Mijn punten:
- ‘s ochtends na starten schakelt hij prima en vloeiend, glijdt zo in de versnelling. Na een paar meter gereden te hebben, wil ik optrekken en in de 2 zetten, en dan moet ik wat kracht zetten om hem uit de 1e versnelling te krijgen. Dat is al wat vreemd.
- Met schakelen zowiezo probleempje dat het lijkt of ik ergens langsop schuur. Ik hoor geen geluiden, maar het ‘voelt’ raar. Is niet echt vloeiend als een warm mes door de boter.
Schakelen verder geen problemen mee, alleen 1e en 2e die soms wat lastiger te bereiken zijn.
Nu kunnen het die ringen zijn, maar ik wilde weleens weten of de bakolie hiermee te maken kan hebben.
Kan verwisselen iets uithalen? Zijn er kenmerken die aangeven dat de bakolie vervangen moet worden ofzo?
Ik heb een 1.9D uit 1998 met 270.000km gelopen.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Re: Versnellingsbak… Paar kleinigheden.
freddyonderstal schreef:Ik heb een 1.9D uit 1998 met 270.000km gelopen.
De bakolie moet bij een BX eens per 100dkm ververst worden ik heb nooit verschil gemerkt.
Wat wel belangrijk is is dat de koppeling goed afgesteld is en de bak voldoende ontkoppelt, anders schakelt de bak slecht.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Andere olie in de bak kan nooit kwaad. Of deelt de bak haar olie met de motorolie ? Dan geldt: motorolie verversen = versnellingsbakolie verversen.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Andere olie in de bak kan nooit kwaad. Of deelt de bak haar olie met de motorolie ? Dan geldt: motorolie verversen = versnellingsbakolie verversen.
Dat was zo toen ze bij Citroen weleens creatieve buien hadden, dacht dat de 150-motor zo eentje is.
De 1.9D heeft gewoon een “aparte” bak met zijn eigen olie.
Bakolie verversen en de koppeling afstellen is het eerste, helpt dit niet, dan ben ik bang dat je koppeling aan het overlijden is.
ZX1.4i schreef:Lelijke Eend schreef:Andere olie in de bak kan nooit kwaad. Of deelt de bak haar olie met de motorolie ? Dan geldt: motorolie verversen = versnellingsbakolie verversen.
Dat was zo toen ze bij Citroen weleens creatieve buien hadden, dacht dat de 150-motor zo eentje is.
De 1.9D heeft gewoon een “aparte” bak met zijn eigen olie.
Bakolie verversen en de koppeling afstellen is het eerste, helpt dit niet, dan ben ik bang dat je koppeling aan het overlijden is.
Koppeling afstellen… Is dat makkelijk zelf te doen? Wat moet ik precies doen dan?
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
freddyonderstal schreef:ZX1.4i schreef:Lelijke Eend schreef:Andere olie in de bak kan nooit kwaad. Of deelt de bak haar olie met de motorolie ? Dan geldt: motorolie verversen = versnellingsbakolie verversen.
Dat was zo toen ze bij Citroen weleens creatieve buien hadden, dacht dat de 150-motor zo eentje is.
De 1.9D heeft gewoon een “aparte” bak met zijn eigen olie.
Bakolie verversen en de koppeling afstellen is het eerste, helpt dit niet, dan ben ik bang dat je koppeling aan het overlijden is.Koppeling afstellen… Is dat makkelijk zelf te doen? Wat moet ik precies doen dan?
Koop eens een vraagbaak of Haynes en verdiep je eens.
mpostma schreef:Koop eens een vraagbaak of Haynes en verdiep je eens.
Lijkt me een goed idee, en als je er dan nog niet uitkomt, willen we je best wel bij staan met advies.
Steeds maar weer een topic openen voor elk wissewasje vervuilt het forum nogal.
Ik stel voor om alle draadjes met problemen/vragen over je Xsara in één topic te gooien.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
hij leert er wel van, want hij heeft nog niet gevraagd wat het kost…..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:hij leert er wel van, want hij heeft nog niet gevraagd wat het kost…..
Dat wil hij volgens mij niet weten
Ik roep wel even wat het kost:
€20 Revue Technique automobile “Xsara Diesel” (Frans)
€25 Vraagbaak (Nederlands)
€30 Haynes Xsara (Engels of Frans)
Ik ga zo even naar de dealer voor het vervangen van de bakolie.
Kost me € 55,-
Kijken of daarmee het probleem is opgelost. Wanneer voor de laatste keer is vervangen heb ik geen idee van eigenlijk.
Is er een standaard voor het vervangen hiervan? Om de 30.000km ofzow?
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
freddyonderstal schreef:Ik ga zo even naar de dealer voor het vervangen van de bakolie.
Kost me € 55,-
Kijken of daarmee het probleem is opgelost. Wanneer voor de laatste keer is vervangen heb ik geen idee van eigenlijk.
Is er een standaard voor het vervangen hiervan? Om de 30.000km ofzow?
Dat is een nette prijs, kun je het bijna niet zelf voor doen
Officieel schrijft Citroen niets voor wat betreft het verversen van de bakolie.
De Haynes zegt om de 80.000km, waarschijnlijk gaat Citroen er van uit dat je tegen die al een noodzakelijke bakolie-wissel heb gehad ivm versleten koppeling of kapotte aandrijfassen
Is ververst…
Kan nog niet zeggen of ik duidelijk verschil merk.
Lijkt wel wat soepeler te gaan, maar de dealer zei dat het wel een paar 100 kilometer kan duren voor je zegt; dit rijdt stukken beter!
Nu afwachten, maar aangezien mijn 1000km per week, moet ik dat tegen het weekend toch wel kunnen weten denk ik.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
freddyonderstal schreef:Is bijgevuld weer…
Bijgevuld??? of volledig ververst, dus alles afgetapt en 2L verse olie erin :
ZX1.4i schreef:freddyonderstal schreef:Is bijgevuld weer…
Bijgevuld??? of volledig ververst, dus alles afgetapt en 2L verse olie erin :
Sorry, volledig ververst.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Re: Versnellingsbak… Paar kleinigheden.
freddyonderstal schreef:- ‘s ochtends na starten schakelt hij prima en vloeiend, glijdt zo in de versnelling. Na een paar meter gereden te hebben, wil ik optrekken en in de 2 zetten, en dan moet ik wat kracht zetten om hem uit de 1e versnelling te krijgen.
Als ik dit nog eens lees, lijkt het mij geen verkeerd idee om de slag van het koppelingspedaal eens te controleren en zonodig af te stellen. In de vraagbaak staat precies hoe je dit kunt doen, is waarschijnlijk een moertje+contramoer aan het eind van de koppelingskabel.