Je hebt toch twee dssen, zou ik ze gewoon even omzetten, kijken wat er dan gebeurd, fijn antwoord trouwens, 95%
Ik deel de mening dat de pomp hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak kan zijn. Daarnaast geef je aan dat de auto snel stijgt. Dat is ook een indicatie dat de pomp wel genoeg druk levert. Feit is wel dat het 6 seconden probleem is ontstaan nadat de pomp vervangen is. Dan hoort de garagist die de pomp heeft vervangen het probleem ook op te lossen. Het kan niet zo zijn dat er nergens een (interne) lekkages is en de pomp toch om de 6 sec aanslaat. Als je de dop van het vat afdraait, komt er dan tussen het af- en aanslaan van de drukregelaar een forse LHM straal retour?
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoals je al eerder zei: de drukregelaar vraagt. Die 6 s kan dus niet aan de pomp liggen. Een slechte pomp zal er alleen wat langer over doen om weer de uitslagdruk te bereiken. Nu is dus de vraag of de garage bemoeienis heeft gehad met de rest van het circuit… Voor alleen een pompwissel is dat niet nodig.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
auto van 67 , daar zit dan origineel nog een alu. drukregelaar op
deze willen nog wel eens scheuren
zou kunnen , dat door een sterkere olie stroom/druk van de ‘nieuwe’pomp, de drukregelaar inwendig is gaan scheuren , waardoor die de druk niet kan vasthouden
CLL Martin schreef:Naar hun mening kan het 95% zeker niet aan de pomp liggen..
Ik durf wel voor de 100% te gaan.
Aan de pomp kan het niet liggen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007
- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
eventjes een vraagje voor jou, je stapt in je auto, je start te auto, de pomp slaat aan, die zegt tik, oke auto is omhoog . je zet hem in 1 st, en je rijd weg hoor je dan veel rikketik na elkaar ? is de hogedrukregelaar niet stuk ? De hogedrukregelaar heeft een dubbele funktie, de hogedrukregelaar zorgt dat er olie, genoeg onder druk in de bol, aanwezig is en hij bouwt druk op, en zorgt ervoor dat de druk gelijk blijft deze kan ook inwendige leken hebben 1 goeie raad volg de hydrauliqeu cursus van herman huis in t veld .
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Er zit een gereviseerde DX2 motor in met een later type drukregelaar. Als je logischerwijs het systeem naloopt kan de pomp het gewoon niet zijn, (dat zegt renaissance ook) en kom je op de drukregelaar uit. Kunnen die latere type drukregelaars ook kapot? De ontlastschroef op de drukregelaar was netjes vastgedraaid trouwens.
Kijk technisch doet de DS het gewoon goed maar ik word er gewoon zenuwachtig van als je in de file staat en dat ding brrrrrt om de 6 seconden….
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 15-11-2007
- ID/DS citroen d special
- ID/DS citroen dspecial
de hogedrukregelaar kan ook lekken, hij kan een iwendige lekkage, hebben of is de in /uitslag druk niet meer meer correct, dan kan je de regelaar demonteren, en de kogelklepjes vervangen , of binnen doen bij een citroen ds garage ,dit eigenlijk de vlugste manier of je kan een hogedrukregelaar proberen van een collega die een goed exemplaar op de plank geeft liggen.
CLL Martin schreef:Er zit een gereviseerde DX2 motor in met een later type drukregelaar. Als je logischerwijs het systeem naloopt kan de pomp het gewoon niet zijn, (dat zegt renaissance ook) en kom je op de drukregelaar uit. Kunnen die latere type drukregelaars ook kapot? De ontlastschroef op de drukregelaar was netjes vastgedraaid trouwens.
Kijk technisch doet de DS het gewoon goed maar ik word er gewoon zenuwachtig van als je in de file staat en dat ding brrrrrt om de 6 seconden….
Ben wel benieuwd naar je bevindingen, ik heb namelijk hetzelfde probleem. De regelaar tikt om de paar seconden in en uit. Heb eerst een gebruikte regelaar gemonteerd (later type) en daarna een gereviseerde van chyparse. Het probleem bleef, ook na afdoppen van het kleine circuit. Daarna een andere pomp geprobeerd maar het probleem bleef. Volgende maand gaat de auto naar Jansen in Bennekom..
Ik geef het op
Is de onder en boven druk wel goed? Zakt de wagen snel nadat de motor uit is?
Mijn auto? die blijft heel lang hoog staan (geen stuurbekrachtiging)
Maar ik had het kleine circuit afgedopt dus dat zou niks uit mogen maken. Ik verdenk ook weer de HD regelaar.
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
De achterkant is pas na 2 volle dagen ingezakt en de voorkant na een uur of 4/5. Weinig interne lekkages volgens mij.
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lekkage in remservo zou wel kunnen….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Zou misschien kunnen, kun je dat eenvoudig controleren? Maar er kan van alles lek zijn. TS heeft ook nog eens een halfautomaat en een bekrachtigd stuurhuis waarschijnlijk.
Het afdoppen van de hd-regelaar klinkt niet slecht. Weet je tenminste of het in het primaire circuit zit of niet. Kan de TS dat niet gewoon met een boutje (M9?) in de hd-regelaar proberen? Om de 6 sec is echt niet gezond en daar blijft die pomp ook niet lang heel van lijkt me.
Deze discussie en de weg naar de diagnose is al veel vaker gevoerd.
In elk geval is er weinig risico bij een hoge pomp frekwentie op slijtage van de pomp: de pomp staat altijd te pompen. Bij het “aanslaan” wordt de olie gebruikt en daarna gaat de olie gelijk in het retour vat, maar de pomp blijft gewoon pompen.
Je wilt het oplossen omdat het een hinderlijk geluid is, omdat we puristen zijn en willen dat alles optimaal functioneert, omdat je gewoon wilt weten waar de interne lekkage zit en uit zorg dat het misschien nog erger wordt.
De verhouding in tijd tussen “aan staan” en “af staan” bepaalt hoeveel overcapaciteit je in het circuit hebt en dat is bij een pomp frekwentie van 6 sec nog behoorlijk veel. Zeker als hij nog redelijk vlot omhoog komt.
Wel van belang om zeker te weten dat de voorraad bol ( en als die er op zit de remaccu) nog in orde zijn.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper