Poll | ||
Ik zou wel een set MLS koppakkingen voor mijn SM willen? | ||
Ja, ik doe dan direkt mee aan de voorinschrijving zodat ik ze vast heb | 2 | |
Ik zou ze alleen kiezen als er toch een moest vervangen | 1 | |
Ik zou alleen vervangen met de originele Reinz koppakkingen | 0 | |
Ik zou er alleen voor kiezen nadat er uitgebreid ervaring mee is opgedaan | 4 | |
Ik heb geen SM | 2 | |
Totaal Aantal Stemmen: 9 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Beste SM’ers,
Ik ben wat onderzoek aan het doen naar de uitvoerbaarheid van MLS koppakkingen laten maken voor SM’s. Ik zit hier al een tijdje aan te denken.
MLS staat voor multi-layer steel. Dit soort koppakking wordt eigenlijk op vrijwel alle moderne auto’s toegepast omdat het veel robuuster is dan de oudere technologieen. SM’s lusten nog weleens een koppakking, dus ik zou wel eens een definitieve oplossing voor dit probleem willen vinden. Een auto met een MLS koppakking slaat in principe bijna eerder vast dan dat de koppakking lek gaat.
Ik heb in de VS een bedrijf gevonden die ze kan maken, maar de ‘engineering costs’ voor de eerste zijn vrij hoog. Vanaf een bestelling van zo’n honderd stuks beginnen de kosten per eenheid acceptabel te worden, dwz van onder de 150,- ex btw per stuk. Bij montage moeten kop en blok heel glad gemaakt worden, gladder dan nodig is voor een normale koppakking, maar in theorie zou een MLS koppakking dramatisch langer mee moeten gaan dan een normale, originele.
Probleem is uiteraard dat het een experiment is. Er is geen garantie dat het een verbetering is, al zou dat volgens alle informatie wel zo moeten zijn. Ik wil dus graag inventariseren wie geintereseerd zou zijn in een dergelijke koppakking bij de genoemde prijs.
Als er voldoende animo is onder SM-rijders en specialisten, zal ik een voorinschrijving doen, waarbij mensen uiteraard ook zullen moeten betalen, en dan zal er een eerste serie gemaakt worden. Als je er dus wat in ziet, vul dan alsjeblieft de poll in, en probeer je ervan te weerhouden als je geen SM hebt of rijdt, al heb ik een poll entry toegevoegd voor de mensen die dat niet kunnen. Reageer ook even in het topic en als er vragen zijn probeer ik die te beantwoorden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zet het ook ff op de yahoo list sans! Mijn optie staat niet in de poll:
Ik heb nog een set liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je er 100 moet laten maken, moeten dat dan 100 dezelfde zijn? of kan je 2.7 en 3.0 door elkaar laten maken in die 100 stuks?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Staat ook al op de yahoo list, inclusief wat ik zelf in ieder geval op voorraad zou nemen zitten we nu op 14 stuks.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
waterman schreef:Als je er 100 moet laten maken, moeten dat dan 100 dezelfde zijn? of kan je 2.7 en 3.0 door elkaar laten maken in die 100 stuks?
Die vraag heb ik gesteld. Op zich kunnen ze, na de ‘engineering’ fase per stuk besteld worden. Ik moet alleen nog weten hoeveel meer het kost om gelijk 2.7 en 3.0 ‘engineering’ tegelijk te laten doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe glad moet de SM kop zijn? Je mag de kop toch eigenlijk niet vlakken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Vlakken is om een kop recht te maken, niet zozeer glad.
A surface finish of 50 RA (roughness average) or finer, is recommended for a proper gasket seal. Anything rougher may conflict with the gasket design.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oh, en het ziet ernaar uit dat verschillende boringen, en diktes (indien gewenst) geen extra kosten met zich mee brengen. 2.7 en 3.0 moet dus allemaal tegelijk kunnen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Hoe zit het met de houdbaarheid van die koppakkingen ? Hoe lang gaan de mijne nu mee, respectievelijk geen kilometer en 70.000 sinds revisie ? Ergo, loop ik niet het risico dat de koppakking gaar is door verloop van tijd zodra ik aan een nieuwe toe ben ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tuurlijk mag je een kop vlakken, als je maar zorgt dat je binnen de minimum hoogte blijft. Daarnaast hoef je niet te “vlakken” om de boel glad te krijgen. Mijn kop is geschuurd net als de bovenzijde van het blok om de boel vlak te krijgen. Dat is een iets andere techniek waarbij je veel minder weghaalt en een veel gladder oppervlakte krijgt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zal ook even vragen naar shelf life. Maar aangezien MLS koppakkingen uit RVS bestaan en kleine laagjes viton rubber, zal het vermoedelijk jaren goed gaan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat zou fijn zijn. Klinkt in eerste instantie wel okay. Heb je een indicatie van verschil in levensduur ? Hoe lang gaan de huidige koppakkingen mee en wat is een plusminusje voor de verlenging van de levensduur De reden dat ik het vraag is heel simpel. Als een Maseratiblok toch al bijvoorbeeld elke 250.000 km een revisie nodig heeft en de huidige koppakkingen een levensduur van 350.000 km zouden hebben, dan heeeft het denk ik niet zoveel zin een koppakking op de plabnk te hebben liggen die 500.000 km meekan.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een goed gereviseerde en gemodificeerde SM motor kan 5 ton halen. Er rijden 2 bewijzen rond in NL.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ze gaan ‘regelmatig’. Er zijn mensen die geluk hebben en die 250,000km halen, maar het zijn er denk ik heel weinig. Ik kom niet op om MLS koppakkingen voor te stellen omdat de oude het zo goed houden. Ter indicatie, het verhaal gaat dat de eerste drie SM’s in Nederland alledrie de eerste dag niet gehaald hebben omdat van ze allemaal de koppakking er uit lag…
Een MLS koppakking overleeft in een moderne auto meestal de motor. Een SM koppakking moet je niet al te verbaasd zijn als er af en toe een lek gaat.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is hoe dan ook een feit dat de nieuwe MLS koppakkingen veel beter zijn dat alle ouwe meuk. Ik ben er wel een fan van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
sans-pareil schreef:Ze gaan ‘regelmatig’. Er zijn mensen die geluk hebben en die 250,000km halen, maar het zijn er denk ik heel weinig. Ik kom niet op om MLS koppakkingen voor te stellen omdat de oude het zo goed houden. Ter indicatie, het verhaal gaat dat de eerste drie SM’s in Nederland alledrie de eerste dag niet gehaald hebben omdat van ze allemaal de koppakking er uit lag…
Een MLS koppakking overleeft in een moderne auto meestal de motor. Een SM koppakking moet je niet al te verbaasd zijn als er af en toe een lek gaat.
Er zal inmiddels toch wel ontwikkeling zijn ten opzichte van beging jaren 70 !? De mijne hebben dag 1 in ieder geval ruim overleefd ! Ik neem aan dat de E 150,- zien op een stukprijs en dus E 300,- vanwege elke kant van de ‘V’ ? Laat ik een impuls geven. Ik doe mee voor 1 set als het een beetje meezit met de houdbaarheid op de plank. De andere komt dan wel, ervan uitgaande dat het initiatief succesvol is.
Eigenlijk vind ik dit typisch van dit kleine dingen waarin de club wat zou kunnen betekenen, of begeef ik me dan op glad ijs ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl