files voor onvoldoende koeling zorgden (door te weinig toeren)....alleen wist je toen wel als hij het niet meer deed….want dan was de V-snaar gebroken en ging het controlelampje van de Dynamo branden !
DUS….heren constructeurs….aan de slag…
Ik had dat ook bij mijn vorige Xantia: daarvan was één fan stuk, de andere draaide telkens op volle toeren. Hij kon het wel aan, maar goed is het volgens mij niet. Bij files liep de temperatuur ook flink op, omdat er geen verkoelende wind is.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
In sommige (warme) landen in schakelen ze de fan zodanig, dat deze bij het aanzetten van het contact al begint te draaien. Dit is niet standaard af fabriek maar men voert deze modificatie zelf uit met een kniptang en een stukje plakband
Maar ja echt handig en praktisch is dit ook weer niet, een fan die continue draait.
Ik voel wel wat voor dat idee van Bram, iets van een controle bij het starten van de auto. Net zoals die van de Airbags, een lampje dat even aangaat en de koelfan controleert en dan weer uitgaat.
Dit ging dus over vakantie:
ik vertrek morgen (24/07/2004) om 5u.
dus waarschijnlijk lees ik vanavend rond 10 of 11uur voor het laatst het forum.
Als alles goed zit ben ik 31 juli of 1 augustus terug.
Morgen de hele dag in de trein, dus nu rap wat boekjes kopen.
(peugeot expo eens bekijken ops: )
Bram schreef:
Het zou misschien een idee kunnen zijn voor de Autofabrikanten…om daar e.o.a. controle-lampje voor te maken op de klokkenwinkel…..die je waarschuwt als de koelvin stuk is, of als hij niet aangestuurd wordt door het zendertje.
Bij sommige type auto’s hoor je ze namelijk niet draaien….bij anderen duidelijk weer wel.
Jaa! Ik mag best een extra lampje zien op mijn dashboard (net zoals een extra metertje) en sinds ik enkele weken geleden ook bijna stil kwam te staan met een oververhitte motor (alleen onder controle te houden door in de file voor het stoplicht de motor uit te zetten en in het algemeen de verwarming op max en de ventilator aan te zetten) zit ik er over na te denken om het ABS lampje (als het dat is, met het wiel en twee pijlen) ervoor te misbruiken.
Oorzaak van het oververhitten was dus dat de ventilator niet aansloeg en dat kwam omdat ik de zekering in het verkeerde plugje had geduwd. ops:
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
rocco schreef:Dit ging dus over vakantie:
ik vertrek morgen (24/07/2004) om 5u.
dus waarschijnlijk lees ik vanavend rond 10 of 11uur voor het laatst het forum.Als alles goed zit ben ik 31 juli of 1 augustus terug.
Morgen de hele dag in de trein, dus nu rap wat boekjes kopen.
(peugeot expo eens bekijken ops: )
Als je de temp.meter een beetje in de gaten houdt in files of klimmen, kan er niet veel gebeuren. De andere fan kan het net aan. Wel laten repareren bij terugkomst!!
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Ik had dat deze zomer met onze xantia 2.1td, een fan was kapot. Maar die tweede kwam dan, welliswaar bij te hoge temperatuur, met veel kabaal in. Nadat ik een fan vervangen heb maakte de tweede veel minder kabaal. Dus wanneer je fan veel herrie maakt, ook controleren.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
misschien gewoon een simpel wipschakelaartje maken aan je fan? Zodat de caravanners en de bergbeklimmers desnoods handmatig de fan aan kunnen zetten? Is helemaal niet moeilijk om te maken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
als je radiateur en fan goed is dan heb je echt geen problemen met een caravan erachter hoor.
mijn vorige auto had een verstopte radiateur en de boel werd ook te heet, fan draaide continu maar koelen deed het niet echt ....
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
als bij mijn vorige wagen (volvo 460 1900 td)de temperatuurmeter omhoog ging bij het stilstaan zette ik men verwarming enkele minuten open en de temperatuurmeter zakte direct weer naar zijn normale stand.
Zeker een diesel hoort daar absoluut geen last van te hebben hoor. Heb mijn TZD Turbo nog nooit boven de 95 graden gezien op de meter!